Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 september 2012

Av Malin wiper - 16 september 2012 20:00

  

Det gick en bra dokumentär i dag på TV 2 om gruppen Pink Floyd. Jag lyssnade mycket på dom förr och gillade verkligen många av deras låtar. Det var min son som tipsade om dokumentären och han verkar gilla dom också. Klicka här för att se klipp dokumentären på SVT Play. Hela dokumentären visas nog när programmet avslutats.

  

Dom var ett brittiskt rockband som bildades 1965 i Cambridge, England. Gruppen hade stor framgång och var betydande inom den psykedeliska musiken under andra halvan av 1960-talet, då gruppen leddes av Syd Barrett, och senare i karriären även inom den progressiva rocken, då med Roger Waters i spetsen. Pink Floyd har sålt 200 miljoner album världen över, varav 74,5 miljoner i USA. Pink Floyd invaldes i Rock and Roll Hall of Fame år 1996.  Dom fick Polarpriset 2008 tillsammans med Renée Fleming  


 

Klicka här för att se fler bilder på Syd Barrett


Syd Barrett var med och bildade Pink Floyd 1965 och var fram till 1968, då han på grund av psykiska besvär lämnade gruppen. Han föddes 1946 i Cambridge, Cambridgeshire och dog 2006 i Cambridge. Han var en brittisk giarrist, sångare och låtskrivare


Klicka här för att komma in på Pink Floyds hemsida. Klicka här för att läsa mer om dom. Klicka här för att komma in på deras fansite. Det känns lite overkligt att man själv varit ute och dansat till psykodelisk musik på klubbar. Nu skulle jag få sån yrsel så jag inte behövde dansa ens utan bara snubbla omkring...  . Kom ihåg en gång när min sons pappa och jag var ner till Danmark i en gammal sportbil och vi var klädda som hippies. Vi hamnade på en klubb där det var psykodelisk bildprojektion på varenda vägg och sen passande musik och där dansade man halva natten och sen iväg till campingen där man på den tiden låg i tält. Tyvärr var det inte vattentätt och det började regna. Det var verkligen ingen höjdare...  men roligt när man tänker på det så här efterråt. Sen bar det av till Amsterdam och andra ställen. 


  

Orginaluppsättningen av Pink floyd som var med i dokumentären. Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Tyvärr dog Richard Wright 2008 65 år gammal, han är den som står andre från höger i vit skjorta. övriga David Gilmour, Nick Mason, Roger Waters


Klicka här för att höra hur dom låter i dag



Pink Floyd med "The Dark side of the moon" som är en av mina favoriter 



Av Malin wiper - 16 september 2012 14:00

  

     

Vi brukar inte äta halvfabrikat utan försöka laga maten från grunden men nån gång ibland så köper vi ICA:s Fiskgratäng med dillsås för den är den har visat sig bästa gratängerna av dom frysta som vi testat genom åren (när vi ätit färdigmat). Den har godare, vitare och lite tjockare fiskblock och mosen smakar som hemgjord. Gratängen är så välkryddad och den luktar så gott när man tar den ur ugnen.  Det fanns en som var ännu mustigare som hette "Rickards gratäng" för några år sedan och den var rena gourmen, han var kock på tv ett tag. Vi vaknade så sent i går morse och hade ingen ork att laga mat så vi tog en gratäng och satte till lite av dom grönsakerna vi köpte på skördefesten i Erlandstorp. 


  


  

Man måste ha den inne i 55 minuter (det står 45 min på förp)  men det är nog olika på ugnar så man får kolla. När det är 18 minuter kvar så lägger man på aluminiumfolie så den inte blir bränd uppepå. På ICA Maxi kostar den bara 21.50 kr/st.


  

Så här ser den ut när man tar ut den. Vi delar på en sån för vi äter små portioner numera men ofta istället  


Så här ser det ut när vi lagt till dom goda ekologiska grönsakerna morot och palsternacka . Dom var betydligt godare än dom man köper på matvarubutikerna. 


  

Ett glas öl är inte helt fel att njuta av ibland till maten.  I går kväll testade vi rödbetorna och gulbetorna och dom var jättegoda. Alltid gott med färska kokta rödbetor med en smörklick

  

Just nu är jag hantlangare till min man som nu satt upp två våder tapet. Det kommer att bli ljust och fint. Jag fotar varje monment och lägger ut i ett inlägg sen. Vi har så stökigt och bökigt nu för tapetserarbordet står bakom rumssoffan och vi har fått göra matsalsbordet litet och ställt i ett hörn.  Nu är det kaos i två rum och det är svårt att undvika. Vi valde tapeten ovan som är ljus eftersom rummet är så avlångt. Vi hade velat ha en annan men den var en fondtapet så man fick inte välja den till ett helt rum. Det blir ju i alla fall bättre än den som sitter där nu

Av Malin wiper - 16 september 2012 10:45

  


  

Jag fick aldrig med denna fina bil när jag skrev om bilträffen i Stockaryd. Det är en Chevrolet Impala 2 dörrars coupe från 1970. Klicka här för att läsa om bilen


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Chevrolet Impala från 1958


 

Den var riktigt fin och hade en metalliclack som går lite mot turkos

                 

               


Av Malin wiper - 16 september 2012 07:00

 


I dag visar  dom Palmefilmen på Skene Folket Hus och vi skulle ha åkt dit men är tvungen att ställa in för min man skall på en stor undersökning 12.00 på måndag ang sin diverkulit (tarmfickor som blir inflammerade)  som har återkommit flera gånger under åren och han har fått legat inne med dropp och även fått antibiotika. Nu kommer han att få gå igenom återkommande undersökning på tarmarna och innan dess måste han även ta sprutor i magen. Han kommer att få vara på sjukhuset i två timmar innan undersökningen. Efter sin stroke för drygt 2 år sedan så äter han varan (blodförtunnande) och dom passar inte ihop med undersökningen så han måste ta dessa sprutor några dagar innan undersökning. Då blir det för påfrestande för honom att åka så långt. Det är lite tråkigt eftersom min svåger visar filmen. Han är utbildad biografmaskinist på både gamla systemet och det digitala. Vi får se den senare på bio istället eller om den går på vårt Folkets Hus



    



Klicka här för att komma in på Skene Folkets Hus hemsida



 


Klicka här för att läsa om Palmefilmen på MovieZine. Den har fått 5 plus i betyg. Klicka här för att läsa om Olof Palme


 


Tage G Peterson kommer dit och pratar om filmen innan den sänds


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom. Han föddes 1933 i Berg i Småland, och är en svensk politiker (socialdemokrat). Han är son till kyrkovaktmästaren Edvin Peterson och Martina, född Jonasson. Gift sedan 1962 med Marion, född Karlsson 1935



 


 

Klicka här för att se vart jag hittat bilden på denna talarstol


  




 Klicka här för att läsa lite mer om filmen 


  


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards