Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2013

Av Malin wiper - 19 april 2013 09:00

  


Jag kom upp lite sent i dag och vädret är grått och lite regntungt som i går. Min granne Barbro kom över till mig med två par jeans hon ville ha upplagda, hennes symaskin hade gått sönder. Hon är även med i mina tjejkvällar. Det var ett par svarta jeans och ett par blå. Hon hade vikit upp på ett ungefär och sen var det bara att mäta rätt. Det gick jättebra och sen tog vi en fika och satt och pratade en stund. Lite senare tog hon, jag och min man ett glas rött vin och det var jättegott. Jag tog bilder på oss men vinkeln blev så konstig så jag vill inte sätta in dom. 

 

 

     

Vinet var rött och heter NBNC och kommer från Portugal. Vinet har nr 2533 hos Systembolaget och är från 2011. 14,0 % i alkoholhalt och det kostar 57 kr. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om vinet.  

 

  

  

Jag tog en bild av en fin och trevlig tjej på ICA bakom charkdisken. Hon höll på att sätta ihop matpaket som man sen kan köpa med sig hem. Det är hög kvalitet på det dom gör där och nu har dom mycket mer plats eftersom det är utbyggt bakåt. Glömde att ta en närbild på maten...  

 

   

 

Sen gick jag in till Selmas klädbutik för att köpa strumpor med lös resår som dom har jättebra där. Då såg jag denna blus som tog mig tillbaka till slutet av 70-talet. Jag hade nåt liknande men nu är dom i lite uppdaterad version.  

 


 

   


Av Malin wiper - 18 april 2013 14:30

  


Jag var in på Acleja för att kolla lite vårnyheter i blom och krukväg för några dagar sen. Det är som med kläder  och tyger en "färgexplosion" denna vår och det känns uppiggande.


   


Denna kruka som är jättestor är inte i porslin som jag trodde utan i plåt. Kul att dom stora krukorna också får lite färg i år. Bakom krukan ser man stora turkosa lyktor. 



  


Detta var verkligen tjusigt.   



  


    


Man kan även se en massa krukor och vaser i olika rosa nyanser.

   

 

 


  


    


Vårinstallation.


  


En dröm i rosa.  



  


    


Så praktiskt, både kruka och blomma i porslin...  Jag har tyvärr inga gröna fingrar och blivr förvånad varje gång en blomma håller en längre tid. Det går rätt bra med bladväxter ex svärmors tunga som inte ger sig i första taget...  


   



Av Malin wiper - 18 april 2013 10:00

  


I början på vår promenad i går så såg vi denna bil på ICA:s parkering. Det var en El Camino pick up. Klicka här för att läsa om bilen. Årsmodellerna som tillverkats är 1959-1960, 1964-1987. Klicka här för att se en gammal leksaksbil i den modellen. I dag har solen bytts ut mot regn men det behövs säkert så det börjar gro i markerna.




  

Jag träffade på dessa fina tjejer som var ute och gick med "Båtsman" från "Saltkråkan"...  (Sankt bernhardshund) Dom sålde även majblommor så jag köpte 2 st av dom. Bakom tjejerna ser ni min Mr T och en man från vårt bostadsbolag VSBo samtala. Jag brukar inte fota barn utan föräldrarnas medgivande men dom ville så gärna vara med på bild. Blir det fel så säg till. 

 

   

 

Vi på Saltkråkan är en svensk TV-serie från 1964 av Olle Hellbom och Astrid Lindgren med Torsten Lilliecrona, Louise Edling, Maria Johansson och Stephen Lindholm mfl. Manus skrevs av Astrid Lindgren, och för regin svarade Olle Hellbom. Delar av serien klipptes om och visades som långfilm- Vi på Saltkråkan (1968) 




  


Det finns lite gamla hus och uthus att kolla på när man promenerar.


  

Man kan träffa på vadsomhelst på promenaderna och detta konstverk upptog vår tid...  En uttöjd strumpa på en staketstolpe.    


  


Detta är typiskt min man han har svårt att se skräp liggande i naturen. Här har han plockat med sig bubbelplast som låg nere vid Linnarsjön.   

   

 

Vi stötte på en ovanligt fin kanadagås som inte var så rädd av sig, än om jag fick zooma en del.



  


   


När vi nästan var hemma så stötte vi på en arbetskamrat till min man som var hundvakt till sin sons hund som stack upp upp från cykelkorgen...  





Av Malin wiper - 17 april 2013 13:00

 

     

Här kommer lite bilder jag tog när vi bakade Lenas bärkaka i går till "Tjejkvällen" Min man och jag hjälptes åt. Här lägger vi ut smeten på en långpanna som är klädd med bakplåtspapper.  

 

     

Sen får man breda ut smeten i långpannan. 

 

    

Här har vi lagt på bären som består av jordgubbar, blåbär och hallon. Vi köpte färska bär och sen strör man över mandelspån.    

 

   

 Så här ser den ut färdig och luktar himmelsk gott, den skall vara inne 30-40 minuter och vår blev klar efter 30 minuter. 

 

    

Sen skär man fyrkanter och bitarna ser så här läckra ut. Man kan även smälta lite vit choklad och droppa över. Det passar jättebra med lite vispad grädde till. 

 

    

Här provsmakar min man kakan och han hade nog kunnat äta flera stycken men det funkar ju inte när man bantar...  

   

  

 

Här följer Lenas recept:  

 

 

GOd bärkaka
200 gr smör
6 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
250-400 gr valfria frysta, eller färska bär.
50-100 gr mandelspån

Smält smöret i en gryta o h låt svalna.
Rör ner socker , ägg , vaniljsocker och mjöl till en jämn smet.
Häll ut smeten i en långpanna,
Klädd med bakplåtspapper.
Fördela bären över kakan och strö över mandelspån.
Grädda i 175 grader i ca 30-40 min
Svalna och skär i rutor, serveras gräns med en klick grädde.  

  

 

Det fina vädret fortsätter och nu har vi 10 grader varm i skuggan men det blåser. Jag är lite trött i dag så det blir bara till att göra avslappning och sen långpromenad. Det var så varmt inomhus i går så jag fick ha balkongdörren öppen hela kvällen. Nu är verkligen våren på väg. I dag är min man på utbildning igen och den har dom i Skillingaryd som är ett grannsamhälle. När vi hade tjejkvällen i går så var han på sitt jobb och träffade folk.  

 

Av Malin wiper - 17 april 2013 08:00

  


Vi hade det trevligt på tjejkvällen i går,  jag hängde denna bild på dörren. Så var bordet dukat förra gången. Vi skulle ha varit 6 st med mig men Mimmi kunde inte komma. Dom som kom var Mimmis dotter Helena, A-G, Barbro och en ny kvinna som heter Maj-Britt och är väninnan med A-G.  

 

 

 

Vi fikade först och Lenas bärkaka gillades till tusen. 

 

    

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

 

  

 

  

 

Bärkakan ser ni till vänster och jag hann smälta lite vit choklad på den och till kakan vispad grädde. Jag tog även fram lite äppelkakor och fixade lite smörgåsar. Jag äter ju inte kaffebröd just nu men dom andra fick också ta av smörgåsarna om dom ville. Jag skall visa receptet på bärkakan i nästa inlägg. Den var verkligen ett säkert kort som jag skall göra många gånger. Klicka här för att komma in på Lenas blogg som är hon som gett mig receptet.

 

 

    

Jag fick en jättefin blomma av Helena och en häftig utsmyckning i form av fågelholk. Det roliga var att jag hade en likadan kruka sen förut men lite större och det blev så häftigt med dessa två bredvid varandra på rumsbordet. Jag gillar verkligen Helena som är en jättefin och go tjej.

  

 

  

   

Efter ett tag satt vi oss i "Likörhörnan" och pratade, sen tog dom upp sina stickningar och andra handarbeten. Jag hade tänkt att vi sen skulle flytta till soffgruppen men dom trivdes så bra där så vi satt där resten av kvällen.

 

  

 

     

 

 

     

 

       

 

Det blev lite trångt när vi skulle läska oss med lite saft och andra drycker och tilltugg, men det funkade i alla fall.

  

 

   

 

 

 

Sen hade jag gjort en tipspromenad inne i lägenheten med 6 frågor som jag placerade ut i alla rum. Detta var en av frågorna.  

 

    

 

Svaret på denna fråga var en galge som blir så här när man vecklar ut den. Köpte 2 st på second hand för 10 kr/st. Nu hittade jag dom på en sajt där man får betala 199 kr för 3 stycken men dom är i plast och mina var i aluminium. Klicka här för att komma in på sidan. Helena och A-G hade mest rätt så dom fick varsin galge och en sak till. Barbro kom som nr 3 och fick en skylt och en sak till. Maj-Britt fick en nåldynekopp. 

 

 

Nu hittade jag samma galge i aluminium på en sida och där kostar dom 100 kr/st och jag köpte dom för 10 kr/st Klicka här för att komma in på sidan. Dom är designade av David Larsson  

 

 

   

 

Dom kom 18.00 och vi avslutade strax efter 21.00    

 



Jag vill alltid ha lite musik i bakgrunden på träffarna och denna gång var det lite Italienskt. Här sjunger Laura Pausini "Celeste". Klicka här för att komma in på en av hemsidorna. Hon är en Italiensk sångerska som föddes 1974. 

 

 


Av Malin wiper - 16 april 2013 13:30

  

Vår promenad gick till Biblioteket i går och dess omnejd. Nu är vi uppe i 1,5 timme/dag. Min man satt och läste lite tidningar medans jag kollade efter lite nya filmer och annat.


  

Jag blev så glad att det kommit hem 2 st nya filmer som jag inte sett och sen hittade jag ytterligare en. Äta sova dö fick 4 guldbaggar vid Guldbaggegalan sist. Klicka här för att se vad MovieZine skrivit om denna film, dom gav den bara en MZ i betyg av 5 möjliga så det kanske inte blir nån höjdare...  att se .  Även filmen Marilyn från 2011 med Michelle Williams lånade jag. Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Sist en film som heter "Kokvinnorna" som jag hört talas om och det är en dokumentär från 2011. Klicka här för att läsa om filmen på Folkets bio.  


  

Jag kunde inte låta bli att fota denna färgstarka cykel som stod ovanför parkområdet vid Linnarsjön. 


    

Min favoritsolstol i parken, fast jag solar ju aldrig utan brukar köpa "Brun utan sol" men har inte börjat med det än så jag är vit som en alvedon...      


  

Det var en gång en kiosk.... som nu är ett minne blott och  ett av dom äldsta husen i Vaggeryd. Kiosken hette Västers Kiosk och uppfördes omkring 1881 av skräddaren Johan Petter Danielsson Ljungberg från Kvarnaberg.

 

    

Fin veranda på ett annat hus vi gick förbi. 

 

Snowy White "Bird Of Paradise". Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1948, och är en brittisk gitarrist som bland annat har spelat tillsammans med Pink Floyd, Peter Green, och Thin Lizzy under 1970-talet, innan han blev fast medlem i Thin Lizzy 1979-1981. Tiden i Thin Lizzy blev dock inte som han tänkt sig. Phil Lynott hade lovat honom att de skulle gå en mer bluesinfluerad väg än vad de gjorde och han trivdes inte i bandet. Han började sen en solokarriär och släppte albumet White Flames 1983-1994. 1994 kom Highway to the sun där artister som David Gilmour, Gary Moore och Chris Rea medverkade.


 

Av Malin wiper - 15 april 2013 14:00

    


  

  

Nästa film som visas på Folkets Hus är "Jakten" som jag verkligen vill se också. Den har fått jättebra betyg och Mads Mikkelsen gör en fantastisk rolltolkning. Min bloggvän Helga har sett den med sin man och tyckte den var jättebra. Klicka här för att komma in på hennes blogg och läsa vad hon skirver ang detta.     

 

 

  

  

Sen är det dags för filmen "Oblivion" med Tom Cruise. Den har jag inte hört talas om.

   

 

  

   

Efter det  denna film som heter "NO" som var Oscarsnominerad i kategori bästa utländska film. Klicka här för att läsa om filmen.  

 

     

Iron Man 3 visas 12 maj 18.00

 

   

    


Av Malin wiper - 15 april 2013 08:00


      

 

Nu har vi varit och sett filmen "Små citroner gula" på vårt Folkets Hus bio.  Det är en romantisk komedi från 2013 i regi av Teresa Fabik och i rollerna ser vi: Sverrir Gudnason, Anki Lidén, Richard Ulfsäter, Thomas Von Brömssen, Eric Ericson, Dan Ekborg, Josephine Bournebusch, Iwa Boman, Rakel Wärmländer mfl. 

 

  

 

 

     

 

    

 

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Filmen baserar sig på Kajsa Ingemarsson:s bok med samma namn. Klicka här för att se vart man kan köpa boken.   

       

 

     

 

I denna kiosk köper man biljetterna och godis. Klicka här för att komma in på Folkets Hus bio. 

 

   

 

      



Agnes är kock och hon älskar att laga mat. Hon har ett bra jobb, en pojkvän som älskar henne och en bästa vän som alltid ställer upp.


Plötsligt en dag blir hon både sparkad från lyxrestaurangen och dumpad av sin kille. Därför har hon inget att förlora när en kompis hör av sig och undrar om hon vill vara med och starta en restaurang. Samtidigt lyckas hon bli förälskad i den enda som inte får veta vem hon egentligen är.

 

 

   


Filmen var en riktig feelgood-film som roade både min man och mig. Man fick både skratta och fälla en tår. Skådespelarna var jättebra och jag fattar inte att kritikerna bara gett den 2-3 i betyg. Man kunde riktigt känna lukten från vällagad mat när det rördes i grytorna. Jag har inte sett en liknande svensk film förut och njöt hela tiden. Det var mycket folk som letat sig dit och man märkte att filmen gillades. Dessutom har dom fått så bra ljud och bild nu på bion sen det blev digitaliserat. Vi kände oss glada när vi gick från bion, och det behöver vi.  

 

 

Av mig får filmen 4  citroner av 5 möjliga i betyg. Min man tyckte likadant som mig.

   

 

  

 

     

 

 


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards