Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 juni 2013

Av Malin wiper - 20 juni 2013 17:00

   


Jag fick låna den femfaldigt Oscarsbelönade filmen The Artist av min son när vi var dit och hälsade på. Det är en fransk romantisk dramakomedi i svartvit stumfilmsformat från 2011. Filmen är regisserad av Michael Hazanavicius och i huvudrollerna ser vi Jean Dujardin och Bérénice Bejo. Filmen har inte bara fått Oscars utan en hel del andra priser också. 

 

   

 

 

 

 

George Valentin är stumfilmens superstjärna. Peppy Miller är en ung skådespelerska, som försöker få sitt genombrott i filmvärlden. När ljudfilmen gör sitt intåg i Hollywood är rollerna plötsligt ombytta. Peppy är den stora stjärnan och George glöms bort. Ödet vill dock att deras vägar korsas igen.


Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Jag är benägen att hålla med om det mesta och man slås av att det inte alls var jobbigt utan ljud med bara munrörelser och musik. Man bara sögs med och njöt av dom fantastiskt bra uppförda tidstypiska miljöerna och kostym. Skådespelarna var suveräna och det blev en fantastisk känsla i deras mimik och kroppsspråk. Den är både spännande, gripande och helt underbar. Jag njöt hejdlöst av alla välgjorda detaljer från scenerier, kostym och musik. Den måste ses.... det är en film som man bara sjunker ner och ger sig hän till.

 

 

Det förekom en hund, Jack Russell i filmen också som nog blir den nya filmhunden, så charmig och duktig. Klicka här för att läsa om hunden som heter Uggie.   

 

 

 

Klicka här för att se  vart jag hittade denna bild på Uggie som stal showen på Golden Globe. Klicka här för att se Uggie på Oscarsgalan där han blev mäkta populär...    

 

 

Av mig får filmen 5 kameramän av 5 möjliga i betyg

  

 

          

 


  

Jean Durjardin som spelar den manliga huvudrollen var helt makalöst bra. Jag har inte hört talas om honom förut. Han föddes 1972 i Rueil-Malmaison, är en fransk skådespelare, filmregissör, producent och komiker. Han blev tilldelad en Oscar för bästa manliga huvudroll för denna film.


Av Malin wiper - 20 juni 2013 10:30

   

Jag hörde på nyheterna på morgonen att skådespelaren James Gandolfini från serien "Sopranos" dött hastigt i en hjärtinfarkt endast 51 år gammal. Det känns jättetråkigt att han gått ur tiden redan, själv har jag sett alla avsnitt av Sopranos och även andra filmer han varit med i. Han var en fantastisk skådespelare. Han befann sig i Italien när han dog. 

 

    


Klicka här för att läsa i Aftonbladet ang hans bortgång. Han föddes 1961 i Westwood i New Jersey och dog som sagt 19 juni 2013 i Italien. Han var en italiensk skådespelare av italiensk börd. Han är mest känd för sin fantastiska rolltolkning i serien Sopranos där han spelar en maffiaboss "Tony Soprano" (1999-2007). Han blev även uppmärksammad för sin roll som den brutala kvinnomisshandlaren Virgil i True Romance (1993). För sin roll som Tony Soprano fick han tre Emmys och tre Screen Actors Guild Awards.

 

   

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom och hans motspelerska Edie Falco (fru) i Sopranos när dom får ett pris. Klicka här för att komma in på Sopranos hemsida. 


  

 


Minnesklipp över James Gandolfini. 

 

Av Malin wiper - 20 juni 2013 08:00

    

I tisdags var jag och klippte mig några centimeter och denna gång stod Johanna bakom saxen...  Här ser ni henne bakom kassan, hon är som dom andra där trevlig och skicklig. Stämningen är alltid på topp. Jag blev nöjd med klippningen som vanligt men ser så trött ut just nu så jag vill inte vara med på bild.            

 

   

Klicka här för att komma in på Salong Hon & Han Frisör Interiör


    

Dom har säljer plattångar i olika storlekar och det är såna med kvalitet så dom sliter inte på håret lika mycket. Man får ge från ca 1000 kr och uppåt. Jag har själv en plattång av hög kvalitet men den har några år på nacken nu.  


   

Detta är magnetklockor som man kan sätta på kylskåp eller andra ställen. Eftersom dom är rätt stora så har dom stark magnet. Dom har kostat 249 kr men nu har dom 20% i rabatt på klockorna. Dom är jätteläckra.   


    

Skärbrädor i porslin. En sån hade min mamma förr men såg inte likadana ut och hennes var lite mindre och mönstrad.   


    

Det finns även lite smycken att köpa i form av armband och halsband som man drar ihop med ett band. Dom är i band och silver och guldpärlor i lite ojämt material. 

 

   

På torget var det så vackert nu och efter tulpanhavet har det nu kommit upp nya blommor.  


   

Min man som slutar arbeta 12.00 kom och mötte mig på friseringen och vi bestämde oss för att ta en fika på Ritz Konditori. Jag tog tydligen fotot i fel sekund för han ser så sträng ut...  Vilket han inte alls var.  


   

Han tog en gårdagens smörgås som var av modell större så det blev som en lunch.   


   

Jag tog en smörgås med jättegod ost och med lite flingsalt på toppen. Fick den bredd medans jag väntade för detta bröd fanns inte av dom färdiga smörgåsarna.


  

Här ser ni en Mini Cooper och dom bilarna är rätt läckra. Bakom bilen ser man min mans arbetsplats "Magnisastugan" Museieföreningen. Klicka här för att komma in på Museieföreningens hemsida

  


"Cry me a river" med saxofonisten Dexter Gordon. Han föddes 1923 i Kalifornien och dog 1990 i Philadelphia, Pennsylvania. Dexter Gordon var en amerikansk tenorsaxofonist inom jazzens värld. Han likväl som Charlie Parker (som min son är döpt efter) räknas som en av de två-tre bästa saxtenoristerna genom tiderna och just i Dexter Gordons fall, definitivt den absolut största inom Bebop.   

 

Nu är det snart midsommar och vi hade tänkt bjuda hem ett par men vi får flytta fram det för vi är för trötta just nu. Därför tar vi det lite lugnt och åker iväg till nån strand där vi sätter oss en stund och äter lite medhavd sallad. Sen beror det ju också på hur vädret blir. Hoppas ni andra har en händelserik och njutbar midsommar att se fram emot. Ha en skön torsdag.  

 

 

 

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards