Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 januari 2013

Av Malin wiper - 13 januari 2013 19:00

I går morse när vi vaknade så sent (också)  fikade vi inne i köket för första gången utan vaxduk. Vi har nu slipat och oljat in bordet 3 gånger och det blir bara finare för varje gång. Nu behöver vi bara använda underlägg när vi äter och fikar där. Det har blivit mycket trivsammare så vi sitter där och planerar hur vi skall smycka ut köket ytterligare. Bakom där min man sitter så har vi mycket plats kvar och vi funderar på en hylla som går upp till klockan, och där skall vi ha kokböcker och annat. Ovanför bordet blir det troligtvis ingen hylla utan lite utsmyckning men vi vet inte vad än. På andra sidan bordet på väggen skall vi sätta upp nåt som vi kan hänga disk och torkhanddukar på. Sen skall jag sy dynor till barstolarna så det blir lite mjukare att sitta på.


 Vi köpte en spotlightskena på second hand för ett tag sen som är likadan som den vi har i "Filmhallen" så den funderar vi på att sätta i köket som extrabelysning och den lyser upp på ett trivsamt sätt och man kan rikta spottarna mot det vi har på väggarna. Vad mycket extra man får hålla på med varje gång man flyttar. Som ni även ser så hade vi "morgonrocksdag" i går...    


    

Vårt fika på nära håll. Jag äter glutenfritt hårdbröd på morgonen och här har jag en smörgås med ost och en med bananskivor på. Tyvärr hade vi slut på grönsaker och eftersom vi inte kom ut nåt i går så tager man vad man haver på sina smörgåsar

 


För några dagar sen hängde  min  man upp den vita hjärtformade anslagstavlan ovanför min syplats i sovrummet som förut satt i hallen. Jag skall ha minneslappar, foton och kort på tavlan. Jag vill ha det lite diskret och vilsamt i sovrummet, och därför har vi inte för mycket på väggarna. Annars har vi bara lite  accentfärger i tyger och annat lite här och där. Vi skulle sätta upp tavlor eller nåt annat ovanför sängen men det känns helt fel efter att vi sovit där ett år nu och det är så vilsamt att slippa för mycket intryck.


    

Här ser man min lilla syhörna på lite håll. Jag sitter inte där så ofta som jag skulle vilja av förklarliga skäl. 


  

Vår första måltid på det nya barbordet. Då hade vi bara oljat in en gång så vi fick lägga på en vaxduk. Vi åt kyckling som vi hade köpt en färsk och stekte i ugnen. Till det buljonkokta rotsaker, vinbärsgelé och en kall sås med bostongurka, curry, salt och peppar.

    

Av Malin wiper - 13 januari 2013 13:45


Stars med Grace Potter & The Nocturnals. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är ett band från Vermont, USA och deras nyaste album heter "This Is Somewhere". Det är en blandning mellan funky, blues, soul och rock från 1960 och 1970-talet. Sångaren i bandet är 25-åriga Grace Potter, andra medlemmar är Scott Tournet (gitarr), Matthew Burr (trummor) och Bryan Dondero (elbas och mandolin). Jag har nog aldrig hört denna grupp förut och jag gillar musiken än om denna låt är olik deras andra.



  

Klicka här för att höra ytterligare en låt (2006) med bandet som liknar mer deras vanliga stil. Hon har onekligen en härlig lite raspig röst och jag blir så nostalgisk när jag hör en hammondorgel (länklåten).

Jag skrev i förra inlägget att vi skulle ta en långpromenad i dag. Det inlägget skrevs i går...  . Då kan ni tänka er att vi blev förvånade av att vi vaknade 11.00 båda två...  detta gör att vi åt frukost 11.30 och det gjorde att luften gick ur oss.  vi tog ta i lite saker härhemma istället och ser fram emot en lite piggare vecka. Till saken hör att vi varit nattugglor i flera dagar.  


Av Malin wiper - 13 januari 2013 09:00

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


Jag såg att Hansi Schwartz gått ur tiden. Han var den som startade gruppen "Hootenanny Singers" som jag själv lyssnade på en del när dom var i farten. Björn Ulevaus var också medlem i den gruppen. Dom både spelade bra och hade fin stämsång. Hansi Schwartz var grundare av "Visfestivalen i Västervik" och höll i den i alla år. Jag har själv tänkt många gånger att åka på den men det har inte blivit av. Vi har däremot varit till vackra västervik flera gånger då vi hade husvagn. Klicka här för att läsa ang hans död. 




                 


    


Klicka här för att komma in på hemsidan för "VisFestivalen i Västervik" 


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom.  



             


Hansi Schwarz föddes 1942 i München, död 10/1 2o13 i Lund. Han var en svensk musiker (gitarr, banjo), kulturentreprenör och festivalarrangör. Hansi kom till Sverige först som treåring med de "Vita bussarna" 1945. Som tånåring hamnade han i Västervik (1958) där han bosatte sig, och han blev svensk medborgare 1975. 1961 blev han medlem av musikgruppen "West Bay Singers",  sedemera "Hootenanny Singers". Efter studentexamen vid Västerviks gymnasium 1964 och flera års turnéliv med "Hootenanny Singers" studerade han psykologi vid Lunds universitet, där han bodde på Johan Henrik Thomanders studenthem och även deltog i studentspex. Hootenanny Signers upplöstes 1974, men bandet återuppstod 1979 och några år framåt. 1968 blev han arrangör av Visfestivalen i Västervik tillsammans med sin gamle teckningslärare Lars Hjalmar "Frosse" Frosterud (1930-2000), och var sedan 1978 ensam ansvarit för detta arrangemang. 

.

  

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på Hootenanny singers. Man ser Hansi längst till vänster. Klicka här för att läsa vad Björn Ulveaus skriver om sin vän.


Hootenanny Singers med "Tänk dej de´Att du och jag var med". Klicka här för att höra vilken låt jag gillar bäst med dom. Tyvärr hittade jag ingen inspelning av låten på svenska.



I dag skall vi i alla fall ta en långpromenad tillsammans och det skall bli skönt (inlägget skrevs i går) så vi får se hur det blir. Jag har inte samma yrsel längre så det håller nog på att släppa lite nu. Har fått in rutinerna på avslappningen och skall försöka göra den 2 gånger/dag men olika slags avslappning.

 



 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards