Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 juni 2013

Av Malin wiper - 29 juni 2013 21:00

  

För ett tag sen var jag in på Acleja Blomsterhandel för att köpa lite nya blommor. Här lite av det som stod utanför butiken på vänstra sidan. Dom ställer alltid ut en massa fint i blickfånget.  


Denna lilla roliga glasvas köpte jag hos dom för ett tag sen och nu köpte jag nya blommor till den. Tre nejlikor för dom håller länge och det behövs eftersom jag inte har gröna fingrar.


Nejlikosläktet (Dianthus) är ett växtsläkte i växtfamiljen nejlikaväxter. Nejlikor kommer från norra halvklotet och består av cirka 300 arter, varav sex arter växer vilt i Sverige. Blommorna kan sitta ensamma eller i kvastar och är röda, rosa eller vita. Nejlikor växer helst i soliga lägen. Inom släktet finns både ettåriga, tvååriga och fleråriga arter. Nejlikväxter skall inte förväxlar med kryddnejlika (som är torkade blomknoppar från ett träd i familjen myrtenväxter). Källa Wikipedia. Nejlika har ibland kallats för "Tantblomma" men nu är den populär igen  och jag som inte varit ett fan av den blomman har upptäckt dess skönhet. Dessutom är den som sagt väldigt livskraftig. 


Nu hade dom gjort nåt nytt igen och det är bara fantasin som sätter stopp. I denna butik har dom verkligen fantasi och man blir road varje gång man går in där, inte undra på att dom nu är en Interflora fresch butik. ovanligt på så små ställen som här. 

    

Snyggt med blommor i såna här genomskinliga glaskrukor med fint mönster och en sten i mitten. 


  

Ett jättestort fat i tre våningar som går både att använda till kaffebröd, kakor, tryfflar, frukt mm


   

Fina blommor i snygga plåtkorgar med nät runtom.   

 

Bernt Staf med "Familjelycka" Jag hade helt glömt bort att han inte lever längre och gick bort 2002. Han föddes 1945 i Enskede, han blev 56 år gammal.  Bernt Staf var en svensk proggmusiker och vissångare. Hans mest kända låtar var denna "Familjelycka", och "Anita Transisto". Båda är från tidigt 1970-tal. Klicka här för att läsa en biografi över Bernt Staf. Han hade verkligen en säregen röst. 

 

Av Malin wiper - 29 juni 2013 15:00

  


I tisdags 25 juni åkte vi iväg och fikade på Byarums Hembygdsgård som inte ligger så långt ifrån där vi bor. Dom har nu öppnat för sommaren, det var fullt med folk både på baksidan och framsidan.

  


   


Här går man in för att köpa sitt fika. 



  


Dom har visning på allt dom har att erbjuda och det är påhittigt.  


    


   


Här kommer min man med fikat och vi satt på framsidan denna gång. 

  


   


Han tog en ansjovissmörgås som smakade yppeligt.    



   


Jag tog en halv liten smörgås med ost och den både såg fin ut och var god.  


   


På stenen står det: Minnessten till minne av de 532 Byarumsbor som 1853-1930 utvandrade till Amerika för att där söka sitt levebröd


    


Här kommer vår lilla bil för hemfärd med två mätta och nöjda passagerare. 

 

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards