Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2012

Av Malin wiper - 21 maj 2012 20:00

Innan vi blev utfrågade av en kriminalare ang rånet så fick vi tillåtelse att ta en fika och lämna vårt mobilnummer. Inte långt därifrån ligger ett känt fik som heter "Fabian Flinks brödbod" Dom har ypperligt kaffebröd och matbröd. Vi har varit dit några gånger förut

Klicka här för att komma in på Fabian Flinks Brödbods hemsida

Svårsmält kringla som jag hittade här

Här lite av deras matbröd i en korg ovanpå disken. Det finns mer men jag kan inte fota för mycket utan måste begränsa mig lite.

Jag fick ta ett foto på dom trevliga tjejerna som jobbade där

Vi tog varsin jättegod smörgås, jag ett ljusare bröd och min man ett med lite mer fullkorn. Vi satt där och bara njöt och slappnade av ett tag efter dramat vi varit med om

Dom var så snälla så jag fick fota några bakelser på nära håll. Detta är bakelsen Estelle som dom gjort i samband med prinsessdopet

Dessa var så läckra så tandvattnet började rinna.... Inte lätta att motstå

Här en tårtstubbe i annorlunda nyskapande form. Man undrar verkligen hur en sån smakar.... mums!

Ytterligare lite bakverk i skylten

Här en större variant och fyrkantig

Fontänen som står på torget i Enköping

Av Malin wiper - 21 maj 2012 18:00

Efter att vi kommit till min son så ville han att vi skulle åka ner till småbåtshamnen så han fick visa sin fars båt som han hade stående där eftersom hans pappa nyligen gått bort i cancer. Han har fraktat den från pappans hus och skall ev sälja eller färdigställa båten så han själv kan segla den. Här står vi båda på en brygga i båthamnen

Vi gick omkring och myste och kollade på olika båtar och det fejades för fullt nu inför sjösättning. Det har varit mest soligt väder men en dag regnade det och blåste för fullt

Här ser ni min son och min man som alltid kommit bra överens med varandra och det känns skönt. När jag träffade min man så var min son 17 år och gick på musikgymnasium i Härnösand. Nu fyller han snart 39 år, stoppa tiden jag vill hoppa av...

Det var så vackert nere vid hamnen och vi bara myste och njöt av alla fina båtar i olika former och märken

En lite undanskymd båt som såg jättefin ut. Min son har varit ute och seglat med sin pappa i alla år och dom är båda musiker och har haft mycket kul ihop. Det känns så tragiskt att inte Arne finns lägre och vi är alla i sorg men vi har försökt att tänka positivt nu när vi var hos honom och bara slappnat av och umgåtts

Vi gick ut på bryggorna och lät oss inspireras

Detta är min sons pappas båt som nu står under pressening. Han har byggt den själv efter egen ritning men hann inte bli klar. Han hade bara några lektioner kvar till att bli segelflygare också. Hoppet var det sista som övergav Arne och han var en riktig kämpe och superpositiv person som planerade framtiden in i det sista

Här står min man som numera är styvfar istället för plastpappa med min son och kollar in båten lite närmare

Sen åkte vi ner till ett annat ställe vid vattnet där dom har små butiker, Café och restaurang. Där kan man sitta vid vattnet och njuta av lite mat och dom har även en bar.

Det finns också en scen i bredvid restaurangen

Den här gamla fina skutan har vi varit ombord på när vi var till min son en annan gång men då låg den på ett annat ställe och man fick sig en intressant rundvandring i hela båten

Den heter Constantia. Klicka här för att komma in på en hemsida som handlar om båten

Här kommer en låt med Mark Knopfler som heter "Sailing to Philadelphia". Klicka här för att komma in på hans hemsida

Av Malin wiper - 21 maj 2012 14:00

Min son var tvungen att arbeta mellan 10-14 i fredags och då passade vi på att göra stan och tänkte kolla på lite saker på butiker och även besöka några second hand men av det blev ingenting för vi hamnade mitt uppe i ett rån. Det var Guld Fynd mitt på torget med fullt av folkliv som blev rånat av två killar som hade en bil utanför. Vi rundade hörnet precis när rånarna kom ut från butiken och jag sa till min man: Kolla ett studentspex så spännande. Jag tog upp kameran och skulle fota för vi var bara 3 meter från rånarbilen.

När jag sen såg hur fort allt gick och ena rånaren kollade in mig snabbt där jag stod med kameran för att fota så kom jag av mig och såg att dom hade halva ansiktena täckta av nåt svart tyg och dom hade heltäckande vita overaller på sig med huva. Det var så overkligt så ingen anande nåt förrens dom nästan var iväg med bilen i full fart.  Så här efterråt så känns det helt overkligt. Rånarna var tydligen beväpnade med yxor och det var kunder inne i butiken som sa att det kändes hotfullt men tack och lov blev ingen fysiskt skadad men psykiskt måste dom ju få hjälp. Jag fick inget foto för kameran hann aldrig upp i luften trots att jag brukar vara supersnabb. Min man såg att dom hade två fulla IKEA kassar med stöldgods och ett par örhängen trillade ur ena kassen så rånaren stannade upp en sekund. Först på plats var en motorcykelpolis som frågade oss vart rånarbilen tog vägen så vi berättade att den åkte rätt fram men vi visste inte åt vilket håll den svängde men det var det nån annan som såg.

Klicka här för att läsa lite om rånet

Här har polisen spärrat av rätt mycket och även en restaurang som inte kunde ta emot gäster på ett tag. Vi fick inte avvika själva från platsen eftersom vi var vittnen. Det kändes väldigt kusligt eftersom vi var så nära bilen och inte fattade direkt att det var ett rån. Overallerna dom hade på sig såg ut som en del studenter har  när dom går på stan när skolorna är slut. En del trodde det var en svensexa också

Sen kom då en polisbil med full siren på och allt gick så fort och ytterligare polisbilar kom till platsen.

Här ser man Guld Fynd

Här ser man hur polisen spärrar av

Här ser man även en kvinnlig polis och allt gick så fort och effektivt. Som ni ser så är det full torghandel och man fattar inte att ett rån kan begås så tidigt en fredag då det är så mycket folk i farten.

Här kommer en journalist och fotograf gående.

Detta är den polisen vi fick först kontakt med och han var supertrevlig. Dom har det inte så lätt för samtidigt som dom skall prata med oss så har dom fullt med röster i örat som dom måste samordna med och hålla kontakt med hela tiden.

I den här bilen satt min man med en kriminalare som skulle ta upp uppgifter om vad han såg. Samtidigt stod jag utanför med en annan kriminalare som tog uppgifter av mig så allt från rånet tills vi fick prata med dom tog nog över en timme.

Här till vänster ser ni uteplatsen på Thai Restaurangen som också blev avspärrad. När man tänker på det så här efterråt så får man rysningar och vad skall då dom känna som befann sig inne i butiken. Det kändes som man var med i en Actionfilm och rånarna var så snabba som blixten och dom verkar inte ha fått tag på dom än. Detta är andra gången inom ett år som jag hamnat i närheten av ett rån.

Klicka här för att kolla på polisbilar från 60-talet

Av Malin wiper - 21 maj 2012 09:15

Jag läste om att Donna Summer gått ur tiden endast 63 år gammal och  det känns jättetrist. Jag har varit mycket ute på disco i slutet av 70-talet och även på 80-talet, jag tycker hon har en jättebra röst och har sett ett program där hon sjöng live hur bra som helst. Hon sa själv att det var 11 november som tog död på henne. Hon bodde inte långt ifrån där det hände. Klicka här för att komma in på hennes hemsida

LaDonna Andrea Gaines mest känd under artistnamnet Donna Summer föddes 1948 i Boston Massachusetts och dog 17 maj 2012 i Key West Florida. Hon var en amerikansk populärsångerska och låtskrivare som erhöll stora internationella framgångar under discoåren

Jag brukar ha inne låtar med henne ibland och kommer att sakna henne. R.I.P

Jag kommer in på era bloggar lite senare i dag för jag har lite svårt att hinna med nu och är jättetrött men nöjd och glad efter några härliga dagar med min son

Av Malin wiper - 21 maj 2012 09:00

Här åker vi igenom Nyköping som är en liten men vacker stad.

När vi åkte in på en sidogata så såg vi dessa två orädda änder som var ute på finpromenad...  Det såg så gulligt ut för dom var varken rädda för bilar eller folk som gick omkring utan dom såg bara ut att njuta

Jag vevade ner rutan för att få en närbild men dom blev inte så bra för det var lite stressat och en bil kom bakom.

Här är vi äntligen hos min son som bor på tredje våningen i ett rätt snyggt område. Jag tittar ut över gården från hans franska balkong

Jag fick lite presenter av min son när vi kom dit så jag känner mig riktigt bortskämd. Här två stycken jättestora Bic tändare och ni kan se att dom är nästan lika stora som en fjärrkontroll. Jättehäftiga. Dom blir ett kul komplement till min tändarsamling. Jag har fått en sak till som jag visar i ett annat inlägg

Fick ärven en jättefin ram i gammal lite Shabby chic stil som var jättevacker och kraftfull. I den skall jag sätta ett favoritfoto på min son och göra det lite gammaldags i photo shop. Vi blev bjudna på nästan allt vi åt av min son och fick bara bjuda på mat en enda gång...

Den här bilden hittade jag på en sida som heter "Fröken Emmy" också gamla fina ramar. Klicka här för att komma in på sidan

Fortsättning följer från resan..............................

Av Malin wiper - 21 maj 2012 08:30

Nu är vi hemma igen från Enköping där vi hälsat på min son. Vi åkte i torsdags och var hemma i går kväll. Vi har har hunnit med massor och haft jättekul. Vi åkte över Jönköping, Mjölby, Linköping, Norrköping, Nyköping, Södertälje och Strängnäs.  Vi var jättetrötta när vi kom hem i går eftersom vi inte vilat nåt utan varit ute mest hela tiden med min son och upplevt saker. Jag har så mycket att skriva om så det kommer att ta flera dagar att få in allt.  Vi råkade in i nåt dramatiskt också som vi inte var beredda på.

Vi åkte förbi många vackra rapsfält

Här ser man att vi hamnat utanför Linköping

Vi stannade för att fika på Saltå kvarns Café och butik som ligger i Järna. Det är jättefint och idylliskt där med vatten i närheten och fin natur

Klicka här för att komma in på Saltå Kvarns hemsida

Här går man in till butiken och på övervåningen finns ett fint Café där man både kan sitta ute och inne

Dom säljer sina egna varor och det finns hur mycket som helst och dom håller hög kvalitet.

Vi handlade även lite där och jag fick fota denna tjej som stod i kassan

Vi köpte bl.a detta paket med "Sesamfrö" När min man var uppe och hälsade på sin mamma och övrriga släkt så skulle han baka en päronkaka men ströbrödet var slut men hans mamma hade ett sånt här paket hemma. Han använde det istället för ströbröd till formen och det visade sig gå hur bra som helst och det blev hur gott som helst och lite annorlunda, gillar man dessutom sesamfrön så är det perfekt.

Här är vi uppe på Cafét och tog varsin smörgås och kaffe. Brödet var jättegott

Vi satt ute på verandan och jag såg en tjej som hade en balansakt över ån på en smal trädgren

Framför Cafét fanns denna lilla bro som man kunde gå över och kolla på andra sidan där det var naturskönt och vackert

Denna lilla bro fanns mellan parkeringen och vägen innan Cafét och det står på en skylt på sidan: Beträdes på egen risk.

Ett runt fint hus på sidan av Café och butiksbyggnaden

Tack för era kommentarer som väntade på mig här. Ha en fin dag

Fortsättning följer...................

dividers
click to get More Dividers Graphics

Av Malin wiper - 17 maj 2012 07:00

Här kommer en låt med Beth Hart and Joe Bonamassa. Hon har en personlig röst,  jag gillar henne. Klicka här för att höra en annan låt med henne live i en annan stil och hon verkar vara en artist som varierar sig så det låter inte likadant hela tiden.

Klicka här för att komma in på Beth Hart och Joe Bonamassas hemsida. Beth Hart föddes 1972 och är en amerikansk sångerska som blev känd med hiten "LA" som jag länkade till i detta inlägg. Hennes musik består av influenser från rock, blues, gospel, jazz och klassiskt. Joe Bonamassa är född 1977 och är en amerikansk bluesrock gitarrist och sångare

Good Morning Friend

DesiComments.com | Good Morning | Forward this Picture

Ha en fin dag och härlig helg vad ni än skall hitta på

Av Malin wiper - 16 maj 2012 17:00

Den 20/5 slår portarna igen för Spelbutiken "Konfekthörnan" det känns lite sorgligt men allt har ett slut fast detta blir en ny början för tjejerna som nu kommer att arbeta med liknande på  ICA Supermarket. Hoppas dom gör nåt roligt av denna lokal så det inte bara blir ett kontor. Dom har haft spelbutiken i 25 år men den är äldre än så men fanns då på ett annat ställe i samhället. Jag skall ta reda på lite mer om dess historia

Här ser ni Lena och Susann som är ägare av spelbutiken Konfekthörnan. Bilden är från ett av deras scrapcafén där jag då var närvarande. Det var jätteroligt och deras eget koncept. Klicka här för att läsa om vad som sker på ett skrapcafé

Så här tomt börjar det bli inne på Spelbutiken.

Hit skall dom flytta och dom blir tydligen 3 st bakom denna långa disk som kommer att innefatta post, spel mm. Jag tog en bild och fick med en av dom trevliga kvinnorna som arbetar på ICA. Vet inte om hon är den tredje personen som skall stå där för jag glömde fråga

Hittade denna bild på häftiga frimärken på bloggen "Kafferepet" Klicka här för att komma in på den sidan

Det är full rulle överallt för att få ordning till 20/5. Här en av hantverkarna som jag fick med på bild

Det är fullt med kartonger och förberedelser så dom har det dom gör

Tack för den tid vi fått njuta av eran fina spelbutik....  see you på ICA...