Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2012

Av Malin wiper - 25 maj 2012 08:50

 

Nu har jag pratat med en sköterska på Vårdcentralens rådgivning och hon tror att mina svullna fötter kan beror på att vi fick sån värme ute så snabbt och sen att jag gått i olika skor när jag var till min son. Det kan även spela in att jag har en urusel kondition just nu och trots detta har jag promenerat jättemycket i samband med vår resa och även gått i trappor. Detta i konbination av att när vi stod och tittade på skärmflygarna så stod jag i  gräs och jag såg att massor av svarta myror kröp på mina fötter. Hon sa att jag kan ha blivit biten och det sitter i. Det sved på fötterna ca 1 timme efter att vi åkt därifrån. Kändes som jag utsatts för brännässlor.



Hon rådde mig att sitta  med fötterna i högläge varje gång jag sitter ner så det blir inget bloggande mer i dag och jag kanske måste avstå från nätet tills fötterna är bättre. Blir jag inte av med svullnaden så skall jag ringa igen till veckan och få komma dit. Jag kommer in och bloggar så fort det lättat. Har några färdiga inlägg som jag kanske tidsinställer. Jag reagerar eftersom jag aldrig haft svullna fötter förut. När man går in på nätet och läser så blir man orolig för där stämmer symptomen med för låg sköldkörtelproduktion eller njurinflammation.... .  


Ha det bra allihopa och njut av värme och sol som dom flesta älskar men jag är ingen soldyrkare...   

Av Malin wiper - 25 maj 2012 08:15

  


Detta är en Ford lastbil från 1928 som vi såg på en parkering i Enköping. Den var otroligt fin och välskött. Klicka här för att kolla på Ford lastbilar från 1920-1929. Klicka här för att se mer


                       



 

Så här ser den ut baktill och man bara stod en lång stund och njöt av den fina bilen


 

 


 

Sen träffade vi på en strid störm av fina bilar som jag fotade från vår "Lilla röda" löjliga bil

 


Jag missade många bilar för det gick så fort  


                   

 

   

   


Ytterligare en men jag hann aldrig se märkena på bilarna


  



Av Malin wiper - 25 maj 2012 08:00


När vi var till min son så åkte vi även förbi Engsö slott byggnader. Vi gick omkring och myste och lät oss tjusas av det vackra runt oss. Slottet har anor från 1100-talet

Klicka här för att komma in på Engsö slotts hemsida. Klick här för att läsa mer 


Här år man igenom en lång tunnel som är komponerad av trädgrenar som böjer sig mot toppen av tunneln. Det var jättevackert och lite det blev lite svalka och skugga därinne

  

Här ser ni min man som kommit in en bit i den grönskande tunneln 

  

Sen följde en fantastisk allé som jag tyvärr inte orkade gå igenom för jag har sån dålig kondition just nu och sen vi varit hos min son så har jag svullna fötter och det har jag aldrig haft i hela mitt liv. Vet inte om det kan bero på att jag hade olika skor varje dag och gick jättemycket och även i trappor. Är inte svullen på smalbenen utan på yttersidorna om fötterna och även framtill. Jag skall ringa till sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.

r är min son och min man på väg mot slottet där vi tog en fika. Det sägs att det spökar på detta slott så jag skulle inte vilja ligga över där... . Klicka här för att läsa om spökerierna. Dom har även spökvandring på slottet


    

Denna byggnad står på höger sida av slottet

Härinne satt vi och fikade men det gick inte att fota för det sken in för mycket sol genom fönstren så bilderna blev inget bra. Min man och jag tog varsin smörgås och min son en kaka. Brödet gjorde dom iordning medans vi väntade och det smakade jättegott

Jag fick fota en av tjejerna som jobbade där. Bilden blev lite mörk för det var mysljus i lokalen

Här en trapp upp till slottssalarna. Man kan få en rundtur inne i hela slottet och även i fängelsehålorna i källaren. Inträde till visning av slottet kostar 60 kr/person, barn upp till 18 år kostar 40 kr 

Min man tog en sån smörgås som syns på bilden. Det var ett jättegott kött som pålägg

Min lilla familj....


Här en bild som min son tog på oss utanför slottet. Vi såg verkligen påpälsade ut i värmen 

Här är vi på väg in genom grindarna från baksidan efter att vi kollat runt slottet och dess omgivning. Vi får åka tillbaka nästa gång vi är hos min son för en rundvandring på slottet 

I detta fina lilla hus har dom gjort iordning toaletter för besökarna. Det ligger bakom slottet

Här står min man och kollar in i en fängelsehåla. Man ser ingenting för fönstret är så djupt men får en olustkänsla när man tänker på hur dom hade det därinne i mörkret och den skrämmande miljön 

Klicka här för att se bild från fängelsehålan i slottet. 

Det verkar bli lika varmt i dag som i går för termometern stod på 24 grader redan 07.30 Hoppas ni får en fin dag och sköt om er. Jag vilar mig inför helgens aktiviteter. Nu skall jag ringa Vårdcentralen för att fråga om mina svullna fötter

Av Malin wiper - 24 maj 2012 13:00

  


När vi var till min son i Enköping så var vi ute och upplevde saker hela tiden. Här har vi hamnat i Härkeberga där en skärmflygargrupp höll till på en gräsplan. Härkeberga i Härkeberga socken i Enköpings kommun i Uppland består av enfamiljshus samt bondgårdar och är belägen runt Härkeberga kyrka, Orten genomkorsas av Länsväg C 563. Länsväg C 559 går från Härkeberga till Enköping. Härkeberga prästgård ägs av Nordiska museet och utgör en ovanligt välbevarad 1700-talsgård av centralsvensk gårdstyp. Källa wikipedia


Klicka här för att se vart denna Paragliding T-shirt finns  

 

Här kommer en fortsatt studie i skärmflygning av dom bilder jag tog:

 



 

Trots att jag fick zooma jättemycket så blev bilderna rätt bra. Vi stod länge och njöt av det som utspelade sig framför oss och jag kan verkligen förstå tjusningen i detta med skärmflyg. Sån frihetskänsla och skönhetsupplevelse. Klicka här för att läsa om skärmflygning



 



Det är många förberedelser innan skärmen vecklats ut sig som den skall och dom har att göra.

 



Här har en man kommit ner efter att ha flugit ett tag och roat oss nere från marken

 


 


Detta inlägg är till minne av Arne min sons pappa som var en hängiven skärmflygare. Vi saknar dig så mycket och min son är mitt uppe i stor sorg. Dom hade samma intressen av både båt, flyg, musik. Klicka här för att komma in på Åres Skärmflygningssida där Arne var medlem och dom åkte ofta till utlandet och hoppade från berg och upplevde roliga saker tillsammans efter att dom flugit klart för dan. Jag har fått se bilder från när han var ute när han var och hälsade på oss hösten 2010.   


    

     

   

Av Malin wiper - 24 maj 2012 07:31

  


Vi förlustade oss på Malmborgs Lilla i går och det är alltid kul att komma dit och både njuta av god förtäring och träffa Victoria och Emily. Det såg så härligt ut på den soliga uteserveringen och folk såg ut att njuta för fullt. Vi kom lite sent så den värsta lunchruschen var över

 


                   

Klicka här för att komma in på Malmborgs Lilla facebook

 


Deras stora nya disk var helt enorm och jättesnygg och samtidigt så blev det luftigare och inte mindre på fiket. Dom har även satt lampor ovanför disken så allt lyses upp så fint. Det bör ses i verkligehten för då blir det en annan känsla


   



Nu har dom en glassbar i samband med disken

                      



Här ser ni härliga Emilia som står bakom den mäktiga disken. Nu ryms chokladtryfflarna på den sidan också. Allt är upplyst och snyggt


 



Här ser ni glassdisken och dom har en hel meny med olika glasskombinationer. Glassen tar dom från "Grenna Glass". Klicka här för att komma in på Grenna Glass


                              
 

   


Min man tog en köttfärspaj som är hans favorit och den smakade lika gott som vanligt


          



 

Jag tog deras supergoda räksallad som alltid har handskalade goda räkor och andra smaskiga tillbehör


 

 

 


Här hugger jag in och ger mig hän till godsakerna


Klicka här för att se vart jag hittade denna bestickbild 



Jag smygfotade Emilia när hon stod i köket med en pall i händerna....  Jag blir mer och mer Paparazzi. Det bådar inte gott....   

 


Även varorna som står bakom disken är nu upplysta och man ser allt mycket tydligare. Victoria som äger stället var där också och gladde alla med sin positiva energi.


    


Här följer lite godsaker från disken

   

   



 



Efter maten gick vi ut och satt oss med varsin kopp kaffe med dopp 


                      

 

 

Efter att ha njutit gjorde vi stan genom att besöka flera second hand.



I helgen blir det marknad i Jönköping men vi orkar nog inte gå dit för på lördag åker vi till min mamma och på söndag är det Samlar & Antikmässa i Stockaryd 


Av Malin wiper - 24 maj 2012 07:30


I går när vi var in på IKEA så stötte vi på denna fina bil och dess trevliga ägare. Det är en Buick Electra 225. Hon berättade att dom skulle på bilträff på Folkets Park i Huskvarna. Bilen hade varit i hennes ägo i 7 år och den var så välskött och ompysslad.

 

 


Klicka här för att komma in på Folkets Park Huskvarnas hemsida där det står om MC och bilträffar i sommar


                               

 

Från wikipedia:

Buick Electra och Buick Electra 225 är en serie fullsize-bilar tillverkade av Buick mellan 1959 och 1990. Namnet kommer från gudinnan Elektra i den grekiska mytologin. En Electra 225 hade det prestigefyllda uppdraget att vara pace car vid motortävlingen Indianapolis 500 1959.


Klicka här för att se vart jag hittade denna "raggarpryl" för bilruta 


 



Klicka här för att kolla på Buick Electra från 1940-1987

 

 

 

Eftersom det satt en skylt i bilfönstret att "Elvis are the King" så sätter jag naturligtvis in en Elvislåt. Jag väljer låten "One night with you" eftersom jag aldrig haft den inne i bloggen förut.

                   

Klicka här för att komma in på Elvis hemsida  



Solen fortsätter att skina på oss och tack och lov så är det en torr värme just nu så man slipper svettas. Vi riktigt njöt i går. Ha nu en fin dag kära bloggläsare

Av Malin wiper - 23 maj 2012 20:00


 

Vi har haft dessa stolar till vårt matsalsbord men jag har aldrig gillat dom och nu har vi köpt nya på second hand. Dessa skall vi klä om och ha i köket istället till ett nytt matbord. Just nu har vi barbord men det passar inte in i det nya köketKöket är den enda plats vi inte är i mer än när vi lagar mat. Vi trivs så bra i dom andra rummen och köket är lite undanskymt. Dessutom måste väggarna målas om och det tar vi till hösten



Vi hittade 4 stolar på Sam-Hjälp second hand för endast 150 kr för alla fyra. Dom var helt oförstörda och i nåt slags skinnimitation och stålrörsben. Vi gissade att dom funnits på Jysk så vi kollade när vi kom hem. Vi hade rätt och dom finns fortfarande och heter "Juventus" priset är 299 kr/st så vi gjorde en bra affär.  Klicka här för att se stolen på Jysk hemsida. Klicka här för att se ett bord som tillhör stolarna och just nu är det extrapris på gruppen. Vi funderar på att ta in detta rumsbord till köket till dom gamla stolarna och köpa ett nytt till rummet, bordet går ändå att göra större på båda sidor. Det är så roligt att få göra om lite hemma för det var så länge sen vi gjorde nåt när vi bodde i huset.


    

 


Det går att byta ut klädseln på stolarna om man vill för det sitter blixtlås baktill



Klicka här för att se vart denna häftiga stol finns 

 

 


Allt binds ihop mycket bättre nu när vi hittade nya stolar till rumsbordet


       

 

   

   

På Sam-Hjälp hittade vi även två såna här fina stolar som går att fälla ihop för endast 25 kr/st. Dom skall vi ha i bilen när vi åker på utflykt med matsäck till nån strand i sommar. 


   



Vi köpte detta svarta bord med glasskiva på IKEA i vår "Likörhörna" Det passar mycket bättre än vad öltunnan gjorde. Bordet heter "Klingsbo". Det ser finare ut i verkligheten i hörnan nu och mycket ljusare.


Klicka här för att se vart dessa läckra bord finns. 

 



Vi har satt 3 ljushållare på bordet som jag köpt hos Mimmis Magasin.   



Tunnan skall nu stå här istället på sidan om matsalsbordet. Vi skall sätta nån blomma eller annat ovanpå som prydnad


Ha en fin och njutningsfull sommarkväll

Av Malin wiper - 23 maj 2012 17:15



 

Min son hade köpt en Ukulele och tänkt börja spela men han tyckte inte det var så kul så jag fick den av honom... Jag blev jätteglad för jag har tänkt köpa en själv. Han skall börja spela fiol igen istället sen har han sitt komponerande också. Han satt i en symfoniorkester som barn och jag hörde honom spela på Tonhallen i Sundsvall och det var en upplevelse. 

 


Han har en förkärlek för rosa och cericefärgat...   Dom finns numera i jättemånga färger

 

Klicka här för att läsa om intrumentet Ukulele. Klicka här för att komma in på Ukuleleklubbens hemsida



Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  


 


Jag fick även en stämapparat som går på batteri och det känns toppen för det underlättar. Jag har själv spelat gitarr en gång i tiden hellre än bra....  

 

   


Dessutom fick jag denna lärobok också som är väldigt pedagogisk och lätt att lära sig ur   


Klicka här för att se fler läroböcker för ukulele


 

Här spelar Jake Shimabukuro på sin Ukulele "Bohemian Rhapsody". Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1976 i Honolulu, Hawaii och är en ukulele-virtuos och känd för sina blixtsnabba fingrar. Han kombinerar element från jazz, rock, pop och hawaiiansk musik

 

 

Jag har tyvärr inte hunnit in på era bloggar i dag för vi åkte iväg till Jönköping vid 12.00 tiden. Vi har gjort verkliga fynd på second hand och även varit till IKEA och köpt ett litet bord till "Likörhörnan" Vi gav upp detta med öltunnan och ställer den på en annan plats. Skriver om detta i morgon. Ha en fin sommarkväll

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards