Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 april 2013

Av Malin wiper - 27 april 2013 19:00

  

I fredags var vi även ner på Tändsticksområdet och gick omkring lite. Här är min man på väg in till Röda Korsets Second hand. Klicka här för att komma in på Tändsticksområdets hemsida.


  

Vi såg denna läckra termos som var lite trekantig från ca 50-60-talet. Tyvärr var den lite för dyr och rätt sliten på nära håll.


  

Såna här skopor som man dricker vatten ur har säkert funnits sen 1920-talet. Vi hade en i sommarstugan när jag  var liten. Den hängde i köket så alla kunde gå att dricka ur den. Om jag nu inte minns fel. 


  

Det är så snyggt överallt i "Tändsticksområdet" och det finns en del butiker, Cafén, museum och annat där att kolla på. Denna butik säljer både kläder och serverar kaffe. 

 

    

Jag har ju en tändarsamling som består av både tändare, tändstickor och askkoppar. Dessa på bilden har jag fått av min son och dom blinkar och en del låter också när man tänder. 


  

Min man satt sig och vilade lite utanför butiken.

 

    

En stor ask med små platta tändsticksaskar med bilder av spelkort. Dom köpte jag på en loppis för några år sedan och jag har skrivit till företaget som gav ut dom som reklam men dom hörde aldrig av sig. Jag köpter nästan aldrig några nya till samlingen för det räcker med dom jag har och det finns fler i källaren och dom skall jag nog sälja på Tradera.


  

Det finns många bänkar att slå sig ner på och miljön är så rogivande.


  

En ny cykel i gammal modell


  

Här ser man ingången till "Café Ångan" som vi själv besökt en gång. Vi hade nyss ätit på Malmborgs Lilla så vi var mätta. 


 

Dessa är en rappare och sångare från Minneapolis, Minnesota. Hon är mest känd som medlem av indie hiphop kollektivet Doomtree. Hon är också en Spoken word artist och författare.

 

Av Malin wiper - 27 april 2013 13:00

  


Vi mötte denna Mercury på väg från Jönköping och det var ett amerikanskt bilmärke inom Ford-koncernen som tillverkades 1939-2011. Klicka här för att komma in på en blogg full med bilar och nostalgi.

 

 


Alan Jackson med "Mercury Blues". Klicka här för att höra en annan version av låten



    


 Snacka om punktering...  Fotade den från bilfönstret. 


 

 

I dag har vi varit på Loppis utanför "Syntema" som är en färgbutik som även har inredning. Det skriver jag om i morgon. Det har varit rätt bra väder med solglimtar, nu skall vi bara ta det lugnt och pyssla lite hemma innan vi sätter oss och myser med lite god mat.  

 

 


Freddie Mercury med "The Great Pretender". Klicka här för att komma in på hans hemsida. 

 

   

 

Vi såg även en häftig Harley Davidson på en parkering.

  

 

 

 

Av Malin wiper - 27 april 2013 09:00



Jag har länge velat se detta hus på nära håll som inte funnits så länge. Fasaden ser lite 50-60-tal ut och det är rätt snyggt utformat. Där inhyses Tingsrätten, Förvaltningsrätten, Hyres och Arrendenämnden. Nu blev det av i går när vi åkte in till Jönköping för att strosa omkring. Vi har inte varit dit på länge nu så vi kände för att åka iväg.


    

Här har jag närmat mig lite och då ser ni att det ligger väldigt fint till nära Munksjön och dess bro.  

 

 

  

   

När man går uppför den breda stentrappen så finner man denna färggranna skulptur som dekoration, det ser ut som man även kan sitta på dessa.  

 

    

Det finns ytterligare en fast i lite annan färg och form 

 

    

Går man sen vidare ner mot vattnet så finns det bänkar av flera slag där man kan sitta och kolla ut över Munksjön och till andra sidan. Tyvärr har dom byggt för stor del av sjön och det fortsätter så snart ser man bara sjön från några sidor och när man går strandpromenaden. När träd och buskar växt upp på denna utsiktsplats så kan det bli riktigt mysigt. 

 

  

   

När man sitter där på en bänk så ser man även Munksjöbron och Kulturhuset "Spira". 

 


Love Theme från Filmen "The Bridge of Madison County med Clint Eastwood och Meryl Streep. Klicka här för att läsa om filmen som är en höjdare.   

 

    

 

Här på andra sidan fanns inga hus alls när vi flyttade till Småland för 13 år sedan, stan har växt lite för mycket enligt min smak. 

 

   

     

Mot tingsrättens vägg står dessa bänkar där man också har utsikt mot vattnet. 

 

 

     

När man går upp från vattnet så ser man parkeringen. 


   

  Polishuset ligger sida vid sida med Tingsrätten. 

 

 

 


The Police med låten Message in a bottle. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att läsa om bandet. 


 

 

 

 

  

      

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards