Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 maj 2012

Av Malin wiper - 28 maj 2012 21:45


 


Dom hade två utställningsbilar bakom uteserveringen på Stockaryds Stationscafé. Här en Saab 96 som var i toppskick. Klicka här för att läsa om Saab 96. Detta inlägg var insatt tidigare men jag har fått göra lite kompletteringar och flyttat fram inlägget


                     

 

Den som äger bilarna är en Saabentusiast och heter Sibylla Gustafsson. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att komma in på hennes facebook

 

Anders%20Kraft%20tr%C3%A4ffar%20en%20riktig%20Saab-entusiast


Här kan ni se ett klipp från Tv 4 nyhetsmorgon där hon var med för ett tag sen. Jag har fått denna länk av Marianne.



 


 


Här ser ni hennes lika väskötta Saab 99. Jag har själv kört en Saab 96 när jag bodde i Gävle och den hade en V4 motor. Den var helt fantastisk att köra med i oländig terräng 


  



Här ser ni en bild på Sibylla Gustafsson i tidstypiska kläder och andra attiraljer från den tiden. Med på bilden är hennes sambo Lars Björk. Klicka här för att komma in på sidan för att läsa mer och se bilder. Klicka här för att läsa när dom körde midnattsrallyt. Klicka här för att läsa ännu mer om Sibylla i en tidning. Det är bara Saab som gäller 



Idylliskt i Stockarydsparken
 

   


Sen var det dags för lite fikamys igen... Min man hugger in glupskt på dom urgoda "bonnavåfflorna" som var så otroligt goda så Marianne har nog nåt extra i dom som förhöjer smaken. Klicka här för att komma in på Stockaryds Stationscafés hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook

 



  


Stockarydsparken är så vacker denna årstid och snart är tulpanerna utblommade och då sätter dom nåt annat som blir spännande att se


 


Här kommer gruppen The Lovin´Spoonful med låten "Summer in the city". Klicka här för att komma in på deras hemsida. Det är en amerikansk pop/rock-grupp som bildades 1965 i New York City. Gruppen spelar lätt och luftig pop, så kallad "Good-time-music". Dom är fortfarande aktiva


 


Här kommer ytterligare ett klipp från Tv 4 nyhetsmorgon ang Saab och Sibylla Gustafsson. Jag fick länken av Marianne (Stockaryds stationscafé)


Mer%20med%20Saab-entusiasten%20Sibylla

 

Av Malin wiper - 28 maj 2012 17:30


Här följer nu del 3 av vårt besök på Stockaryds Antik & Samlarmässa. Jag har en förmåga att fota för mycket och än om jag gallrar bland bilderna så kan jag inte hejda mig själv.... Om man ändå vore lite lagom...  



Pippi Långstrump skapad av Lisa Larsson. Den ville dom ha 6.500 kr för. Den var verkligen fin. Klicka här för att komma in på Lisa Larssons hemsida. Hon föddes 1931 i Härlunda och är en svensk keramiker. Hon är gift med konstnären Gunnar Larsson



Här en glasskulptur av Picasso som kostade åtskilliga tusenlappar. Pablo Picasso föddes 1881 i Málaga, Andalusien och dog 1973 i Mougins, Provence. Han var en spansk konstnär, målare, grafiker, skulptör och poet. Han var med stor sannolikhet den mest berömde dominerande gestalten i 1900-talets måleri tillsammans med Matisse och Warhol. Han utvecklade tillsammans med Georges Braque en egen stil  




Min man håller upp en fin katt



Det fanns massor av helt oanvända linnehanddukar



Ett gammalt Monopol spel



Jättesnygga solglasögon som jag själv hade velat köpa några av men då måste jag sätta styrka i dom för jag kan inte vara utan glasögon och då blir det dyrt med det synfelet jag har. Måste ha såna som man sätter ovanpå sina vanliga glasögon och dom ser nästan likadana ut år efter år men i år har dom fått hem i olika färger. 


 

Jag smygfotade en man som gick förbi med en påse där en docka stack upp...   

     


Denna var lite kul och jag tror det också är Lisa Larsson



   


Såna här stolar tror jag att mina föräldrar haft en gång i tiden. Dom är verkligen tidlösa och snygga

    

Varför köpte jag inte detta roliga askfat jag som samlar på tändare?...  Några bra tändare såg jag inte röken av.  

 


Ett dubbeldäckat syskrin

 

   


Hattväska i riktigt skinn. Den kostade ett antal hundralappar



Klicka här för att se vart jag hittade denna bild   


        


Lite mer plåtskyltar


      


Brioleksaker. Klicka här för att komma in på Brios hemsida


 

Kul grej för hemmabaren


 



   

 

      

Här kommer ett klipp med porträttmålningar av Pablo Picasso. Till detta sjunger Violeta Parra. Hon föddes 1917 och dog 1967 och var en Chilensk folksångerska, singer/songwriter och konstnär. Hon anses vara Chiles viktigaste folklore-musiker och grundare av Nueva Canción-rörelsen. Hennes inflytande har varit betydande 

   

   

Av Malin wiper - 28 maj 2012 10:15


Här kommer fortsättningen på vårt besök på Antik & Samlarmässan i Stockaryd. Vi fick gå dit i omgångar för det var både varmt och tröttande men samtidigt jätteroligt. Klicka här för att komma in på en blogg som är full av nostalgi

 


 



 

Ett riktigt gammalt stort lås


 Klicka här för att se vart jag hittat bilden på denna gamla nyckel.  



En handgjord häst med vagn och ved. Den tyckte min man var rätt magnifik


    

 


En slev med snäcka



Kobra telefoner fanns det rätt mycket av i varierande prisklasser. Den billigaste 800 kr    



 

Såna här tidlösa tallrikar fanns det en del av och även i djuptallrikar. Dom hade lite olika mönster och var jättesnygga. Ser lite 50-talet ut



Jag antar att detta är nån slags box för campingliv. Det är som avlånga plasttallrikar som man drar ut



Klicka här för att komma in på en nostalgisida där jag hittade denna bild 

 

   

   

   


 

Såna här brödburkar på höjd såg man mycket förr. Rätt praktiskt och tar inte sån stor plats


 


Denna spis för barn såg helt oanvänd ut och hade sin orginalförpackning kvar  

 

     

 


En visp som både min mormor, mamma och jag använt. Tänk att man är så antik...   

     

   


Tallrikar skapade av Ulrika Hydman- Wallien för 120 kr/st. Klicka här för att komma in på en sida där hon är representerad


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

   

       



Det fanns en del gamla vapen också


 



Här ser ni en gammal filmprojektor och den ångrar jag mig att jag inte köpte. Vilken häftig inredningsdetalj 


Det fanns mycket av smycken också men det var svårt att komma nära för det kryllade av kvinnor runt dom borden

 


                      


Fortsättning följer............................................








Speldosa där melodin kommer från texten: Ingen rädder för vargen där..... 



Av Malin wiper - 28 maj 2012 07:36


 

 


En bit bortanför Stockaryds Stationscafé så har dom den stora marknadsplatsen där det i går var Antik & Samlarmarknad. Det var så många rader av Marknadsstånd så vi orkade inte gå igenom allt på en gång utan tog en fika på Stationscafét efter nån timme. Det var otroligt mycket folk och det kändes jättekul att det var så levande och roligt i Stockaryd. Vi gick bara omkring och myste och pratade med folk. Våra vänner på cafét hade fullt upp att göra för det kom en strid ström av folk som både fikade och åt våfflor och créps.



Det fanns en del instrument som här en klarinett av ett bra märke. Den var rätt dyr

 


 



En fin fiol som låg och lockade.

 


    



Det fanns många såna här grammofoner. Denna är nog 40-talet men är inte säker



Här en grammofon för stenkakor med vev



Detta är nog en ännu äldre grammofon



Detta är ett bygge av Meccano som var väldigt populärt förr och det var även vuxna som byggde. Det tillverkas fortfarande. Klicka här för att komma in på Meccanos internationella hemsida

 


 Klicka här för att se vart jag hittade bilden och läsa mer  


Meccano är ett modellkonstruktionskit som består av återanvändbara metalldelar, plattor, balkar, hjul, axlar och kugghjul, med muttrar och skruvar för att sätta ihop delarna. Kittet är väldigt mångsidigt och kan användas till en mängd olika typer av modeller.

Meccano uppfanns av Frank Hornby 1901 i England och tillverkades av det brittiska företaget Meccano Ltd mellan 1908 och 1980. Numera tillverkas det i Frankrike och Kina. Källa wikipedia



Väska med motiv av skådespelerskan Marilyn Monroe. Det var lite glitter på väskan och den var helt oförstörd. Jag stod och grunnade om jag skulle köpa den till min filmhall för den kostade bara 129 kr. Till slut avstod jag eftersom kassan var begränsad och jag var ute efter nåt att sätta på min antika tunna.


 



Det fanns denna väska också med motiv på Marilyn Monroe. Den var snäppet dyrare 

   



  


Det fanns bord som hade massor av såna här fina gamla skyltar men dom var svindyra. Kunde inte fota alla för båda gångerna jag gick förbi där så var det smockat med folk och trångt 

  

   

 

 


Gamla antika hörlurar som jag inte såg priset på 



Filmkamer som säkert är från 50-70-talet.



Det fanns en del gamla barnvagnar också. 


Fortsättning följer............................................


 

 


Här skiner solen i dag också och min man är på väg till sitt arbete. Jag är så trött så jag vet inte om jag går ut i dag. Hoppas ni alla haft en fin och upplevelserik helg. Ha en skön måndag 

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards