Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 januari 2013

Av Malin wiper - 23 januari 2013 17:52

  

Funny pictures


Min man har hållit på länge för att försöka hjälpa mig med datan. Det krånglar fortfarande med att jag inte får fram nån musik från Youtube så det är inget kul alls. När jag skall hämta musikklipp från Youtube  så går inte musiken igång och gör den det så tar det jättelång tid och kan helt plötsligt dö ut igen. Han har defragmenterat datan men det hjälper inte. Han skall fortsätta att felsöka i morgon men det tar tid när han har ont och har svårt att sitta länge.



Jag har inte nåt att skriva om just nu för jag har inte varit utanför dörren i dag. Det har blivit lite städning i lådor, strykning och annat istället.  



Tyvärr så blir det ingen musik förrens min man fixat detta eller tar mig tillbaka till windows 7 igen. För mig  känns inte kul att blogga när jag inte kan sätta in musikklipp. Kommer tillbaka så fort problemet är löst. Är det nån som vet om man måste göra nåt speciellt när man uppgraderat datan när det gäller musiken på Youtube? Nu startar inte musiken alls fast man väntar jättelänge. Ha en fin kväll.

Av Malin wiper - 23 januari 2013 12:00


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna ungdomsbild på Gunnel Broström




                                        

    


På Guldbaggegalan så såg jag att Gunnel Broström avlidit, det har jag missat. Hon är en av dom jag minns från både radio- och tv-teatern med värme  hon var en jättebra skådespelerska. Snart är alla dom jag följt ända från min barndom borta och det känns konstigt men sånt är livet. Hon blev 90 år gammal. Min mamma fyller 90 år i år.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Jag tyckte hon var så fin och hade en härlig utstrålning.



Hon föddes 1921 i Stockholm, och dog 28/7 2012, hon var en svensk skådespelerska och regissör. Broström studerade vid Dramatens elevskola och gjorde scendebut i Kungliga Teaterns upssättning av operetten Orfeus i underjorden och engagerades efter studierna vid Dramaten 1943-1949, där hon fick sitt genombrott i Alf Sjöbergs uppsättning av Sartres Stängda dörrar (1946). Hon gifte sig 1949 med en amerikansk pilot så hon lämnade Sverige och blev amerikansk medborgare.  År 1951 fick paret en son men sorgligt nog så avled maken bara ett år senare.  Hon återvände till Sverige i mitten av 1950-talet och engagerades en kort tid vid Helsingborgs stadsteater och därefter vid Göteborgs stadsteater 1955-1958. Hon blev sedan medlem i den första TV-teaterensemblen 1958 för att 1960-1967 åter engageras vid Dramaten.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på hennes man Thorsten Olivecrona.

 


Hon tilldelades Teaterförbundets De Wahl-stipendium 1948, Teaterförbundets Gösta Ekman-stipendium 1959 och Svenska Dagblandets Thaliapris 1964. Hon var från 1958 gift med Gustaf Olivecrona som gick bort 2005. Med honom fick hon en son och en dotter.



           


    


Klicka här för att se lite bilder på Gunnel Broström från Ingemar Bergman arkivet. Klicka här för att läsa hennes filmography. Klicka här för att komma in på lovefilm där det finns lite köpfilmer hon varit med i. Klicka här för att komma in på Dramatens rollbok (1941-1974)


 


Den här bilden hittade jag på Tradera. Gunnel på omslaget till tidningen Året Runt 1953/17. Utropspriset på denna är 76 kr. Tyvärr finns det inget klipp på Youtube där hon finns med.


   

OBS! Kan ni se och höra mina musikklipp sen  jag uppgraderat till windows 8?. För mig går dom igång ibland men sen krånglar det hela tiden.

Av Malin wiper - 23 januari 2013 09:00

  

Nu har jag sett filmen jag skickade efter som fick en "Guldbagge" i måndags på Guldbaggegalan. Det är en Dokumentär som är så bra så jag satt som fastklistrad och fick gåshud flera gånger. Den tar en oväntad vändning en bit in i filmen så jag kan absolut inte skriva nåt om handligen och sätter inte in nån trailer. Den blir mycket mer sevärd och spännande om man inte vet nåt om handlingen, denna skall överraska. Dessutom är fotot och färgen i  filmen otroligt bra. Denna dokumentär ger väldigt mycket och den sitter kvar långt efterråt. Både lite feelgood och inblick i politiska händelser längre tillbaka. Önskar jag kunde skriva mer men den måste ses utan för mycket beskrivning. Malik Bendjelloul som står för regin bad om hjälp med finansiering och annat av filminstitutet men dom tyckte manuset var dåligt....  Nu är den även Oscarsnominerad och har fått en massa andra priser. När man ser denna dokumentär så blir mycket man matas med på tv  trivialt. Det förstår ni om ni ser den.

 

  

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen (rekommenderar att läsa efter att ha sett filmen). På bilden ser ni regissören Malik Bendjelloul. Han föddes 1977 och är en svensk dokumentärfilmare och tidigare barnskådespelare. Han gjorde sig känd som Philip i TV-serien "Ebba och Didrik"  


  

Jag kan skriva så mycket som att det handlar om denna sångare/songwriter Sixto Diaz Rodriguez som föddes 1942 i Detroit, Michigan. Hans föräldrar invandrade från Mexiko på 1920-talet. Se filmen för ni kommer då att förstå dess storhet.

Här är ett smakprov på hans musik. Klicka här för att även höra låten "Sugar man" med honom.


Min man har satt in window 8 och det har ställt till problem ute på Youtube för mig. Kunde inte höra musiken så min man har fått hålla på och fixa jättelänge. Det blir ofta problem när man skall uppgradera windows operativsystem. Han har svårt att sitta stilla längre stunder nu när han har besvär med ryggen. Det är inget ryggskott utan återfall på diskbråcket som han opererade sig för sent 70-tal. Han hade många återfall och besvär när jag träffade honom för 22 år sedan. Nu har han varit bra i flera år men nu är det dags igen.  Typiskt när vi hade saker på gång men vi får se hur han känner sig om några dagar.

 

 


 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards