Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 december 2012

Fenix Kunskapscenter i Vaggeryd!

Av Malin wiper - 5 december 2012 18:00

  

Här är jag på väg in till fenix för att fota och låna lite filmer. Jag har svårt för att läsa böcker, och det har blivit värre sen jag blev utbränd och ådrog mig nackskadan. Jag har nog alltid varit lite mer för det visuella och föredrar att se filmer. Det är synd för det berikar att läsa böcker och jag önskade att jag hade bättre fokus och koncentrationsförmåga.     

  

Klicka här för att läsa om Fenix Kultur och Kunskapscentrum. Nästa gång skall jag besöka Kulturcentrumet. Jag och min man var där när dom invigde.  


  


Jag fick fota Bibliotekarien...  Jag tror det var över ett år sedan jag lånade film där och nu visste jag inte hur det gick till så jag gjorde som när man lånar böcker men det funkade inte så en kille kom till min undsättning och sa att han måste ta fram filmerna från ett skåp så jag skulle inte fixa det själv.     



  


På detta bord hade dom dukat upp med lite julböcker och julsaker.


      

Den första boken heter "Julkulor" av Arne, Carlos. Klicka här för att läsa om boken. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Den andra boken heter "Stora julboken" av Jan-Öjvnind Swahn. Klicka här för att läsa om den boken.  Klicka här för att läsa om Jan-Öjvind Swahn som ofta var på tv när jag växte upp. Den tredje boken heter "Julpyssel de luxe" av Josefin Ekman. Klicka här för att läsa om boken. Klicka här för att komma in på Josefin Ekmans hemsida. Det var fler än dessa tre på bordet men jag nöjde mig med att skriva om dessa tre.


                           


Jag vet inte vart denna trapp ledde till men jag såg i alla fall att det stod bord och stolar däruppe så jag antar att det är till för eleverna som går på kunskapscentret.     


  


Det är ett väldigt fint och luftigt bibliotek och rätt stort.  Det är mysigt och rogivande att gå omkring inne i byggnaden.   



  


Här har vi kommit till min avdelning....  Filmhyllan.                                   



  


Jag lånade dessa tre filmer som jag recenserar när jag sett dom.   



  

  

Uanför biblioteket står det stolar och bord lite här och där så eleverna kan sätta sig och vila eller studera i grupp eller för sig själva. Detta är mina antaganden...  

  

  

Inne på biblioteket står det fina möbler lite här och där så man kan dra sig undan och fördjupa sig i en bok.


  

Här en annan hörna med en läcker palm som dekoration. På sidorna finns dörrar in till undervisningsrum.      

  

  

Det finns en stor uteplats på två sidor utanför med utsikt över vattnet. Det måste vara jättevackert på sommaren.


  


På biblioteket hade dom ett grupparbete som här redovisats.

  

 
 
Annelie

Annelie

5 december 2012 18:56

Biblioteket är inte något ställe jag springer på allt för ofta... synd egentligen. För det är som du säger, en behaglig atmosfär där inne. O i vår stad så har vårt precis blivit nyrenoverat, mycké luftigare och finare.
Kostar det något att låna filmer på bibblan idag..??
Jag vet att förr var det gratis, men nu tror jag de tar en liten summa eftersom det var för många filmer som "försvann".. :o((
Alltid folk som ska förstöra för alla andra..

Ha en jättefin fortsättning på veckan.. // Kramen Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

5 december 2012 19:04

Inte jag heller ;) men jag ville promenera lite längre och åt ett annat håll. Härligt att ni fått bibblan renoverad. Det kostar inget att hyra filmer på bibblan. Dom har nu filmerna inlåsta i ett kassaskåp för som du säger så försvann dom.

Ha en fin fortsättning själv goa du

kramar

 
Cattis

Cattis

5 december 2012 21:08

Vet inte när jag var på ett bibliotek sist.
Jag vet att de har renoverat det inne i centrum och där är en sådan stor trappa som du visar. Jag tycker inte om att gå i så stora trappor för jag får svindel så jag vet inte hur det ser ut i vårt.
Sen har de byggt ett stort bibliotek vid högskolan och jag har varit utanför men inte inne. Vet faktiskt inte om vi som inte går i skolan får låna där.

Bläddrade neråt bland dina inlägg för som vanligt har jag inte hunnit med att läsa. :)
Men när jag kommer dit där du skriver om dina klädnypeklänningar så blir bakgrunden brun och texten svart så jag kan inte läsa vad du skrivit men jag förstår att du fått många klänningar färdiga.

Här har vi massa snö kvar men i går regnade det lite och så frös det på i natt så nu är det jättebubbligt och halt ute.
Jag klarar rätt bra att gå för jag har broddar på mina skor.
Förstår inte varför jag inte haft det förr för det känns så tryggt att gå med dem. Inte tillstymmelse till att halka.
Men man spänner sig av ren vana så värken och yrseln vill inte ge med sig.

Kram vännen och så önskar jag dig en fin dag imorgon med.

http://jagmenjag.se

Malin wiper

6 december 2012 08:16

Det är verkligen inte ofta man går dit tyvärr. Jag lider också av svindel men dit upp behöver man inte gå för det är nog bara lässalar där. Vad konstigt att det blir brunt och svart i inläggen. Jag har frågat andra och för dom blir det inte så. Det farliga är ju om det regnar när det snöat. Hoppas du snart mår bättre.

Ha en fin dag själv vännen och sköt om dig
kramar

 
AprilSus

AprilSus

5 december 2012 23:27

Vilken härlig byggnad. Ser ut att vara väldigt stort, tur du inte gick vilse. ;)

Jag har varit en dålig kund på biblioteket för egen del, men till barnen har det lånats en del böcker när de var yngre. Förr var jag en riktig bokmal, men jag köpte de mesta böckerna eller så lånade jag av pappa. De sista åren har den där typiska ålders försämringen av synen gjort att det går långt mellan böckerna. Jag har svårt att hitta både en bekväm läsställning för min onda kropp, samtidigt som jag ska kunna se bra med läsglasögonen på näsan. Mest troligt är det glasögonen som inte är så bra? Jag har lovat mig själv ett att ta kontakt med en optiker. En sån har jag aldrig besökt tidigare i mitt liv. Nu är det så mycket annat, så jag har skjutit upp det till efter nyår. Kanske kommer läslusten tillbaka om jag ser bättre?

Ha en bra torsdag!
Kramis!

http://aprilsus.blogspot.se

Malin wiper

6 december 2012 08:13

Samma här. Det är inte lätt som du säger att läsa när man har ont och måste sitta länge.Oj att du inte behövt öppsöka optiker förut är ju toppen men nu verkar det som du behöver det.

Ha en fin torsdag själv
kram

 
Fenixmona

Fenixmona

6 december 2012 04:55

Fenixcetret...det vore absolut ett mecka för Fenixmona! Jag läser mycket, två tre böcker i veckan hinner jag med, men skam att säga så tror jag inte att jag besökt ett bibliotek på flera år. Som barn bodde jag nästan på biblioteket. Ett himla fint ställe som du besökte! Kramiz

http://fenixmonasliv.blogspot.com

Malin wiper

6 december 2012 08:12

Namnen passar ju ihop också ;) Jag beöker inte bibliotek ofta heller. Det är verkligen fint där

Ha en skön dag
kram

 
Helga

Helga

6 december 2012 08:36

Vilket fint ställe och vilken fantastisk service det är att få låna böcker/ filmer... Hoppas du gillar filmerna!

Här har kommit mängder med snö...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

6 december 2012 09:00

Det är verkligen fint där och inte så gammalt bibliotek. Jag har knappt tid att se filmerna så det var dumt att låna. Skall ändå försöka

Här har vi inte lika mycket snö som hos er men tillräckligt för att det skall vara fint och vintrigt

Ha en skön dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards