Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 januari 2013

Bergmästargården i Gävle!

Av Malin wiper - 25 januari 2013 08:34

     


Vintern fortsätter att hålla sitt grepp och i morse var det 16 grader kallt. Jag kollade på nyheterna till mitt morgonkaffe och man blir verkligen ställd. I Härnösand skall dom testa nåt nytt på äldreboenden för att vårdtagarna skall må bättre. Visa gamla Svenska långfilmer...  Precis som om det var nåt nytt. Jag har själv arbetat ett antal år inom arbetsterapi på flera äldreboenden med att skicka efter och visa gamla Svenska långfilmer för dom äldre och även aktiverat dom med annat som gjorde att dom höll sig i form och mådde bättre. Nu lägger dom fram detta som nåt nytt efter att ha lagt ner dom flesta arbetsterapierna under 80-90-talet... 


           


 Det nya i detta är bara att dom även skall få sjunga karaoke.  När jag arbetade inom arbetsterapi så tog vi ut dom äldre på både Café, Restaurang, promenader, resor. Det fanns kök med personal som fixade till det man beställde till högtider för att kunna ha fest med både dans, artister som kom och spelade och sjöng. Ofta klädde vi ut oss på terapin för att roa dom äldre. Jag har till och med varit ute och pratat för 200 personer om hur viktig aktivering är för hälsan. Det fanns både snickeri, kök, keramik, vävning mm på terapierna. Det bästa arbete jag haft inom det yrket var i Gävle på Bergmästargården där jag arbetade i 5 år. Jag fick styra själv och vara kreativ hela tiden. Det var en enorm frihet men jag höll på att jobba ihjäl mig eftersom när jag kom var det 4 personal sen blev jag ensam och det fattar jag inte hur jag klarade av. Tyvärr blev jag sjuk och sen visade det sig att dom hade mögel i hela huset så golven las om men efter 5 ögonlocksinflammationer och avmagring på grund av möglet så fick jag för hög produktion i sköldkörten och det är så allvarligt så man kan bli galen av detta sa läkaren om man inte får medicin. När jag slutade blev jag helt bra men överkänslig mot mögel. Det blev en längre utläggning än jag tänkt mig detta.... 


  Jag har nog skrivit om detta förut i min förra blogg.


        


  


Klicka här för att läsa allt om mögel. Klicka här för att läsa vad effekten blir på hälsan i samband med mögel.


  

Så här ser Bergmästargården ut utifrån och längst ner där man ser en rad med fönster utefter hel huset fanns terapin där jag arbetade. Jag var dit och hälsade på en gång på 90-talet när jag var på genomresa och då var det helt dött på terapin men jag såg saker i skylten som gjordes av pensionärerna när jag arbetade där. Numera är Bergmästargården ett korttidsboende.   



Jag har lite svårt att hinna med just nu för jag har en hel hög med kläder som skall strykas så jag kommer in på era bloggar lite senare i dag. Tack för att ni gissat så flitigt i min tävling. Kul att så många vill vara med....  

  


Hoppas ni kan höra musiken. Det tar 5 minuter innan jag kan höra den. Min man orkade inte fixa datan i går så han skall försöka i dag. Klicka här för att komma in på Neil Young:s hemsida

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

25 januari 2013 10:50

Är det inte drivrutiner till ljudkortet som inte hängde med i bytet? Jag hörde den du la in nu iallafall. Som tur e lyckades jag sänka ljudet på mobilen så sonen inte väcktes. Han brukar tvingas vakna till dina ljudklipp när jag inte e tillräckligt försiktig å råkar sätta igång dom.

Malin wiper

25 januari 2013 11:21

Min man är så påläst och jag tror han har tänkt på sånt men jag skall för säkerhets skull fråga honom. Tack för tipset. Det är bara jag och min man som har bekymmer med klippen verkar det som. Går mina musikklipp igång så högt? Jag kan ju inte manipulera ljudet på nåt sätt utom hos mig själv så jag fattar inte att det blir så högt direkt hos dig. Vi skall i alla fall byta tillbaka till windows 7 eftersom det funkade bättre för mig. Sen får min man felsöka mer eftersom jag alltid får så konstiga fel.

Ha en skön fredag

 
Annelie

Annelie

25 januari 2013 18:19

SKRÄMMANDE att de äldre ska få mindre och mindre att göra,, för det kostar pengar.. :o//
Men, deras livsglädje då..??!! :o((
Är det inte värt NÅGOT i dagens samhälle..??!! *Blir ledsen*

Trevlig helg goa du.. // Varm kram Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

25 januari 2013 19:43

Ja du man blir rädd att bli så gammal så man inte kan ta vara på sig själv. Det är inte personalens fel utan politikernas. Det finns ingen livsglädje längre utan dom sitter och hänger med huvudet och har inget att göra

Trevlig helg själv vännen
varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards