Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 maj 2013

Av Malin wiper - 24 maj 2013 20:15



    

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

 

I morgon skall vi åka iväg och träffa min bloggvän Skrivmoster som flyttat ner hit till småland med sin man efter att dom bott i Piteå. Dom har barn och barnbarn här. Vi har träffat dom två gånger förut när dom varit hit ner.  

 

  

  

Så här fin blev kakan till slut som jag fick receptet på av Skrivmoster. Man siktar över florsocker och sen la jag en jordgubbe ovanpå. Vi hade jättetrevligt och vi hann avverka nästan alla samtalsämnen...   Klicka här för att få receptet på den goda kakan.  

 

 

    

 

Jag vispade upp lite grädde till kakan och serverade även jordgubbar till, våra vänner tog två bitar var och det är ett bra betyg. Jag tog en halv för att få smaka och den var försvinnande god, och det knapriga på toppen och fyllningen var njutbart gott. Nu har jag fått 3 säkra kort av tre av mina bloggvänner och det är jag jättetacksam för.  

 

  

   

Vi serverade även smörgås med pålägg.  

 

  

   

Dom hade med sig ett knippe rabarber från sin gård och kolla hur fint A-G bundit in med rosett så det såg ut som en bukett, det var kreativt. 

 

  


Cyndi Lauper med Beatleslåten "Strawberri fields forever". Klicka här för att komma in på hennes hemsida  



Av Malin wiper - 24 maj 2013 13:00

   


I morgon 25 maj är det dags igen för High Chaparral att slå upp sina portar. Vi som bor i regionen har sån tur så vi går in gratis genom att visa upp patientbricka eller personbevis från skatteverket. Vi har varit dit ett antal gånger genom dom 13 år vi bott här men dom senaste åren har det blivit mycket större. 

   

    

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida. High Chaparral är en västerninspirerad temapark belägen mitt i Gnosjöregionen i Småland i Kulltorp (mellan Gnosjö, Anderstorp och Värnamo). Mannen bakom parken är Bengt Erlandsson, även kallad Big Bengt. Han föddes i byn Brännehylta 1922 som ett av åtta syskon på en skogsgård. Hans far var skogsbrukare och drev ett sågverk. Klicka här för att komma in på en hemsida som handlar om honom. Sist jag såg honom så gick han bara omkring och myste och umgicks med folk. 

  

 

 

 

 

 

 

 

Här följer några bilder jag av alla dom jag tagit genom åren då vi varit dit. Tyvärr så är allt före 2009 borta eftersom vår externa hårddisk gick sönder. Det kostar 7000 kr att rädda fotona så det känns långsökt. Min man har visserligen sparat ner också så jag skall gå igenom hans mappar.

  

 


  


  

  



   

 

High Chaparral är ännu större nu och dom har många mat och fikaställen. 

 

 



Här kommer ledmotivet till TV-serien High Chaparral. Klicka här för att komma in på hemsidan för denna TV-serie som jag själv sett alla avsnitten av. Det är en amerikansk western-serie för TV  som gick mellan åren 1967 och 1971, den gjordes i 98 avsnitt. Handlingen utspelade sig på 1870-talet där familjen Cannon driver ranchen High Chaparral i Arizona, USA. Serien har på senare år visats på TV 4 Guld. Den var en av dom populäraste TV-serierna under 1960-talet. 

 

 

Av Malin wiper - 24 maj 2013 07:00



 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

 

 

I dag har vi bjudit hem våra vänner Mrs A-G och hennes man Mr L-G på kaffe 15.00 och det skall bli kul för det var ett tag sen vi träffades bara vi fyra. Hon är ju med på mina "Tjejkvällar". Ute skiner solen men det ser inte så varmt ut så jag tror det blir lika varierande som dom senaste dagarna. Nu blir det frukost och sen skall jag ta hand om en jättedisk sen i går.  Ha en fin dag kära ni.       

 

 

Jag ville göra en ny kaka att bjuda på så jag gick ut på nätet för att hämta ett recept och bakade en men den blev inte bra så jag frågade min vän Skrivmoster ...  om hon hade nåt säkert kort. Då fick jag  receptet nedan av henne och har nu bakat kakan. 

 

 

   

Smeten var så len och lättarbetad.

 

 

Slå ihop kaka

   
 
Vispa 3 ägg och 3 dl. socker riktigt poröst
Tillsätt 3 dl vetemjöl blandat med 2 tsk. bakpulver och tillsätt i äggsmeten 
tillsammans med 3/4-dels dl. kokande vatten. Jag brukar ta lite i sänder av varje och röra slätt. Inte vispa. 
 

 

   
Grädda i en rund smord och bröad form i 175 gr. ca 30 min. 
 

  
 
Låt kakan svalna och dela den sen på mitten. 
Fyll kakan med fyllningen som kommer nedan. 

 

  
 
1 dl mjölk eller hälften grädde och mjölk 
125 g smör
4 msk vaniljsocker 
Koka ihop ca 5 min. Det blir inte som kola utan mera "simmigt". 
 

  
 
Man kan ta fyllningen varm och hälla eller smeta ut på den ena halvan av kakan. 
Lägg ihop och när man serverar så brukar jag pudra florsocker över. 
 
Enkel och smakar alldeles förträffligt! 
 

  
 
Lycka till!!

 

 

  

 

Så här fin blev kakan och den är som lite frasig ovanpå och luktade ljuvligt. Undrar varför den heter pensionärskaka... . Tusen tack Skrivmoster....     

 

  

  

När den kallnat så delade min man på kakan så vi kunde hälla i den goda fyllningen som blev citrongul. Vi vill inte provsmaka den förrens i dag eftersom man innan servering skall sikta florsocker över kakan. Vi bakade den jättesent i går kväll så den har stått till sig tills vi får besök så därför har vi inte kunnat provsmaka men man känner på lukten att den är jättegod.

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards