Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 januari 2013

Hansi Schwarz!

Av Malin wiper - 13 januari 2013 09:00

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


Jag såg att Hansi Schwartz gått ur tiden. Han var den som startade gruppen "Hootenanny Singers" som jag själv lyssnade på en del när dom var i farten. Björn Ulevaus var också medlem i den gruppen. Dom både spelade bra och hade fin stämsång. Hansi Schwartz var grundare av "Visfestivalen i Västervik" och höll i den i alla år. Jag har själv tänkt många gånger att åka på den men det har inte blivit av. Vi har däremot varit till vackra västervik flera gånger då vi hade husvagn. Klicka här för att läsa ang hans död. 




                 


    


Klicka här för att komma in på hemsidan för "VisFestivalen i Västervik" 


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom.  



             


Hansi Schwarz föddes 1942 i München, död 10/1 2o13 i Lund. Han var en svensk musiker (gitarr, banjo), kulturentreprenör och festivalarrangör. Hansi kom till Sverige först som treåring med de "Vita bussarna" 1945. Som tånåring hamnade han i Västervik (1958) där han bosatte sig, och han blev svensk medborgare 1975. 1961 blev han medlem av musikgruppen "West Bay Singers",  sedemera "Hootenanny Singers". Efter studentexamen vid Västerviks gymnasium 1964 och flera års turnéliv med "Hootenanny Singers" studerade han psykologi vid Lunds universitet, där han bodde på Johan Henrik Thomanders studenthem och även deltog i studentspex. Hootenanny Signers upplöstes 1974, men bandet återuppstod 1979 och några år framåt. 1968 blev han arrangör av Visfestivalen i Västervik tillsammans med sin gamle teckningslärare Lars Hjalmar "Frosse" Frosterud (1930-2000), och var sedan 1978 ensam ansvarit för detta arrangemang. 

.

  

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på Hootenanny singers. Man ser Hansi längst till vänster. Klicka här för att läsa vad Björn Ulveaus skriver om sin vän.


Hootenanny Singers med "Tänk dej de´Att du och jag var med". Klicka här för att höra vilken låt jag gillar bäst med dom. Tyvärr hittade jag ingen inspelning av låten på svenska.



I dag skall vi i alla fall ta en långpromenad tillsammans och det skall bli skönt (inlägget skrevs i går) så vi får se hur det blir. Jag har inte samma yrsel längre så det håller nog på att släppa lite nu. Har fått in rutinerna på avslappningen och skall försöka göra den 2 gånger/dag men olika slags avslappning.

 



 

 
 
Lena

Lena

13 januari 2013 09:24

hejsan vännen,
hoppas att allt är bra med er.

jag har tittat på serien om Abba som har gått nu på tv, man har suttit och sjungt med:)

Ha en skön söndag ni med
Kram

http://wilenas.blogspot.com

Malin wiper

13 januari 2013 11:30

Ja du den serien var bra och man tänkte tillbaka på partajen man haft till den musiken. Det har inte varit nåt vidare med hälsan men jag mår lite bättre nu´.

Hoppas det är bra med dig. Kommer in på din blogg under dagen

Ha en skön söndag själv kära du
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards