Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 juli 2012

Av Malin wiper - 20 juli 2012 16:00

  

Här ser man konstnären Sven Ljungberg framför Domus i Ljungby. Då var han över 90 år gammal


Jag såg en intressant dokumentär i tv 2 i går "När Domus kom till stan" som handlade om rivningshysterin i Sverige på 1960-talet, för regin står Anders Wahlgren. Man får se hur fina gamla kvarter rivs och nya hemska kolosser växt upp under åren som gått bl.a Domus i Ljungby.


  

 Klicka här för att komma in på en sida och se mer konst av honom

  

Klicka här för att se dokumentären i svt play. Filmen finns även att köpa som dvd. Klicka här för att komma in på filmtipset.se  



Man fick bl.a  se från Ljungby hur Sven Ljungberg som är en känd konstnär måla av dom gamla byggnaderna innan dom revs. Han föddes 1913 och dog 2010 så han fick ett långt liv. Han var en visuell konstnär vars verk skapades främst i de genrer grafik och måleri, men det ingår även väggmålningar och mosaiker.  Småstadslivet i Sverige, särskilt i Småland, ligger i den centrala södra delen av Sverige, fungerar som det stora temat i hans arbete. Hans arbete ingår i både Moderna museet och Nationalmuseum i Stockholm, samt museer i Växjö, Kalmar och Jönköping. Det har rests ett museum över byn Ljungby som heter Ljungbergsmuseet. Klicka här för att komma in på deras hemsida



Dokumentären var utlagd på Youtube också så här har ni den.



Av Malin wiper - 20 juli 2012 09:15

Här sjunger Dusty Springfield låten "Windmills of your mind" som passar bra till förra inlägget. Den är inspelad  i många versioner och jag har haft några inne på min blogg genom åren men inte denna.  



        

 

Hon föddes 1939 i London och gick ur tiden 1999 i Henley-on-Thames, Oxfordshire. Hon var en brittisk sångerska. Klicka här för att läsa mer om henne. Hon var en stor kattälskare och lämnade efter sig katten Nicholas som var 12 år gammal då.


  

Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att komma in på hennes fan site


Nu önskar jag er alla en fin och härlig fredag och helg.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards