Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin wiper - 21 oktober 2012 18:00

    

Vi gick igenom 2 second hand i går och ett loppis. Dessa ätpinnar som är instuckna i tygservetter fanns på Tändsticksområdets Röda Korset.          


  

Där fanns även detta solarium som kostade endast 400 kr. Jag tror att solariernas tid är förbi för nu kan man spraya på sig solbränna istället och det är nog mindre farligt. Klicka här för att se vad Strålsäkerhetsmyndigheten skriver    


           

Denna stol stod så fint bredvid en fotölj         

        


Denna välskötta Singer trampmaskin fanns på Sam Hjälp i Huskvarna. Den ville dom bara ha 100 kr för och orginalboken fanns kvar plus alla tillbehör. Den går ju även att ha till bord genom att fälla ner maskinen. Vi blev så sugna på att köpa denna men vart i hela friden skall man ställa den så den passar in?. Deras priser på allt är så lågt medans andra second hand höjt sina priser.    

    

Liten interiörbild från Sam Hjälp. Det är rätt stort därinne och mysigt  


Detta fina gamla dragspel av märket Hohner stod så fint på en hylla. När vi kom dit så var det nån som spelade på dragspelet. Klicka här för att komma in på Dragspeloteket  

Den här gången hade dom fått in så mycket riktigt gamla möbler bl.a denna träsoffa       


 

Denna byrå var helt oskadad och för dom som gillar såna är det rena fyndet med 600 kr. Det är stor omsättning på Sam Hjälp så det är alltid en massa nytt varje gång man kommer dit.

    

Ytterligare en möbel som nog är ett litet skåp. Hos oss passar inte sånt in.  

  

Den här gungstolen var lite mer stilren och mer i min smak. Endast 300 kr och väldigt väl bibehållen. Kolla in sofforna bakom stolen nästan lite "too much"....   

  

  

Ett rätt fint bord med mosaikskiva som fanns på "Bra och Begagnat" i Huskvarna. Tyvärr har dom möblerat om där och ökat styrkan i belysningen så all mysfaktor är försvunnen. Det var mycket finar där förut                


  

I kartongen ligger en datorhållare som min man köpte för 55 kr. Vi köper inte mycket numera för det är risk för impulsköp och man står där med nåt som åker ner i källaren eller tillbaka till second hand. Nu granskar vi kritiskt och köper bara sånt som vi verkligen använder.

Nancy Sinatra med låten "My beautiful baloon". Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon är född 1940 i Jersey City, New Jersey, USA. Hon är en amerikansk sångerska och skådespelerska. Nancy är dotter till den legendariska Frank Sinatra och dennes första fru Nancy Barbato. Hennes karriär lyfte i mitten av 1960-talet genom ett flertal lyckade poplåtar. Den mest kända "These Boots Are Made for Walking", skrevs av Lee Hazlewood som hon samarbetade mycket med och spelade in tillsammans med trummisen Hal Blaine och gitarristen Billy Strange.

Av Malin wiper - 21 oktober 2012 12:00

  

När vi kom ut från loppisen så stod en skåpbil  en bit ifrån och en kvinna med son var ute och vallade sina två hundar som väckte uppmärksamhet för dom var otroligt fina och mysiga. Det går inte att få fram på bild riktigt hur dom såg ut i verkligheten.  Hundarna var av korthårig Vorsteh och var en tik och hennes son. Hundägaren var tysk så min man fick ta till sin tyska igen och det gör han jättebra.   


Klicka här för att läsa om hundrasen              


 

  

Den här neonlysande hundkudden såg vi liggande i en soffa på Sam-Hjälps second hand i går


       

Man fick klappa på hundarna hur mycket man ville och dom verkade bara mysa. Det kom folk förbi hela tiden som också gav sig in i klappandet och jag kan tänka mig att det blir jobbigt för hundärgaren ibland...  


  


I dag är det bättre väder och solen tittar fram emellanåt. Min man har varit och fått hjälp med att byta kamremmen på bilen. Den måste bytas efter ett antal år och vi har även fått hjälp med att byta till vinterdäck. Nu är han tillbaka och håller på med underarbetet i köket inför målning. Hoppas ni får en njutningsfull söndag

Av Malin wiper - 21 oktober 2012 10:18

     




Detta funkar ju inte... ....    


 




 




  


Men detta ser ju lite stabilare ut....   inte dumt med levande armstöd då kan man få lite äkta massage...  samtidigt som man sitter skönt...  . Klicka här för att se vart jag hittade bilderna....  


 



 


 


Compact stol från Challenge your body    


 





Jag är faschinerad av detta med Compact  living och skulle själv vilja bo så om jag var ensam för det blir ju billigare men möblerna är nog dyra.  Det blir fler och fler av möbler som man kan förändra på olika sätt från små till större och andra former. Klicka här för att komma in på en sida där det finns möbler för compact living. När jag flyttade från Gävle tillbaka till Göteborg  så hade jag en liten lägenhet 3 trappor upp i ett Landshövdingehus på endast 31 kvadrat och då bodde jag lite compact living med bäddsoffa och ett bord med hjul som gick att flytta runt och ett annat som gick att fälla ut när jag fick besök av många.


 



     


            



 Det var bara jag som bodde på den  våningen och hade toalett i farstun (svalen) Tyvärr så stals allt jag hade på toaletten så jag var tvungen att skaffa ett lås till toan. I det lilla köket där allt fanns men ingen plats för bord så var det en taklucka som gav mycket ljus. Hade ett stort fönster i det enda rummet som var både sovrum, vardagsrum och arbetsrum. När jag tänker tillbaka så var det jättemysigt och jag trivdes jättebra. Sen blev det lite för litet så jag flyttade till större i ett annat bostadsområde så det blev mer plats när min son kom och hälsade på. Till saken hör att det inte fanns nån annan lägenhet att få då på kort varsel. Klicka här för att komma in på en blogg som heter "Kvadratsmart" som min man tipsade mig om.

Av Malin wiper - 21 oktober 2012 08:00


Vi åkte sen till Malmborgs Lilla för att ta en fika (i går). Vi såg att dom fått nya stolar som var jättefina och lite lättare. Dom passade så bra till borden. Victoria vill ju sätta sin egen prägel på stället och hon har ändrat rätt mycket redan. Det var så kul att hon var där också och hon blev så glad när vi kom för det var rätt länge sen vi var där nu. Hon är så spontan och härlig och sprider värme och glädje omkring sig. Hon har alltid så bra och trevlig personal också. Klicka här för att k

omma in på Malmborgs Lilla på facebook 


 

Dom hade så fina tekakor som verkligen låg där och frestade. Jag köpte med mig 4 st och tog den femte till tet. Sen köpte vi två ankarstockslimpor och en surdegsbröd 


         


Här ser ni min tekaka som smakade ljuvligt. Jag tog ett milt rooiboste av sorten Kusmi för jag hade ett illamående som gjorde att jag valde bort kaffe             


    


Min man tog ett lite grövre bröd med ost och skinka. Sen åt han upp nästan hälften av min smörgås också för jag orkade inte hela...           


 

En tårta som jag inte sett där förut


 


Dessa såg otroligt smaskiga ut men jag ville bara ha smörgås. Vi äter inte lika mycket sött som förut och det är ju bra

 

beautiful life


Häftiga kaffe och temuggar  



Önskar er alla en givande och skön söndag

Av Malin wiper - 20 oktober 2012 18:00

  

Så här såg det ut sist jag var ner till Ingelund och Lagans vatten och då skrev jag att denna bänk måste få vara kvar så länge jag lever för det är min favorit och vilken utsikt sen. Jag har haft den i min header många gånger med med lite olika personkonstellationer mm. Kolla lite längre ner så får ni se vad som hänt sen dess           

  

Nu har skadegörelsen kommit till min favoritbänk och endast hållaren finns kvar. Vi såg detta i dag när vi kom hem från Jönköping. Vi var på väg till Butik Ingelund som har halva priset på allt för dom skall lägga ner butiken.


       


Vi vände oss om och såg att själva träbänken var slängd i vattnet....   Vi har nu mejlat till kommunens tekniska nämnd och talat om vad som hänt. Det var ingen höjdare


     


Här fick jag zooma rätt mycket så bilden är lite otydlig. Peking Ankorna stod på en sten mitt ute i vattnet och putsade både sig själva och varandra



 

Av Malin wiper - 20 oktober 2012 15:00


Vi åkte i alla fall ut i dag och hamnade i Jönköping. Här är vi på Tändsticksområdets superloppis som äger rum varje lördag. Det var så mycket folk där så man kunde knappt ta sig fram och detta är bara en liten del av lokalen som är uppdelad i två mindre och en jättestor. Jag var ute efter en gammal hård resväska av retromodell men det fanns ingenting som passade. Det var otroligt mycket med kläder denna gång, nästan så det svämmade över vid varje bord        


            


Här tittar jag in i en extra lokal dom öppnar ibland när det är många som vill ha bord så i dag var det extra mycket saker


  

Jag köpte 2 st läppglans för endast 15 kr/st. Den ena är Isadora och den andra Aden cosmetic        


          


Dom har även ett café i huset där vi fikat några gånger det heter Café Nyfiket. Huset är ett kulturhus där dom även visar bio och teater och en massa annat också.  Klicka här för att se hur utsidan av huset ser ut  


Klicka här för att komma in på en sida ang loppisen. Klicka här för att komma in på Kulturhusets hemsida och läsa mer. Klicka här för att se en artikel i Jönköpings Jytt.se             



             


Cafét har varje tisdag 18.00 mat för 20 kr/man. Det är veganmat och det skulle vara kul att testa hur det smakar. Man kan ta med sig ett instrument och uppträda om man vill också, den som gör det får äta gratis. Det var verkligen en kul grej dom hittat på 


Klicka här för att läsa mer om vegankost  


  

Vi köpte inte mycket men jag fick tag på denna helt oanvända "Babyliss" locktång med flera kombinationsmunstycken till. Det är mest locktången jag är ute efter och det finns både en sån slät och en med taggar. Sen jag började att ha mina naturliga lockar och bara lufttorkar håret så bli lockarna likadana jämt så jag skall försöka göra dom lite festligare ibland. Använder inte plattången så ofta nu annat än på luggen och lite upptill. Det var en väska till där det stod "Babyliss" och på själva tången står det "National 700". Jag fick den för 60 kr


           

Min man köpte en jättefin kniv som är tillverkad av Martiini i Finland (knivfabrik) för varumärket Lapp Simon. Klicka här för att komma in på en sida och se fler knivar från Martiini. Klicka här för att se en knivmagnet            


Sen gick vi på Röda Korsets second hand på tändsticksområdet men det skriver jag om lite senare. Vi blev bara ute några timmar för jag började må illa av att kläderna satt så hårt över plåsterlapparna. Skönt att få ta bort stygnen på måndag 

   


             

  

Jag köpte detta fat på loppisen och på det kan man ha lite tilltug med oliver och ost mm till drinkar, vin eller öl. Det såg så snyggt ut i glaset men var lite av ett impulsköp...  

 


Tack för kommentarerna som väntade mig här och att så många vill vara med i min utlottning. Nu är det uppe i 9 st.  Om fler vill vara med i min utlottning så klicka här för att komma in på inlägget  

Av Malin wiper - 20 oktober 2012 09:00

  

Snyggt utanför min frisör Hon & Han. Roligt att dom på torget försöker hålla kvar hösten lite längre med lite utsmyckning.


     

Animatied flags

                 


Här kommer gruppen The Who med låten "My Generation" en grupp som var populär när jag var ung. Klicka här för att komma in på en sida som handlar om gruppen. Dom är en brittisk rockgrupp som bildades 1964 i London. The Who var en av de viktigaste grupperna under mods-och British invasion-eran. De slot igenom med just denna låt och "The Kids Are Alright" i mitten av 1960-talet. De gjorde sig kända för sina vilda scenframträdanden där det bland annat slog sönder sina instrument.


  

Klicka här för att läsa om rockoperan "Tommy" .  Tina Turner hade en roll i filmen också  


    


The Who gjorde även två rockoperor, Tommy (1969) och Quadrophenia (1973) Vilka senare filmatiserades och jag har sett den filmen och tyckte då att den var jättehäftig       


  



Hoppas er dag blir bra vad ni än skall hitta på....  

Av Malin wiper - 20 oktober 2012 08:00

  

Eftersom jag inte mått bra så har jag tittat mycket på film och såg denna häromdan.  Livstid en av filmatiseringarna av Liza Marklunds böcker. För regin står Ulf Kvensler och filmen är ett drama, kriminalare, thriller från 2012. I rollerna ser vi: Malin Crépin, Leif Andrée, Björn Kjellman, Richard Ulfsäter, Eric Johansson, Kajsa Ernst (det är hennes hemsida som inspirerade mig till min nuvarande header), Jonas Malmsjö ( han var jättebra i sin roll som obehaglig snut), Ellen Jelinek mfl          


Klicka här för att se vad MovieZine skrivit om filmen och vilket betyg den fått




 


   


Handlingen

  


David Lindholm, en av Sveriges mest kända och respekterade poliser, hittas mördad i sin säng och blir löpsedelstoff över hela landet. Misstankarna riktas omedelbart mot hans unga hustru Julia, som anklagas för mordet på den äkta maken och bortförandet av deras försvunne fyraårige son. Kvällspressens kriminalreporter Annika Bengtzon är själv mitt uppe i en plågsam skilsmässa med hotande vårdnadstvist. När hon försöker fly in i arbetet med mordfallet och sökandet efter den försvunne Alexander upptäcker hon att David Lindholm dolt ett mörkt förflutet med många hemligheter.  Baserad på romanen "Livstid" av Liza Marklund från år 2007.

   



Min recension       


Jag tycker denna är en av dom bästa i denna filmatisering av Liza Marklunds böcker. Den var spännande och man tappade inte fokus utan satt lite som på nålar. Den var bra filmad och hade ett tilltalande bildspråk. Jag är inte så imponerad av Malin Crépin som spelar huvudrollen som Annika Bengtzon utan tycker hon är lite för lam och har samma uttryck hela tiden. Dom  andra skådespelarna är mycket bättre och trovärdigare. Jag har inte varit så förtjust i dom andra filmerna i serien men denna kan jag rekommendera för den är sevärd och har lite tryck.



I betyg av mig får den 3 poliskvinnor av 5 möjliga i betyg

  


     




Vi åkte inte ut nåt i går men det blir i dag istället. Mr T var och såg på ett garage i går som vi blivit erbjudna så nu har vi garage från 1/12 för här på parkeringen finns ingen motorvärmare.  


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards