Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2013

Av Malin wiper - 27 april 2013 09:00



Jag har länge velat se detta hus på nära håll som inte funnits så länge. Fasaden ser lite 50-60-tal ut och det är rätt snyggt utformat. Där inhyses Tingsrätten, Förvaltningsrätten, Hyres och Arrendenämnden. Nu blev det av i går när vi åkte in till Jönköping för att strosa omkring. Vi har inte varit dit på länge nu så vi kände för att åka iväg.


    

Här har jag närmat mig lite och då ser ni att det ligger väldigt fint till nära Munksjön och dess bro.  

 

 

  

   

När man går uppför den breda stentrappen så finner man denna färggranna skulptur som dekoration, det ser ut som man även kan sitta på dessa.  

 

    

Det finns ytterligare en fast i lite annan färg och form 

 

    

Går man sen vidare ner mot vattnet så finns det bänkar av flera slag där man kan sitta och kolla ut över Munksjön och till andra sidan. Tyvärr har dom byggt för stor del av sjön och det fortsätter så snart ser man bara sjön från några sidor och när man går strandpromenaden. När träd och buskar växt upp på denna utsiktsplats så kan det bli riktigt mysigt. 

 

  

   

När man sitter där på en bänk så ser man även Munksjöbron och Kulturhuset "Spira". 

 


Love Theme från Filmen "The Bridge of Madison County med Clint Eastwood och Meryl Streep. Klicka här för att läsa om filmen som är en höjdare.   

 

    

 

Här på andra sidan fanns inga hus alls när vi flyttade till Småland för 13 år sedan, stan har växt lite för mycket enligt min smak. 

 

   

     

Mot tingsrättens vägg står dessa bänkar där man också har utsikt mot vattnet. 

 

 

     

När man går upp från vattnet så ser man parkeringen. 


   

  Polishuset ligger sida vid sida med Tingsrätten. 

 

 

 


The Police med låten Message in a bottle. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa om bandet. 


 

 

 

 

  

      

Av Malin wiper - 25 april 2013 19:00


 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

Ella Fitzgerald skulle ha fyllt 96 år i dag om hon hade levat. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon är en av dom stora jag fått nöjet att följa på tv under min uppväxt. Vilken fantastisk röst och så personlig med mycket värme. Hon hade sån omfattande tonskala och kunde sjunga från bas till mycket höga toner. Så hon hade ett omfattande register i rösten. Hon föddes 1917 i Newport News, Virginia och dog 1996 i en ålder av 79 år, då bodde hon i Beverly Hills, Los Angeles, Kalifornien. Hon är en tidlös musiker som nya generationer tagit till sig över hela världen. Hon gick under benämningen "The first Lady of Jazz". Hon är absolut den största sångerskan under 1900-talet inom jazz och populärmusik.




Här sjunger hon låten "I´ve Got You Under My Skin" 

 

 


Här hör vi henne med Louis Armstrong med låten "Learnin´The Blues"  


 

 

Klicka här för att komma in på en biografi över hennes liv där man får höra en speakerröst och lite musik.

 

 

 

Av Malin wiper - 25 april 2013 13:45

  




I ställdalens Folkets Park händer det mycket och man önskar man bodde lite närmare. 5 maj blir det bakluckeloppis 10-16.  

 

     

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 


  

 

 

 

Samma dag och samma tid så pågår även blomsterförsäljning i Ställdalsparken  

 

 


 

 

 

 

Favorit i repris med Doris. Klicka här för att komma in på hennes facebook.  Klicka här för att läsa om henne.

 

  

 

Klicka här för att komma in på "Radio Nostalgi"

Av Malin wiper - 25 april 2013 10:15

  

Jag kom inte ur sängen förrens 08.45 men har sovit rätt gott och vi hade så trevligt i går med våra fd grannar. Det känns så härligt att stiga upp och ha så välstädat i lägenheten, men jag har en jättedisk som måste klaras av innan vi skall äta lunch. Jag kommer inte ut nåt förrens efter lunchen och det är soligt och fint i dag och kommer att bli ca 15 grader enligt väderleksrapporten.  

 

     

Våra gäster hade beställt min mans laxsoppa som är en lyxig variant och jättegod. Alla som blir bjudna på den njuter och tar om. Till fisksoppan dracks vin och Alé men jag drack inget för jag var chaufför (svart taxi)....      

 

  

Sen hade vi gott matbröd och ost som tillbehör.   

 

   

Vi fick denna fina blomma med snygg kruka av Mrs R och Mr K...    

 

    

Sen ville dom sitta i "Likörhörnan" och mysa. Bilderna jag tog blev så dåliga så jag visar en bild innan vi satt oss. Lillemors Ambrosiakaka gillade dom till tusen och tog två stycken var. Den smeten är så jättegod men jag kan inte utsätta mig för frestelser nu när jag sköter mig. Tog bara en liten tugga innan glasyren kom på  och det gick bra utan att sockersuget kom tillbaka. 

 

     

Det blev så många bitar så vi har två stora burkar med Ambrosiakaka i frysen nu till kommande tillfällen. 

 

Här kommer ett Elvis Presley Medley från 1968 ett liveuppträdande. Klicka här för att komma in på hans hemsida. 

 

 

 

 

 

Av Malin wiper - 24 april 2013 17:30

   

Så här ser kakan ut färdiguppskuren. Nu är den upplagd för att bjudas på i kväll efter middan. Fatet jag vann hos Anita Birgitta  är perfekt att lägga den på. 

 

 

Jag fick ett tips på kaka från min bloggvän Lillemor också innan jag hade min "Tjejkväll". Nu har jag provbakat den också.   

 

Lillemors Ambrosiakaka.  

 

    

300 g smält smör
5 ägg
3,5 dl socker
rivet skal av 2 apelsiner
1 dl apelsinjuice (pressad från de rivna apelsinerna)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

 

glasyr:

  

4 dl florsocker
ca 1/2 dl apelsinsaft
ev "apelsin skal i bitar" finns i bakhyllan  


smält smöret och låt svalna
Vispa ägg och socker pösigt ,tillsätt skal +juice+ smör
Rör ner vetemjöl + bakpulver ( blanda mjööl och bakpulver innan)
Häll smeten i en långpanna med smort bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 200 C i ca 15 minuter 
( när kakan rest sig och börjar sjunka ,ta ut kakan)
Lägg över ett pakplåtspapper och en tidning ,stjälp upp och dra av "botten pappret " från kakan , låt ligga ovanpå tills kakan svalnat.  

  
Glasera när kakan är alldeles kall 

 

  

När smeten var klar så hällde vi över den i långpannan på det smörsmorda bakplåtspapperet. 

 

  

Sen var det bara att breda ut smeten.   

 

  

Efter 15 minuter så tog vi ut den och hade bakplåtspapper och tidningspapper ovanpå   

 

  

Sen vände vi formen så kakan låg mot tidningen och bordet   

 

  

Här är det bara att dra bort papperet    

 

   

Här ligger den nu för att kallna. Den reste sig inte så mycket och sjönk inte heller ihop så vi var tvungna att ta ut den ändå efter 17 minuter. Jag tror att det skall vara en mindre form men vi får se när vi gjort klart med glaseringen. 

 

    

Sen fick vi då på glasyren och dom färdiga syltade apelsinskalen, när glasyren stelnat så skär vi upp den i lagoma bitar. Den ser jättefin ut och min man har provsmakat och sa att den var supergod, och i kväll skall våra gäster få njuta av den till kaffet. 

 

    

Min man skar lagomt stora bitar och vi frös in massor till senare tillfällen. Vi har även kvar av Lenas fruktkaka i frysen.

 

har smakat en liten bit och den är supergod. Tack snälla Lillemor för receptet.... Ha en fin kväll alla härliga bloggläsare. 


Av Malin wiper - 24 april 2013 13:00

I går när vi var ute och promenerade så gick vi utefter en väg som var för oss ny och det var så idylliskt och fint. Det var rätt blåsigt och kändes kallt men efter att man gått en bit så blir man varm. 


     

Här ser vi en gammal folkabuss svänga av.


  

Nu är det vatten i denna gamla anrika damm.  


    


  

En gammal träbåt stack fram så fint på en gård.  


  

Vad härligt att man får se ett sånt här gammalt fint cykelställ igen. Kul att dom bevarat det och jag kom ihåg att man fick böja sig ner för att få in cykeln för dom är rätt låga.  


  

Härlig arkitektur på detta hus. Arkitektoniskt snyggt till tusen med denna fint formade utbyggnad.


  

Snyggt burspråk som ser lite "Teak" ut och är så fint format  


   

En orange dröm syntes på håll bakom lite buskar framför ett uthus. Jag fick zooma rätt rejält.


En man sitter under tältet lite längre bort och jobbar.


Detta blir man också lite fångad av  

 

Av Malin wiper - 24 april 2013 08:15

  

I dag har jag varit till frissan och fått håret tonat, blekt och slingat. Jag går hos Salong Hon & Han Frisör Interiör och det har jag gjort i flera år nu och är supernöjd


   


Här ser ni härliga Johanna som tog hand om mig denna gång. Alla är bra där så man känner sig trygg med att överlämna sig till dom. Dessutom får man positiv energi där för dom är glada och trevliga.


 


Medans färgen verkade så fick jag en kopp kaffe.


  


Här i schamponeringen så får man härlig massage i stolarna och tapeten förflyttar en till en härlig skog 



        av dom saker man kan köpa på friseringen. Detta är bara ett axplock.

 

  

  

 

Tillbakablick... 


   


Denna gång plattångades håret. Det är mer beigeblont än det ser ut på bilden. Klicka här för att komma in på en häftig sida där det finns lite nostalgi.  


   


Så här såg det ut förra gången i februari då mina naturliga lockar blev lite större med en tunn plattång. Det är kul att det blir lite olika varje gång. 

 

 

Tänk vilken dag, först blev jag ompysslad hos frissan och sen fick jag healing av min bloggvän och vän Kicki....  Det är guld värt och man mår så mycket bättre. Vi hoppas kunna träffas snart igen för vi hade så trevligt sist och hon är helt fantastisk person som jag tycker jättemycket om.

 

 

I dag har solen kommit tillbaka och i dag 08.00 är det plus 5,6 grader men det blir säkert varmare framåt dan. Jag har lite mycket att göra i dag så jag sätter senare in nåt eller några förskrivna tidsinställda inlägg. Jag skall både hinna sköta min kropp, baka och förbereda för gäster i kväll mm.

 

  

 

 

   

 




Av Malin wiper - 23 april 2013 13:00


  

Jag var in ett ärende till Wahlbergs Ur & Guld och då kunde jag inte låta bli att fota lite. Kolla in vilket häftigt halssmycke. Klicka här för att komma in på deras hemsida.


  

Dessa örhängen såg så häftiga ut när dom hängde mot varandra.


  

Nya roliga handgjorda ringar  


   

Själv köpte jag denna ring för 298 kr som jag skall ha på ringfingret bredvid mina vigselringar som numera sitter på lillfingret....  . Den är i tre olika material och hänger löst i en hållare framtill. Får se om jag får på mig vigselringarna på rätt finger  när jag gått ner lite mer i vikt. Jag passar inte så bra i stora pråliga ringar än om jag tycker det är snyggt, är mer en klassisk typ men man kan ändå sväva ut lite ibland. Jag har dragit ner på fika ute och därför kunde jag köpa mig denna ring. Det går bra på sommaren då man kan göra utflykter och ta fika med sig hemifrån.     

 

    

Så här ser mina vigselringar ut som nu har 22 år på nacken.  

 

    

Lite avskalat kan också vara jättefint och man kan ju blanda in andra passande armband. 

 

 

  

Två häftiga klockor  

   

     

Tufft halband med oxe som hänge från "Police" (herrsmycken). Dom har rätt mycket av herrsmycken också. 

 

 

Candy Choir' Silence Is Golden. Den låten är mest känd med The Tremelous men jag gillar att hitta andra versioner också.

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards