Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 juli 2012

Av Malin wiper - 14 juli 2012 18:00

Vi blev bjudna på förmiddagsfika hos våra vänner Mrs A-G och hennes man L-G. Dom bor i ett jättefint välskött hus. 

  

Dom har två lådor med blommor på vardera sida om trappräckena och det ser så inbjudande ut

  

Min väninna hade bakat 3 sorters gott bröd som min man smakade på men jag kan inte äta sånt längre för gallan och sen vill jag verkligen passa på att gå ner i vikt nu. Därför fick jag en god tekaka med Philadelpiaost på som var perfekt för mig. Jag går inte på som en ångvält nu genom att fota som en galning fast det kliade i fingrarna för dom har så fina saker på väggar och i skåp. Det är inte säkert alla vill ha en fotande galning i sitt hus....   




 

   


  

Bredvid ytterdörren satt denna fina zinkplåtskruka med lila fin växt i som jag inte vet vad det är

  

Glada nyckelpigestenar....  



Sommarblommor i närbild

Av Malin wiper - 14 juli 2012 12:00

  

Jag blev så förvånad i går när jag såg att Ritz konditori var öppet för jag trodde dom hade semesterstängt v 27, 28 men det har dom 29, 30 så det var så härligt att kunna gå in och ta en fika. Jag bad att få en smörgås med endast lite philadelpiaost och en kokt skinkskiva på och det gick jättebra. Träffade även ägaren Åsa för en liten pratstund och det berikar. 


  

Ett fint blomkruksarrangemang som stod på disken. 


   



Sist jag var dit så var Åsas dotter där med sin son Melker som är en jättefin liten kille och alltid tufft klädd.  Jag fotade precis när han tittade med sina intensivt blåa ögon mot mig.... Dessutom har Dottern gift sig nylingen i Helsingborg så nu är hon fru.  


Sån här "Radiokaka" gjorde min mamma alltid när vi var små. den tillreddes i en avlång sockerkaksform i aluminium och med smörpapper i formen som gick ända upp till kanten. Man varvade choklad och Marie kex. Jag visste inte förrens i vuxen ålder att den heter radiokaka för min mamma sa alltid ischoklad. I dag skulle jag må illa om jag åt en för den är både söt och sliskig men det tyckte man inte då.

 


Radiokaka består av lika delar Mariekex och chokladsmet med kokosfett som till ischoklad. Dessa ingredienser varvas i en avlång bakform och ställs sedan i kylskåp några timmar för att stelna. Den färdiga kakan skivas som en sockerkaka eller brödlimpa. 



Från wikipedia:


Radiokaka är ett bakverk som i radions barndom på 1920-talet lanserades med fördelen att den kan ätas ljudlöst, utan knaprande, vilket var en fördel när man lyssnade på radio med hörlurar och ljudsvaga kristallmottagare. Med samma argument gjordes reklam för bananer som "traktering vid radiokalas. 


  

Dom har alltid stående lite bröd för halva priset på disken och det brukar vara allt från dessa fina höga hallongrottor med smörpapper runt till fina bullar av alla de slag. Dom har väldigt gott och välbakat bröd 


  

Nu är Mimmis Magasinskylten borttagen och det känns lite märkligt. Tur att man har alla minnen samlade på bild. Det arbetas för fullt därinne för att öppna till 1/8 och då hoppas jag att jag kan vara där och fota.

  

Här har det regnat för fullt men nu har det avtagit lite. Paraplyförsäljningen kommer nog att gå i topp nu. Hoppas ni får en fin lördag

Av Malin wiper - 14 juli 2012 08:00

  

När vi var i Stockaryds sist på Bilträffen så gick vi in på Stockaryds second hand och där hittade jag detta "Stjärnschlagerhäfte" från 1964. Det är en salig blandning i boken allt från Jan Malmsjö till popgrupper, såna här häften var vanliga förr och det närmaste man kan komma numera är allsångshäftena på Liseberg och andra allsångsevenemang. Ett sånt här häfte kostade 2:50 1964. 


 

Funny pictures

Klicka här för att komma in på bloggen Retrophilia 


Den här gruppen Honeycoms finns representerad i häftet med sin låt "Have I The Right". Det fanns fler häften där men jag vill inte samla på mig en massa som jag sen får slänga, var bara lite nyfiken


 Klicka här för att komma in på deras fan site. Dom är en engelsk slag/popgrupp som bildades 1963 ni norra London. Gruppen hade en topphit, miljon säljande "Have I The Right" 1964. Efter den låten ebbade intresset ut och de delas upp i slutet av 1966. Gruppens mest utmärkande kännetecken var deras kvinnliga trummis, Honey Lantree. Klicka här för att läsa om trummisen Honey Lantree



Have a nice day

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards