Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2012

Av Malin wiper - 23 juni 2012 16:00

 



Jag såg denna film för nån vecka sen som heter "The Descendants" ett familjedrama från 2011

i regi av Alexander Payne. I rollerna ser vi: George Clooney,  Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause, Patricia Hastie mfl

 

 

 


              

   



Klicka här för att komma in på Moviezine för att se en recension som jag tycker stämmer rätt väl med vad jag tycker om filmen än om jag inte håller med i allt eftersom jag blev lite uttråkad. Jag var nog inte i form för en sånt långsamt familjedrama. Clooney hade här en seriös roll. Dom unga skådespelarna var jättebra och trovärdiga. George Clooney tillhör inte nån favoritskådespelare hos mig. Jag orkade se den till slutet men den har inte satt några spår hos mig i efterhand. Klicka här för att komma in på filmens hemsida


 


 




Om The Descendants:


Matt Kings liv passerat obemärkt för andra och för honom själv. När hans fru råkar ut för en olycka utanför Waikiki tvingas Matt omvärdera sitt liv, ta en mer aktiv roll i sina döttrars uppväxt och besluta hur han ska göra med den bit land familjen ärvt från Hawaiianska kungligheter och missionärer.

 


Filmen får tre svaga filmprojektorer av 5 möjliga i betyg av mig

 


         




Av Malin wiper - 23 juni 2012 12:30

 

Denna glasform köpte vi på second hand för 40 kr. Vi har än inte hittat våra två stora former i källaren och denna var precis som ny och perfekt till pajen


Min man gjorde ytterligare en rabarberpaj för några dagar sen i en större form för att få

fyrkantiga bitar precis som Annelies (Stockaryds stationscafé).  Sen delade han upp den i åtta delar och den blev lagomt gräddad med gallret ett snäpp under mitten och ugnen på 185-200 grader i 15-20 minuter. I varmluftsugn som dom haft på Stationscafet så skall den gräddas i 185 grader i 20  minuter. Kolla ändå pajen emellanåt för den får rätt snabbt fin färg och man vill inte ha den bränd. Rabarberna vi hade i har vi fått av våra vänner A-G och L-G. Vi har frusit in varje bit på små tallrikar och sen tar man bara upp och tinar och värmer på lite i micron. Serveras med vispad grädde och jordgubbar eller andra bär

 


 

 


 


här kommer receptändringen för vanlig ugn, med en avlång form som är 36x23 alltså lite drygt 80cm2. Man får ta lite mer av ingredienserna och pajen blev lagomt tjock och supergod. 185 grader i vanlig ugn 15-20 minuter. Den är verkligen värd att göras för den är försvinnande god...  

 


 


Klicka här för att komma in på inlägget då vi gjorde pajen i denna runda form 26 cm i diameter. Den blev lite för mycket gräddad eftersom vi har en varmare ugn tydligen


Här kommer orginalreceptet för vanlig ugn men det blev för hög värme för vår spis så vi tog 185 grader. Det är så olika på spisar så kolla pajen efter 15-20 minuter


 




                


Av Malin wiper - 23 juni 2012 10:45

 



Här händer det inte mycket och det har varit den lugnaste midsommaren på länge men jag måste lyssna till kroppens signaler och det ger utdelning i slutändan. Det började regna i går kväll och höll på hela natten men på morgonen blev det sol igen men dom har lovat mer regn. Skönt ändå att dom som firat midsommar fått så bra väder för det är inte så vanligt. Vi vaknade 08.00 och det tog tid innan vi var klara med morgonbestyren. Vi tar nog bilen och åker ut nånstans där vi kan promenera så livsandarna återvänder. Synd att vi inte kan åka till våra vänner som befinner sig på en camping men det är för långt för mig att sitta i bilen just nu. Vi kanske åker till vår egen camping och kollar lite och har matsäck med oss för där finns det många sittgrupper.  Vi har ändå gjort mer än vanligt på sista tiden och varit i farten jättemycket och det är jag tacksam för.


 


 




Ha en fortsatt fin och härlig midsommar fylld av njutning. Här är  det ett härligt fågelkvitter utanför det lite halvöppna fönstret

 



Av Malin wiper - 23 juni 2012 09:00



Här kommer en låt med Leonard Cohen som heter "Loved you in the morning"

 


  Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han kommer till Sverige och gör en konsert 31/8 och den är förlagd till Trädgårdsföreningen i Göteborg. Biljetterna kostar 995 kr och jag skulle så gärna vilja se honom live. Han gör bara några exklusiva utvalda konserter efter att han släppt albumet Old Ideas.  Klicka här för att läsa mer om hans Sverigebesök på sidan "eventim"

 


 



Han har verkligen en unik och häftig lite skrovlig röst som aldrig går att ta miste på.

 


 



Klicka här för att komma in på en sida med lite fashion nostalgi

 


 


Ha en fin midsommardag

Av Malin wiper - 22 juni 2012 23:15

       



Såg i dag  att TV-legendaren Hans Villius dött och det känns tråkigt. Hans röst glömmer man aldrig för hans berättarröst var fantastisk.  Han blev 88 år gammal. Han var en svensk professor, historiker och TV-personlighet. Villius producerade tillsammans med kollegan Olle Häger en mängd historiska dokumentärer och jag har själv sett många av dom genom åren. Han tilldelades 1996 professors namn. Han har även skådespelat och då som justitieminister i filmen Mannen från Mallorca (1984) av Bo Widerberg och medverkade som berättarröst i den svenska versionen av datorspelen Caesar 3, Farao och expansionen Farao: Nilens drottning samt reklamen för tv-spelet Gears of War 3 och i den svenska serien Rederiet. Villius är bror till Gertrud Zetterholm och morbror till Finn Zetterholm och morfar till Sara Villius




    



Klicka här för att läsa mer om detta

 


                 

          


Här kommer ett klipp från programmet Svart på vitt från 1986. Där kan ni höra hans fantastiska och fängslande berättarröst.




Svart på vitt var en serie tv-program som visades på SVT. Varje program fokuserade på ett (vanligen svartvitt) fotografi som Hans Villius eller Olle Häger beskrev. Villius och Häger gav ut en bok med samma namn 1991 på Natur & Kulturs förlag. Jag tror jag sett alla dom programmen och blev fänslad av programidén och även deras röster


Av Malin wiper - 22 juni 2012 19:30

 

Fick lite fina bilder av syrran och svågern på två av deras tre husdjur. Kan man annat än smälta när man ser Axa ligga ute på deras altansoffa och bara mysa...  


 

 



Syrran fick en riktigt grym bild på deras katt Pip-Lasson som annars ser så snäll och beskedlig ut...  Det gäller att få en bild i rätt sekund. Nisse är det värre med för han är ute på äventyr så ofta så man blir förvånad när man hälsar på och han råkar vara inne just då...  

 

 

     


 



Ytterligare en bild på Axa som är en shäfer som behöver mycket stimulation och går på agility med sin husse och är mycket ute i skog och mark.

 


 


  


Jag vaknade yr så vi kunde inte åka iväg till våra vänner Marianne och Annelie som befinner sig på en camping. Vi får se hur det känns i morgon eller på söndag. Vi har i alla fall ätit gott med både sill, gravad lax och andra tillbehör. Det har varit fint väder ända tills nu då det är lite kallare och solen har gömt sig bakom molnen. Hoppas ni har en fin Midsommarafton och njuter och mår bra.

 


 


Denna bild har jag lånat från Vickes animeringsskola

Av Malin wiper - 22 juni 2012 10:52

 


Det går inte att skriva kommentar hos nån som har blogg.se längre utan att vara medlem där så man måste logga in sig varje gång för att skriva en kommentar. Tråkigt för jag har många bloggvänner på den bloggplatsen. Det är för att dom vill att man skall börja blogga där antar jag men jag stannar här tills jag fixat en egen blogg, man måste därför registrera sig med alla sina uppgifter innan man kan börja kommentera. Förstår inte hur dom kan krångla till det så här. Därför har har jag inte kommentert på era bloggar och får se hur jag skall lösa detta för man skall inte behöva bli medlem på en plats där man inte själv bloggar. Har jag missuppfattat detta så får ni hojta till och tala om hur jag skall göra

Av Malin wiper - 22 juni 2012 08:00

 

Bilden kommer från Vickes animeringsskola



HA EN FIN MIDSOMMARAFTON OCH SKÖT OM ER. 

 

 

 

 


Visa vid midsommartid sjungs här av Anita Lindblom. Hon föddes 1937 i Hille, Gävle och är en svensk schlager-sångerska och skådespelerska.  Hon bor sen många år i Frankrike och la sin karriär på hyllan och det tycker jag är synd för hon har en sån djup mörk och fin röst som är personlig.  Hon drog sig tillbaka redan på 1980-talet efter bråk och annat som gjorde henne besviken. Klicka här för att se lite bilder på henne på "Farbror Sids" blogg. Klicka här för att läsa lite mer om henne. Klicka här för att se vad det stod om henne när hon fyllde 70 år


 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards