Öppen Ridå

Alla inlägg den 25 januari 2013

Av Malin wiper - 25 januari 2013 19:45

  

När jag var in på Ritz Konditori sist så hade dom bakat en ny tårta till deras digra sortiment. Här håller Åsa fram som driver Konditoriet fram tårtan så jag kan fota.  Den såg mycket färgstarkare ut än jag fått fram på bilden.


  

The Chive  detta är faktiskt en tårta också....  


  


  

Jag var även in på Acleja Blomsterhandel för att köpa en blomma och även en ljushållare till vårt nya barbord i köket. Jag sen förut köpt en vit porslinskanna på second hand med lite silvriga detalje. Vi hade en ljushållare sen förut men det blev för mycket vitt eftersom även lampan i taket är vit. Jag hittade denna i glas och plåt. Köpte detta blockljus till lyktan som går ihop med fondväggen.


 

Acleja Blomsterhandel har dom rea på olika tesorter 20 kr/paket och det finns olika sorter. Nu har jag testat tet och det var jättegott. Det kändes för lite sött men när jag tog en smörgås till så blev det perfekt smak.  



Te-drama i ultrarapid med Alan Rickman. Klicka här för att se vad dom skrivit om hans extreme  slow motion. Han är en brittisk skådespelare och är mest känd för sin insats som Hans Bruber i filmen Die Hard, och för sina insatser i Harry Potter-filmerna där han spelar Professor Severus Snape. I filmen Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street spelar han mot Johnny Depp. Själv minns jag honom i Robin Hood i vilken han vann BAFTA award för bästa skådespelare i en biroll 1991. Klicka här för att komma in på hans "Fansite".  




 



Av Malin wiper - 25 januari 2013 08:34

     


Vintern fortsätter att hålla sitt grepp och i morse var det 16 grader kallt. Jag kollade på nyheterna till mitt morgonkaffe och man blir verkligen ställd. I Härnösand skall dom testa nåt nytt på äldreboenden för att vårdtagarna skall må bättre. Visa gamla Svenska långfilmer...  Precis som om det var nåt nytt. Jag har själv arbetat ett antal år inom arbetsterapi på flera äldreboenden med att skicka efter och visa gamla Svenska långfilmer för dom äldre och även aktiverat dom med annat som gjorde att dom höll sig i form och mådde bättre. Nu lägger dom fram detta som nåt nytt efter att ha lagt ner dom flesta arbetsterapierna under 80-90-talet... 


           


 Det nya i detta är bara att dom även skall få sjunga karaoke.  När jag arbetade inom arbetsterapi så tog vi ut dom äldre på både Café, Restaurang, promenader, resor. Det fanns kök med personal som fixade till det man beställde till högtider för att kunna ha fest med både dans, artister som kom och spelade och sjöng. Ofta klädde vi ut oss på terapin för att roa dom äldre. Jag har till och med varit ute och pratat för 200 personer om hur viktig aktivering är för hälsan. Det fanns både snickeri, kök, keramik, vävning mm på terapierna. Det bästa arbete jag haft inom det yrket var i Gävle på Bergmästargården där jag arbetade i 5 år. Jag fick styra själv och vara kreativ hela tiden. Det var en enorm frihet men jag höll på att jobba ihjäl mig eftersom när jag kom var det 4 personal sen blev jag ensam och det fattar jag inte hur jag klarade av. Tyvärr blev jag sjuk och sen visade det sig att dom hade mögel i hela huset så golven las om men efter 5 ögonlocksinflammationer och avmagring på grund av möglet så fick jag för hög produktion i sköldkörten och det är så allvarligt så man kan bli galen av detta sa läkaren om man inte får medicin. När jag slutade blev jag helt bra men överkänslig mot mögel. Det blev en längre utläggning än jag tänkt mig detta.... 


  Jag har nog skrivit om detta förut i min förra blogg.


        


  


Klicka här för att läsa allt om mögel. Klicka här för att läsa vad effekten blir på hälsan i samband med mögel.


  

Så här ser Bergmästargården ut utifrån och längst ner där man ser en rad med fönster utefter hel huset fanns terapin där jag arbetade. Jag var dit och hälsade på en gång på 90-talet när jag var på genomresa och då var det helt dött på terapin men jag såg saker i skylten som gjordes av pensionärerna när jag arbetade där. Numera är Bergmästargården ett korttidsboende.   



Jag har lite svårt att hinna med just nu för jag har en hel hög med kläder som skall strykas så jag kommer in på era bloggar lite senare i dag. Tack för att ni gissat så flitigt i min tävling. Kul att så många vill vara med....  

  


Hoppas ni kan höra musiken. Det tar 5 minuter innan jag kan höra den. Min man orkade inte fixa datan i går så han skall försöka i dag. Klicka här för att komma in på Neil Young:s hemsida

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards