Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 januari 2013

Av Malin wiper - 4 januari 2013 18:45

 



Vi har varit in till Jönköping i dag igen  för i går hade inte IKEA fått hem bordsskivan vi skall ha i köket som barbord. När vi kom hem så blev vi så sugna på Chailatte som vi drack mycket förut på vintrarna. Det värmer och är jättegott, man kan ha en liten chokladtryffel till om man vill men det går lika bra att dricka utan nåt till. Denna lärde jag mig av Maria Lakatos som gjorde den på bara mjölk. Annars görs den på vatten och mjölken används enbart till skummet. Hon gjorde den så god så vi tog den ofta när vi var på hennes Café "Lakatos chokladbutik & Café) där vi var stammisar i 5 år. Nu är vi stammisar på Malmborgs Lilla som ligger i samma lokaler och vi är så glada att det blev så bra så vi kunde fortsätta att gå dit och förlusta oss.

  

För två personer behöver man två höga latteglas och långa skedar. Dessa glas finns för 9 kr/st på IKEA.

  

I botten på glasen lägger man en bit råsocker.

  

Sen behöver man tesil och Chaite av en bra sort med kraftfull smak, och en av dom bästa är "Kashmir Chai" Kusmi eller annan fin sort. 



 

 

Så här ser burken ut på det tet jag rekommenderar än om det är dyrt. Kashmir Tchai. Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Det finns billigare sorter också som är bra som man kan köpa på lös vikt på en te och kaffebutik.


Klicka här för att komma in på Kusmi Tea hemsida


  

Koka sen upp mjölk. Vi hade köpt fel mjölk denna gång i form av laktosfri och då blir det svårt att få upp skummet när man använder mjölkskummaren. Tål man mjölk med laktos så kan man ta den eller lattemjölk. Det går även med låglaktos mjölk.

  

Sen häller man i den varma mjölken i glasen med tesilarna i och ställer klockan på 5 minuter.

  

Vi köpte en sån här Bodum mjölkskummare för några år sedan efter att ha haft små vispar men det går också bra. En sån här mjölkskummare får upp skummet mer gräddigt och jättegott. Konstigt nog så skall det hällas i kall mjölk till skumningen. Har man en liten mjölkskummarvisp så brukar det finnas en ställning till och en burk där man häller i mjölken. Denna från Bodum  vispar och skummar på ett mer proffsigt sätt och går upp och ner med olika vispar. Den kostade egentligen över 400 kr men vi köpte den på rea för drygt 150 kr. Jag var in och kollade om den fanns fortfarande och det gjorde den men till ett pris av  549 kr och det tycker jag inte den är värd.  Vi hade tur som fick tag på den så billigt. Klicka här för att komma in på en sida där den finns. Klicka här för att se en enklare och billigare mjölkskummare där det även finns en demonstrationsfilm.

  

Man trycker på en knapp upptill och då sätter den igång och skummar. Det tog lite för lång tid eftersom vi köpt fel mjölk. Det är rätt krävande att hålla ner knappen så länge.

  

Därför fick vi inte lika mycket skum som vi brukade få. Annars har vi kunnat skopa på ända upp till kanten. Då vet vi det till nästa gång.


  

En minnesbild från Café Lakatos när vi drack just denna chailatte, och till den en underbar chokladkaka med kvalitetschoklad och vispad grädde...   För några år sedan var vi oftare ute och fikade och unnande oss mycket mer än nu, och det har sina naturliga förklaringar med ekonomi och sämre ork.


Klicka här för att se vad jag skivit om Chailatte förut.


 

Av Malin wiper - 4 januari 2013 10:00

Pugh Rogefeldt & Laleh "Jag är en liten gosse" Denna har jag inte hört förut så det var kul att hitta den.


  

Klicka här för att komma in på Pugh Rogefeldts hemsida.


 

Kultur

Klicka här för att komma in på Laleh:s hemsida.


Av Malin wiper - 4 januari 2013 08:00


  


Vi åkte förbi Erikshjälpen när vi var till Jönköping i går och såg denna gamla telefon som måste vevas igång och har använts som en liten växel också. Den kostade bara 90 kr men var rätt sliten. Klicka här för att komma in på en sida som heter "Telefonverket". Klicka här för att komma in på en sida och läsa om telefonens historia.  Jag ångrar mig nästan nu att vi inte köpte telefonen för det är en fin inredningsdetalj.

 

  


Denna stora ringklocka tillhörde telefonen och den skall sättas på en vägg ovanför. Detta är baksidan.

Det känns lite surrealistiskt att se detta klipp.


  

 Denna gamla kassaapparat stod på en byrå (Erikshjälpen), och är av märket "National". Det var länge sen man såg en sån och man slås av vad fina dom är.  Klicka här för att för att se en liknande som säljs på blocket för 2000 kr. Klicka här för att se en ännu äldre "National"   


  


 En bild där lådan är stängd. Man måste veva för att den skall öppna sig. Apparaten kostade 900 kr och är en fin inredningsdetalj om man har råd och plats. Man kan ju använda den som förvaring eller varför inte lägga smycken i den.


  



  

Min man försökte sig på att spela en slinga och det gick lite sisådär...  Pianot kostade 900 kr och var i fint mahogny. Dom hade flera pianon och även orglar. Jag gick och skulle lära mig spela piano när jag var 12 år för vi hade flyglar och pianon i huset där vi bodde då. Det var ett gammalt hus som bestod av lokaler till uthyrning och min pappa jobbade där i några år så vi bodde i en tjänstebostad. Tyvärr så fick jag en pianolärarinna av den gamla stränga skolan som skrämde livet ur mig, och jag tappade allt självförtroende och tordes inte gå dit nåt mer...   



 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards