Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 mars 2013

Metropol i Eksjö!

Av Malin wiper - 21 mars 2013 13:30

  

Sist vi var till Eksjö så gick vi omkring i Gamla stan som är ett vackert ställe där man kan gå och njuta i lugn och ro  av den fina arkitekturen. Då dök vi på denna gamla fina biograf som sjöd av liv och just då kördes en film och folk var på väg in. Jag blev så nyfiken eftersom jag gillar såna här välskötta gamla biografer som ger en helt annan biokänsla.  



Klicka här för att komma in på biografens hemsida. Klicka här för att komma in på Metropol Eksjö Biografförening på facebook. Klicka här för att hitta vandrarhem i närheten av Metropol. 



   


På båda sidor om ingången hängde såna här bioaffischfönster som också ger en härlig känsla.

 

 

    

Jag undrar om inte denna dörr används av biografpersonalen eller maskinisten förr i tiden. Det såg så härligt ut nästan som en sceningång. 

 

 


Här ser man den pampiga snygga dörren in till biofoajen.  


 


   


Det är en förening som har hand om bion numera "Metropolföreningen" och här ser ni en av dom trevliga personerna som jobbar där. Hon stod just då i biokiosken och man fick en sån härlig känsla och blev flyttad tillbaka till en annan tid då det var lite mer personligt och intimt på en biograf.

 

  


   


Här ser ni den trevliga kvinnan som rev biljetter när vi var dit och jag såg en man också just då som gick förbi. Hon berättade att dom har digitaliserat bion så dom visar direktsända operor och annat och dom gångerna är det extra festligt då det serveras lite tilltugg och dricka. Föreningen verkar så levande och på hugget och det riktigt kändes på atmosfären därinne.

 


   


Kolla in det fint målade taket med passande snygg lampa. Det fanns två såna takmålningar i foajen.


   


Dom var så snälla så jag fick gå in och fota lite i den vackra biosalongen som man blev lyrisk av.



   


En närbild på den fina ridån. Vi kommer att åka dit nån gång och se film och även opera och då ligger vi över på vandrarhemmet där vi övernattat förut. 


   


På denna tavla får man sig lite historia. 

 

 

Det står så här:

 

  

 

1905 Kinematograf-Blom gästspelar i Metodistkyrkan i Eksjö

1907 Premiär för Eksjö Biografteater i Godtemplarlokalen

1909 Eksjöbiografteater (senare Eksjö bio) öppnar nuvarande mejoriteater

1913 Eksjö biografteater renoveras och flyttas till slutliga platsen vid Österlånggatan, mitt emot mejeriet

1917 Biografen Victoria öppnar vid Nygatan, byter under tiden namn till "Metropol"

1930 Den första talfilmen i Eksjö visas på Metropol

1936 Grandbiografen öppnas

1964 Eksjö bio rivs

1981 Metropol lägger ner sin verksamhet

1982 Eksjö filmklubb bildas

 

 

 

Resten hoppar jag över och berättar att Metropol digitaliserades 2010

 

 

    

Jag känner mig lite bättre efter all självbehandling så därför passade jag på att skriva om detta. Tar nåt inlägg då och då för att inte fresta på för mycket. Tack för era härliga och omtänksamma kommentarer som min man läst upp för mig. Jag kommer in på era bloggar så fort jag kan sitta här längre stunder.   

  

 

Här har det snöat för fullt så vintern har kommit tillbaka och just nu kör en traktor bort snön utanför. 

 

  

 

Colpo di voi

 

  

betyder sköt om er på Italienska

 

 

  




     

 
 
Sirpa

Sirpa

21 mars 2013 10:15

Hej Malin! Vilken charmig liten bio! Krya på dig! Hoppas du mår bra snart igen!
Har en fin torsdag!
Kram Sirpa♥

http://anglarochparlor.blogspot.se

Malin wiper

21 mars 2013 17:23

Det är verkligen en fin biograf. Jag mår bättre nu men tar det lugnt och sitter bara korta stunder vid datan. Jag har lite inlägg sen förut som är klara som jag har på tidsinställning.

Tack för din omtanke.

Ha en skön kväll
kramar

 
Ingen bild

Bosse Lidén

21 mars 2013 14:37

Eksjö är en riktigt fin gammal trästad. Jag är också svag för gamla biografer. Den där filmen "En oväntad vänskap" ska jag se nästa säsong vi har Lidéns filmkvällar.
Kram Bosse

Malin wiper

21 mars 2013 17:24

Det är verkligen en fin stad. Kul att du också gillar dessa gamla personliga biografer.

Den filmen har jag sett och den var helt fantastisk och jag har ett inlägg om den i kväll

Ha det bra
kram

 
AprilSus

AprilSus

21 mars 2013 14:50

Eksjö är verkligen en mysig stad och jag tycker också om att gå i den gamla delen med alla fina, om än lite sena och vinda trähus. Har inte varit dit på ett tag nu, närmare bestämt sedan de hade sin julmarknad. Det är ju lite trevligare att gå om kring där när man inte fryser och huttrar.
Vid ett tillfälle när vi var där såg vi att det måste ha varit någon premiär på Metropol, för då var det finklätt folk på rödamattan och strålkastare utanför biografen.

Ha en fin dag! Kramis!

http://aprilsus.blogspot.se

Malin wiper

21 mars 2013 17:26

Kul att du också gillar den stan. Vi har varit dit på sommaren också och det är lättare att gå omkring länge då och bara njuta och även sätta sig på nån bänk.

Julmarknaden måste vi också försöka besöka nästa jul. Metropol har tydligen väldigt festligt ordnat när dom har direktsänd opera så det var nog det du såg.

Ha en fin kväll
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards