Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 januari 2013

Äppelkaka a´la Stationscafét......

Av Malin wiper - 29 januari 2013 09:15

  

I går bakade min man denna äppelkaka från ett recept vi fått av kvinnorna på Stockaryds Stationscafé. Förra gången vi gjorde den hade vi rabarber i den och det var en höjdare. Då hade jag den inne i bloggen men nu har vi fått till måtten för att göra den i denna ugnsform som är 55x25, där man får ut fler bitar så jag sätter in receptet igen men med andra mått. Tyvärr råkade jag prata med min man medans han höll på så han glömde ringla över sirpen som skall vara ovanpå äpplena innan  smeten  klickas på så han fick vända hela kakan och ringla underifrån så den blev inte lika krispig som vanligt men ändå god. Sen tyckte han äggen var för små så han tog ett extra ägg men gör inte det för den blir för hög då. 

 

Klicka här för att komma in på Stationscaféts hemsida 

 

 

Recept Äppelkaka 

 

 

3,75 dl mjöl

 

3,75 dl socker

 

1,5 tsk bakpulver

 

2 ägg

 

225 g smält smör

 

Äppelklyftor som täcker botten av ett ungsform el bakform. Det skall vara lite syrliga äpplen. 

 

 

Lägg fruktbitarna i botten på en pajform el ungsform. Ringla sirap över

Blanda ihop smeten, och klicka över frukten.

  

 

Grädda i ugnen i 200 grader i ca 25-30 minuter. Kolla emellanåt första gången för ugnar har olika värme.


  

Man smörjer formen först och sen lägger man äppelklyftor på botten. Efter det så ringlar man över ljus sirap. Sen klickar man på smeten och breder ut den lite som ett täcke.

 

   

Sen skär man upp såna här fyrkantiga eller avlånga bitar. Den går väldigt bra att frysa in och sen micra så den är lite varm men inte het.  Kakan går även att göra med rabarber, päron, blåbär eller annan frukt. En klick grädde förhöjer njutningen....   

 

Här kommer Gary Pucket med låten "Little Green Apples". Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1942 i Hibbing, Minnesota. Puckett blev frontfigur i popgruppen The Union Gap som bildades 1967 i San Diego, USA, först under namnet Gary & The Remarkables. Gruppen upptäcktes av producenten Jerry Fuller efter att de vikarierat som musiker i en amerikansk TV-serie.

  

 
 
Ingen bild

Paula

29 januari 2013 09:23

Låter gott! Ska jag absolut prova. Jag brukar göra en liknande kaka, men där är ingen sirap i den.
Ha en bra dag! Kram.

Malin wiper

29 januari 2013 09:26

Det tycker jag du skall göra. Den är mäktig så man kan inte ta så stor bit. Antar att det är sirapen som gör detta

Ha en fin dag
kramar

 
Ingen bild

stationscafet

29 januari 2013 09:31

Oj har du fått sommarkänslor så här i vinterrusket:))))ha en bra dag båda...kram

Malin wiper

29 januari 2013 10:18

Jag är vintermänniska men detta väder är lite för grått och trist så jag föredrar våren då.

Jag svettas för mycket på sommaren ;))

kramar till er båda

 
Ingen bild

stationscafet

29 januari 2013 09:35

ett tips angående äpplekakan..var inte snål med sirapen och ringla gärna sirap över den också..då blir den sååå crispig...:))

Malin wiper

29 januari 2013 10:17

Tack snälla du. Vi har tagit rätt mycket sirap men gubben glömde först så vi fick vända den och ringla sirapen underifrån ;)) men det funkade än om den blev lite ljusare

Ha en fin dag
kramar

 
Gilla

Gilla

29 januari 2013 11:52

Det receptet ska jag prova. Låter verkligen gott.

Kram/Gilla

http://trebgilla.blogspot.com

Malin wiper

29 januari 2013 11:54

Gör gärna det för den är verkligen njutbar

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

Syrran

29 januari 2013 14:17

Testa att doppa äppelskivorna i kanel och strösocker istället för att ringla över sirap. Det var så mamma gjorde sin dundergoda äppelkaka, hon hade också fler äppelskivor som var tunt skivade så den var otroligt saftig. Men denna är kanske lika god fast på ett annat sätt :-)
kram fr Maria

Malin wiper

29 januari 2013 14:23

Tack för tipset syrran. Denna är lika god fast lite knaprigare. Har du receptet till mammas kaka?. Den skulle jag vilja testa också.

Ha en fin dag
kram

 
helga

helga

29 januari 2013 15:37

Gottgotteligottgott...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

29 januari 2013 18:04

;) Vad rolig du är ;) Mums!

Ha en fin kväll
kramar

 
Ingen bild

Syrran

29 januari 2013 17:38

Nej jag har inget recept men jag såg ofta på när hon gjorde den och det såg ut som en lite tjockare sockerkakssmet. Hon hällde i smeten i formen som först var smörad och bröad (ströbröd). Sen doppade hon de tunna (ca 3 mm) skivorna i socker och kanel och stack ned dem ståendes ganska tätt i smeten. Gräddningen skedde nog i nedre delen av ugnen på samma sätt som med vanlig sockerkaka.
Men jag tar inget ansvar för detta "recept", det är som sagt bara taget ur minnet från ett barn :-)
Slänger du ut "gubben" när du har tjejkväll eller förpassas han in i datarummet ;-)
Ha det gott!
kram fr Maria

Malin wiper

29 januari 2013 17:57

Jag har själv bakat många äppelkakor förr och då doppade man i socker och kanel som mamma gjorde. Denna kakan som jag gjort är det tjockare äppelklyftor i men dom blir rätt mjuka.

Jag slänger ut gubben några timmar i ovisshet och hoppas han hittar hem sen ;) han har lite vänner nu som han kan gå till. Jag får annars kalla det för tjej och pojkkväll ;)

Vi har bara ett draperi till datarummet och han får inte sitta där och lyssna ;)

Ha en fin kväll
kramar

 
Annelie

Annelie

1 februari 2013 00:16

MUMS,,, vilket gött recept. Snällt av ett café att lämna ut det.. *brukar ju vara hemliga*

Kramar om Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

1 februari 2013 09:55

Det är verkligen en fin kaka detta. Dom var verkligen bussiga som lämnade ut det.

Ha en fin fredag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards