Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin wiper - 8 oktober 2012 10:00

 


Hörde nåt korkat på nyheterna häromdan och det var att två nationalekonomer kommit på en lösning ang arbetslösheten. Dom tycker att dom som redan är förnedrade och avtagen sin försörjning och går på fas 3 med högst 65% av sin ursprungliga lön skall in och jobba i vård och omsorg. Skulle dom själva vilja arbeta inom vård och omsorg utan utbildning med 65% av lönen och göra allt som dom andra anställda gör med full lön än om dålig den också?. För det första så var det otroligt viktigt när jag arbetade inom vården att man var utbildad  eller innan utbildning ändå få gå på sidan om för att lära sig. Dom menar att man dom i fas 3 skall vara ett komplement till den ordinarie personalen och tror sen att dom skall få ett fast jobb men hur skall dom kunna få det när dom bara drar ner folk inom vård och omsorg? Jag vet ju att dessa personer kommer ändå att arbeta lika mycket som dom andra för det ekonomerna pratar om är bara det dom ser på papper.


 


 




Dom som kommit in på förnedringsfas 3 är hederligt folk som arbetat och skött sig men haft oturen att bli arbetslösa och det kan hända vem som helst men nu har dom skuldbelagt alla sjuka och arbetslösa och tjatar om denna arbetslinje medans dom lägger ner arbetsplats efter arbetsplats och avskedar personal  fast det behövs mer personal. Har man varit med så länge som jag så ser man så tydligt allt galet som händer.  Nationalekonomerna sa dessutom att på det sättet kan man spara pengar till staten, och tro sjutton det när folk då går och sliter som slavar för högst 65% av sin ursprungliga lön...  . Det är skamligt och vart går dom pengarna? det vet man ju redan och det är till dom som redan har. 


 


 




Jag har blivit riktigt ilsken för dom stjäl ju våra surt förvärvade pengar som vi avstått i lön för att få trygghet. Jag hoppas verkligen att folk tänker efter en gång extra innan dom går och röstar. Jag ser ju själv hur neddragningarna har drabbat familjer runt mig som inte får pengarna att räcka till och nu har vi även fått barnfattigdom så vi behöver snart bistånd. Ingen normal ordentlig person är hemma om dom inte är sjuka och få vill vara arbetslösa. Dom som fuskar är ett fåtal och dom kan dom lätt fånga in om dom lägger manken till. Det låter bra men dessa herrar tycker man skall spara pengar till staten till varje pris och till priset av människor som drabbas av detta. Dom menar att dom i fas 3 får en givande sysselsättning och kommer att må så mycket bättre.. Det låter bra i deras öron men dom kan inte ha tänkt längre än näsan räcker. Fast för dom är vi bara små obetydliga myror. Man orkar snart inte kolla på nyheterna.



Klicka här för att läsa om detta i Dagens Nyheter

 



 



 

Professorerna som har dessa åsikter heter Lars Ljungqvist och Thomas J Sargent

Av Malin wiper - 8 oktober 2012 08:00

      

Efter att vi varit inne på Magnisastugan och dess utställning som min man gästbloggade om häromdan så såg vi en Saab 96 V4 från 1967 som stod mellan järnvägsstationen och Magnisastugan (Museieföreningen) 


Klicka här för att komma in på Saabsidan


 

Jag har sett en ännu äldre Saab i Skillingaryd men denna har jag inte dykt på förut. I bakgrunden ser ni min man komma springande från Magnisastugan...   Hans fru hade redan hunnit ut  



 

Den var lite rostig baktill (bruksskick) men annars var den jättefin i lacken och för övrigt. Saab 96 är en svensk personbil som tillverkades av Saab 1960-1980. Den var en vidareutveckling av Saab 93 och hade stora likheter med föregångaren, som i sin tur var en vidareutveckling av Saab 92. Saab 96 hade en större och starkare motor, en ny bakdel med större bakruta, ny instrumentpanel, rymligare bagageutrymme och ett rymligare basäte som gjorde bilen femsitsig


 

Rosorna utanför Magnisastugan är verkligen livskraftiga och ger inte upp i första taget. Dom sätter alltid så fina blommor i rabatterna utanför Magnisastugan 


    

Här kommer min man springande igen...   Han skulle posta 3 vykort till släkten och hade satt frimärken och även skrivit vad han velat ha sagt men när han kom fram till brevlådan vid ICA så såg han att han inte fyllt i varken nam, adress eller postort...  .   Det var bara ta med dom hem igen och börja från början. Stackarn!....     



Ha en fin början på veckan

Av Malin wiper - 7 oktober 2012 19:00

  

Gästinlägg av Mr T!

 


Det var många intresserade som fyllde Folkets Hus utställningslokal när konstnären Elin Redin berättade om sin värld och sitt måleri. Jag fann i stort sett alla hennes verk inbjudande och upplevde att känslor och minnen väcktes av det omedelbara i hennes tavlor och teckningar.

Nedan ett självporträtt som uttrycker just den kontakt man får när man betraktar verken.''


Klicka här för att se inlägget min fru skrev på första utställningsdagen lördag 6/10. Då fanns inte konstnären där så hon kunde inte fota som hon ville


    Konstnären Elin Redin vid ett av sina självporträtt 

 

Älgtavlan ovan heter "se upp för jägarna". Den gör mig glad och jag känner mig som mitt i ett dråpligt ögonblick.

 

   


 

 

  

Om du får möjligheten att besöka henne på någon utställning så missa inte det.

På nätet kan du bland annat finna henne här. Jag är med i dragningen på tavlan ovan



Må gott och njut av livet

Av Malin wiper - 7 oktober 2012 14:00

Jag filmade lite när jag sist var nere vid Ingelund och dess vattendrag Lagan men jag glömde att ta med det i inlägget jag skrev då. Ni ser Pekingankorna på lite närmare håll bredvid bänken som jag ofta använt som header och annat. Det röda trähuset ni ser är en gammal kvarn där nu Svedboms möbel och inredningsmåleri håller till. Tyvärr har dom ingen hemsida


  

Peking Ankorna på riktigt nära håll. Kul att dom acclimatiserat sig så bra och är så välgödda så vi får njuta av att se dom därnera. 


  

Den här bänken får dom inte ta bort så länge jag lever...  I love it 

 


Jag önskar mina bloggläsare en underbar söndag vad ni än skall hitta på



Vi vilar i dag och sköter om oss för att kunna gå på bio i kväll. Komedin Cockpit går på Folkets Hus 18.00 Jag har en bloggvän som är Flygvärdinna. Klicka här för att komma in på hennes blogg. Man får en fläkt från stora världen i hennes inlägg  


Av Malin wiper - 7 oktober 2012 09:45

      

Det var så snyggt och stilfullt utanför med denna bänk och höstbladen i krukan

 

              


Detta fat var jättesnyggt och det såg ut som det var ett hål i mitten men när man tog upp det så såg man att det var glas i hela. Det var en snygg teknik som använts. Aino Gate har skapat denna skål     


 


             


Bilen i skålen föreställer en Ford Mustang som är museieägarens drömbil och en av systrarna har skapat den speciellt till honom. Den var ursnygg

    


     

   

            


Astrid Gates vas "Liljekonvalj"


         


Dessa fina likörglas med karaff har Simon Gate skapat och vi fick känna på glasen och det var en härlig känsla och dom var superlätta. Klicka här för att se mer glaskonst av Simon Gate. Han är farfar till Aino och Astrid Gate

  


    

Denna glastavla är skapad av Aino Gate och den var jättefräck och det skymtas en mask


 


Vi hade velat åka till Utställningar i Skillingaryd också men jag var helt slut efter att även ha besökt Museieföreningens utställning i Magnisastugan. Fattar ändå inte hur vi hann med när vi vaknade så sent...  

Av Malin wiper - 7 oktober 2012 09:30

    

I denna upprustade snygga ladugård anordnar Thomas Eliasson konstutställningar. Han äger stället och bor själv i närheten.


     

Så här står det på den stora skylten på huset


  

Tyvärr misslyckades jag med bilden på Thomas Eliasson där han står luta över sitt skrivbord. Jag skulle ha stått närmare. Thomas Eliasson var jättetrevlig och visade oss runt och berättade om många av verken. Han har ett genuint intresse av glaskonst och har köpt in en del själv av olika glaskonstnärer som också fanns att beskåda


 

Ladan har gjorts iordning på ett jättefint sätt och det är så trivsamt, snyggt och passande för att visa upp konstglas. Det finns antydningar till bås där kor och grisar huserat och golvet är lite höjder 

    

 

Det var två systrar som hade utställning i ladan just nu och här ser ni den ena som heter Aino Gate och bor annars i Lammhult. Hon står här bredvid ett av sina konstglastavlor   


Klicka här för att komma in på Aino Gates hemsida. Klicka här för att komma in på Art Gate Glass. Klicka här för att se några av Aino Gates halsband på nära håll. Dom är jättefina


             

Här syns det bättre och jag har aldrig sett nåt liknande, så faschinerande och man skall se det på lite håll. Det ser ut som blodomloppet i kroppen.


Här ser ni hennes syster Astrid Gate som som står vid sina fågelskapelser. Dom två systrarna var väldigt karismatiska och jättevänliga    


Klicka här för att se mer konstglas av Astrid Gate. Klicka här för att läsa om Astrid Gate. Klicka här för att komma in på Art Gate Glass

 

    

Här ser man dom på nära håll och dom är jättevackra


  

Denna är också skapad av Aino Gate och bör ses live. Dom svarta delarna är konstglas 

 

    

Det mesta är hängen. Jag misslyckades tyvärr att fota dom genom glaset på riktigt nära håll.  

 

         

Konstglas av Astrid Gate med en lampa under som lyser upp verket      

      


Jag hittade ett litet klipp från Salasilvergruvas Konstutställning där Astrid och Aino mfl hade konstglasutställning antagligen 2010           




Fortsättning följer..........................             

Av Malin wiper - 7 oktober 2012 07:00

  

Vi fick reda på att det var en utställning av konstglas i byn Målen  i fastigheten Ängen. Innan vi åkte dit så tog vi en tur med bilen i närområdet för det var så otroligt vackert överallt.

 


Bilderna får tala för sig själva


       




 

 

 


    


    

                    


 

Av Malin wiper - 6 oktober 2012 18:00

  

Här ser ni Ordföranden för Folkets Hus Eva Karlsson. Henne har jag träffat förut i samband med att jag fotat där till en av mina f.d hedrar till bloggen.  Hon är en jättetrevlig kvinna som varit ordförnde för Folket Hus i 25 år. Ursprungligen kommer hon från Polen men flyttade till Vaggeryd på 70-talet. Hon kom ut och frågade om vi ville ha lite kaffe efter utställningen och det kunde vi ju inte säga nej till... Kaffet var jättegott och till det fick man en god kaka som jag glömde fota för vi stod och samtalade med henne ett tag. Jag hoppas att dom får digitalt på bion så att dom kan direktsända teater, opera, idrottsevenemang mm. Då kan bion leva vidare för då kommer det att bli fler folk som lockas dit. Dom byggde ut Folkets Hus för några år sedan och har många aktiviteter där.


Jag lät Eva Karlsson önska musik i min blogg och hon ville höra The Beatles med en låt från deras tidiga inspelningar. Tog då denna "All My Loving". Klicka här för att komma in på The Beatles hemsida 

  

På en vägg i foajen hänger denna färstarka tavla som föreställer Folkets Park i Vaggeryd då det begav sig. Tyvärr så las den ner till slut och det blev alldeles tomt där med bara en stor gräsmatta men nu har dom byggt två höghus och några villor på detta område som har utsikt över Hjortsjön. Det är jättetråkigt att dom inte kunde anlägga en park där istället med en scen och sen en massa växter och bänkar mm där det kunde vara lite musik och annat och sen att bara kunna sätta sig där och njuta lite och sen gå ner på strandpromenaden. 


Klicka här för att komma in på Folkets Hus hemsida


  

Sen kom denna glada trevliga kvinna in och hälsade. Hon heter Tuula Igner och är socialdemokrat och arbetar i Kultur och Fritidsnämnden och är dessutom med i konstutskottets arbetsgrupp. Klicka här för att komma in på en sida där hon finns representerad ang "Var är kvinnorna i konsten" Hon fick igenom en motion ang detta tillsammans med Thomas Strand.  Man får scrolla ner en bit på sidan för att läsa där det står om henne. Hoppas att allt blev rätt nu...  Jag hade lite för bråttom när jag skrev ner detta på en lapp.



Gynna kultur av alla de slag. Vad vore livet utan kultur och andra nöjen?     

Autumn Painting

DesiComments.com | Autumn, Paintings | Forward this Picture



Njut av kvällen och vädret som nu svängt från ihållande regn till en del solglimtar

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards