Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 februari 2013

Stockaryds Stationscafé!

Av Malin wiper - 2 februari 2013 14:15

  

I går tillbringade vi några härliga timmar hos våra vänner på Stockaryds Stationscafé. Dom har varje fredag en fantastisk lunchbuffé som vi njöt av. Jag fattar inte att det inte kommer fler folk dit när det både är  trevlig miljö, hemlagad god mat, hembakat kaffebröd, trevlig personal och en fantastiskt fin järnvägspark. Hade jag bott där så hade jag gått dit och ätit jätteofta för det är även jättebilligt med sina 60 kr för både mat, dricka och kaffe. Dom borde ta tillvara dom som flyttar in i samhället och försöker göra nåt bra  jag beundrar kvinnorna som är både kreativa och har en otrolig kämparanda och uthållighet. Stationsbyggnaden är så väl bibehållen och fin så det vore tråkigt om den inte fortsatte att vara en levande mötesplats. Dessutom anordnar dom bilträffar, julmarknader, loppis mm. Det gör ett samhälle levande och det går inte i längden om inte fler tar tillvara på detta. Då står stationshuset där naket och dystert utan några ljuspunkter tills det helt är förfallet.


  

Här tar min man för sig av det goda som bestod av: En fin sallad, omelett med svamp, fyllda färsbiffar, en krämig potatisgratäng. spagetti med köttfärsröra, en potatisrätt med gott kött mm. Sen ingår både dricka och kaffe. 


  


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


  


  


Dom hade gjort två otroligt fina stora smörgåstårtor som nån hade beställt. Bilden blev inte så bra för dom var inplastade och skulle hämtas precis då.

 


  

Det är såna snygga fönster på stationsbyggnaden.


  

Här ser ni mig med min nya fästman...(säg inget till Mr T)...   "Stinsen i Stockaryd)


   


Här uppträder jag på Järnvägsparkens scen...  som ni ser så snöade det lite.  Har jag gjort bort mig nu igen...  (gammlt uttryck) som myntats av Margareta Sjödin som numera är känd konstnär.


   


Dom hade gjort så fint på Stationen och hade även hängt upp nya gardiner som jag glömde fota

     

Första gången vi var in på Stationscafét var 11/7 2011 då vi åkte igenom samhället och upptäckte att det var ett café där och vi blev eld och lågor.  Vi gick int dit och fikade och på den vägen är det, och vi har blivit bästa vänner med kvinnorna som driver cafét. Tyvärr så hittar jag inte det inlägget utan det första jag har är 21/7 så jag får leta på annat sökord. 

 

Tack för att ni finns...  

 


Johnny Cash med "Hey Hey Train"

 
 
AprilSus

AprilSus

2 februari 2013 16:07

Trots att vi bara har en dryg mil dit och har åkte igenom där några gånger, så har jag aldrig varit in på stationscafét i Stockaryd. Det är ju ingen direkt genomfart där och jag tror att väldigt få utomstående hittar dit? Vi kan ibland få för oss att ta den vägen när vi ska ge oss iväg till Växjö, men då har man ju ett annat mål i siktet. Det finns ju tyvärr inte så mycket annat som lockar folk till det lilla samhället, så vitt jag vet? Men du kanske har några flera tips när det gäller Stockaryd? Oftast tar vi vägen över Vrigsta istället, när vi ska till Växjö. Vrigsta tycker jag är ett mysigt litet samhälle (min dotter åkte nyss dit till sin kompis). Vi åker dit ibland för att besöka deras loppisar, eller för en promenad längst med ån och sommartid för att bada eller bara för att köpa deras goda mjukglass. :)

Ha en fortsatt fin lördag.
Kramisar!♥

http://aprilsus.blogspot.se

Malin wiper

2 februari 2013 16:34

Vi kände inte heller till Stockaryd förrens vi var ute och åkte en dag och råkade på detta fina ställe. Som du säger så ligger det lite avsides men dom som bor där kunde ju gå dit ibland och äta. Det finns loppisar som är öppna på lördagarna där. Sen har dom en terapibutik med saker som dom gjort som är till försäljning. Annars är det bara Stationscafét som är intressant.

Det låter härligt detta med ån och glass ;))

Ha en fin kväll
kramar

 
Ingen bild

marianne/annelie

2 februari 2013 22:14

Finns många små byar som fungerar hur bra som helst..de har kanske ett byalag som är med och anordnar och bygden hjälps åt för att inte dö ut.I Stockaryd finns inga viljor som vill ta tag i att byn ska leva.Vi har försökt att dra vårt strå till stacken men...Allt det vi gjort på dessa 3 år med mcträffar,bilträffar,musikkvällar m.m.m ja då har folk kommit uteifrån, folket här har bara frynt på näsan och kommit med kommentaren...det kommer inga mc det kommer inga bilar till träffarna...men se det har det gjort men från andra ställen här i småland och träffarna har varit hellyckade. Men man tröttnar till slut. Vi har aldrig fått nån respons .Vi råkade bli sjuka i början av januari,Fick ha stängt i 2 veckor och NU heter det i samhällets mun att vi aldrig har öppet. Men nu har vi tröttnat.Kulturarvet får någon annan snart ta över..Är man inte Stockarydsbo så är man inte välkommen.Nu tar vi inte mer skit utan kommer att stänga och gå vidare till något ställe där man kanske känner sig mer välkommen och kan syssla med det vi vill och kan.Malin detta skriver jag för att jag är så besviken på människor som inte har kärlek till sin nästa.Utan bara visa avund och försöker att motarbeta isället för att samarbeta.Vi tar med oss ett fåtal människor härifrån i våra hjärtan, dom kommer vi att sakna men livet måste gå vidare.Du och Thorleif kommer att vara vår största saknad.Ni har aldrig svikit oss....kram

Malin wiper

3 februari 2013 09:18

Så bra och sant skrivet av er. Jag förstår verkligen att ni inte står ut längre för det går till en viss gräns. Dom borde vara glada i Stockaryd att folk flyttar in och gör nåt för samhället så det blir trevligt och upplevelserikt. Det finns som ni säger ingen kärlek till sin nästa. Mycket skit verkar komma ur religion och dom lever inte som dom lär. Vi förstår er och förstår också att det inte går att fortsätta i Stockaryd. Vi hoppas att ni skall hitta nåt ställe som uppskattar allt ni gör och har nån snällhet och förståelse i sitt sinne. Vi kommer inte att svika er och inte heller att släppa kontakten. Jag känner sorg i hjärtat av att se hur illa ni farit. Ni är värda så mycket mer kära vänner. Tack för era snälla ord om mig och min man, dom värmde.

Stor varm kram

Nu kom en tår...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards