Öppen Ridå

Alla inlägg den 25 september 2012

Av Malin wiper - 25 september 2012 18:00

    



Jag letade på Youtube och kom in på ett klipp med en sångerska som hette Selena. Hon var född 1971 i Lake Jackson, Texas och var av av Mexikansk börd. Hon sköts så tragiskt ihjäl av ett av sina egna fans, Yolanda Saldivar. Selena Quintanilla var en amerikansk sångerska och några av hennes största hits är I Could Fall In Love, Dreaming Of You, Amor Prohibido, Como La Flor och I´m Getting Used To You. Under sina mest framgångsrika år  var hon stor inom den så kallade tejanomusiken, även kallad tex-mex-musiken. År 1997 kom filmen Selena, baserad på hennes liv. Selena spelas där av Jennifer Lopez och jag har för mig att jag sett filmen och även skrivit om den för flera år sedan. Nu blir jag bara tvungen att se om den


 


Cinas grafik           


 


Så här gick det till när hon blev mördad:



Yolanda Saldivar, född 1960, var ett av Selenas mest hängivna fans. Hon tog hand om två av hennes fanclub-butiker. Sångerskans far började dock misstänka att Saldivar lade en del av vinsten i egen ficka. I mars 1995 stämde Selena möte med Yolanda Saldivar på ett hotellrum. Det finns delade meningar om vad som skedde där, men det är fastställt att Saldivar sköt ihjäl Selena Quintanilla-Perez med ett skott i ryggen. Selena sprang så fort hon kunde medan hon blödde kraftigt av skottet som träffade en blodkärl i högra axeln. Sångerskan hann dock, innan hon sjönk ihop och dog, springa ut till receptionen och säga att det var Saldivar som hade utfört brottet. Yolanda Saldivar dömdes till 30 års fängelse som straff för brottet. Hon avtjänar livstid på ett fängelse i Texas och kommer inte att få möjlighet till villkorlig frigivning förrän 2025. Från wikipedia


 



Ett klipp från ett av hennes liveframträdanden med låten "Como La Flor" Hon har en härlig röst och utstrålning.


 



Klicka här för att läsa om filmen Selena som baserar sig på hennes liv. Klicka här för att läsa om fimen. Klicka här för att se trailern. Rollen som Selena spelas av Jennifer Lopez

Av Malin wiper - 25 september 2012 13:30

  

Min man har nu flyttat över sitt databord ( inget riktigt databord) in i rummet närmare fönstret. Jag fick hans finare bord till sybord i sovrummet så han har bordet vi hade ute på altanen när vi hade hus och det är inte så snyggt men tar inte så stor plats. Vi köper ett nytt till honom så småningom. Vi har två andra riktiga databord som är ergonomiska men dom tar sån otrolig plats och han har inte sån nackskada som mig. Efter att han satt upp datan så fortsätter han tapetsera resten. Efter det så kan vi börja placera ut resten av möblerna och sätta upp saker på väggarna. Tyvärr så såg vi sen att det kommer att bli fult med alla sladdar där bordet står nu så vi skall åka till IKEA nån dag och köpa kabelhållare som sättes under bordet eller hitta på en egen lösning. Vi måste få bort sladdarna och vill göra allt på rätt sätt nu. För mig funkar det jättebra att sitta med laptopbordet med kudde under och lap topen ovanpå. Blir inte lika dålig i nacken för jag behöver inte titta upp utan lite neråt istället. Så nu har min man ett helt eget rum. Inte mer än rätt för jag har ju en syhörna

  

Min man var över till vårt Netto i går för han hade sett en hopfällbar pall i deras reklamblad som han kan använda när han tapeserar och skall fixa till nedtill. Han kan inte stå på huk för länge och han har svårt att stå på knä för dom är rätt slitna. Den är praktisk och halksäker och tål en vikt på 150 kg och kostar bara 49 kr . Tills nu har han använt vår fina kökspall som vi bara skall ha i köket.



  

Så här ser den lilla pallen ut hopfälld 


  

En sån här tapet fast färgstarkare hade jag i en lägenhet i slutet av 70-talet i Göteborg. Det skulle vara medaljongtapeter då i olika färger även svart och vitt. Nu är det ju lite  70-tals revival och man undrar om nån sätter upp såna igen...  Fast nu är dom i nya tappningar. Jag kom ihåg hur häftigt man tyckte det var.  Flyttade till Göteborg 1975 och bodde där sammanlagt 9 år. 

 


Av Malin wiper - 25 september 2012 09:00








      


Här kommer en av mina ungdomsidoler Melanie Safka med låten "Dust in the wind" Jag har haft henne inne ett antal gånger genom åren men aldrig denna låt som inte är hennes mest kända. Melanie är mer känd som endast Melanie och föddes 1947 i Queens, New York. Hon är en amerikansk sångerska och låtskrivare. Hon förknippas ofta med folkrock och flower power. I slutet av 1960-talet had hon stora hits i några europeiska länder, i USA slog hon igenom efter sitt uppträdande på Woodstocksfestivalen.  Klicka här för att läsa mer om henne. Jag såg att hon precis som mig blonderat sig ett tag men  på dom senaste bilderna har hon mörkt hår igen med lite grå slingor. Jag var rätt lik henne förr med mitt långa svarta hår som var min orginalfärg

 



 

 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på henne från 2008 och se fler bilder



Klicka här för att komma in på hennes hemsida

Av Malin wiper - 25 september 2012 08:45

 

bltd




Då var det en ny dag igen och veckorna går med raketfart och julen är inte långt borta....  Jag har inte varit ute sen jag blev förkyld men i dag skall jag gå ut en sväng och känna hur det känns. Det blev ingen långvarig förkylning men jag känner mig trött. Min man har börjat underarbetet på resten av väggen så han kan tapetsera på  onsdag. Vi har även tänkt hinna med att måla köket innan jul. Om inte nåt händer så kommer min son och min mans yngre bror hit och firar jul med oss.  Det händer inte mycket nu så jag har inget att skriva så det blir lite utfyllnadssnack...  Vi skulle behöva åka till min mamma också för det var ett tag sen och jag vill även lämna över priset min syster vann i min gissningstävling.

  



  

PicGifs




När man tittar ut så ser man att det regnat i natt och det är lite grått och mörkt. Min man lånade min kamera till jobbet i dag och det känns som man blev lite naken...  än om man har kamera i mobilen så är man van vid den vanliga och den har  blivit en viktig del av ens person. Tur att han bara arbetar 4 timmar...  Längtar tills löven byter färg och man ser att det är höst. Jag älskar höstens färger. Nu skall jag göra lite muskelavslappning. Ha det bra och sköt om er



Good Morning

DesiComments.com | Good Day, Good Morning | Forward this Picture


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards