Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Äkta Människor!

Av Malin wiper - 23 januari 2012 14:00


 

 


Det började en serie i går på Tv1 som heter "Äkta Människor", dom sände dubbelavsnitt första gången. Den var verkligen spännande och samtidigt otäck när man tänker på vart vi är på väg. Det har ju redan börjat med att det finns robotdammsugare och gräsklippare, industrirobotar mm så man undrar vad nästa steg blir. I serien förekommer mänskliga robotar som skall vara till hjälp för folk som har mycket att göra och behöver hjälp i hemmet men det urartar som så mycket annat och robotarna ställer till det på många sätt för familjerna..


                    


Det är även dom mänskliga robotar som sköter en del arbeten på arbetsplatser  och har laddningsstationer dit dom går själv för att ladda upp sig. Jag både njöt och förfärades...  för steget från robotdammsugare till människoliknande robotar kanske inte är så långt borta. Många av dom sience fiction man sett förr har ju besannats och nu är vi inne i kontrollsamhället som Orwell så bra beskriver i "1984". Klicka här för att läsa lite på svt ang serien.  Den ställer verkligen frågor om människovärdet. Skådespelet var även bra för att inte tala om den fantastiska maskeringen och sminket,  man får se många kända och även okända ansikten. Klicka här för att läsa en resecion som jag kan skriva under på. Jag kunde i alla fall inte slita mig från dom två dubbelavsnitten och hoppas det blir lika bra i fortsättningen.


Klicka här för att kolla lite på svt play


Klicka här för att se vart jag hittat denna bild 

Här ett klipp från Youtube från serien



Det finns ju redan såna här robothundar men dom verkar inte ha slagit igenom här än och är nog sanslöst dyra. Klicka här för att se vart jag hittade denna bild.  Tacka vet jag en levande, mjuk och kärleksfull hund...   Vov, vov



som den här som satt så fint utanför Konsum i dag. Man skall ju inte störa en hund som sitter ensam ute men jag kunde inte låta bli att prata lite med hunden i lugn ton och även fota. Är det nån som vet vad detta är för hundras?  Det skall sägas också att jag håller avstånd och går inte fram och klappar på dom.

 

 
 
kaffehörnan

kaffehörnan

23 januari 2012 18:03

Här är de ny header ofta, ku med lite nytt
Ha en fin kväll
kram

http://kaffehornan.se

Malin wiper

23 januari 2012 18:10

Ja det är rätt kul att överraska

Ha en fin kväll
kram

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

23 januari 2012 23:01

Jag såg också de första avsnitten av "äkta människor" och ja, det var verkligen spännande, och kommer nog att titta på de följande avsnitten också
Jo, man kan undra vad som väntar i framtiden...tekniken som går framåt med rasande fart
Det är både spännande och skrämmande
För som allt...det kan användas i goda och mindre goda syften...
kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

Malin wiper

24 januari 2012 09:34

Ja du man kan knappt bärja sig innan det kommer nya avsnitt. Ja du utveckligen går med rasande fart. precis som du säger både skrämmande och spännande

Ha en jättefin dag
kramar

 
Cattis

Cattis

23 januari 2012 23:11

Jag såg inte den här nya serien för det var Wallander på en annan kanal men jag har hört att det ska vara 2 repriser så jag hoppas jag får tillfälle att se den.
Du har så rätt i det här med robotar. Vem vet när man har en sådan hemma. :))))
Jag har en liten robot här. En man. "fniss"
Män och robotar är nog lite lika.
Först är det lätt att fostra dem men sen blir det svårare och svårare och man har inte en aning om vad de hittar på. :)))))
Skämt, jag har kunnat fostra min "robot" jättebra.

Kram vännen och sov gott

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

24 januari 2012 09:33

Då tycker jag du skall se reprisen för det var så spänannde och annorlunda. Ja du man vet inte vad framtiden har att bjuda på. Jag slipper vara med då ;)) Nu var du för kul ;) jag har också en robot här som jag kommenderar att göra än det ena och än det andra ;)

Det är bäst att hålla dom i koppel. Härligt att du uppfostrat din robot så bra ;)


Ha en fin dag vännen
kram

 
Ninz

Ninz

24 januari 2012 23:07

Näääää inga mer robotar! Vart är vårt samhälle på väg, blir nästan lite små skrajsen, hövva! Hur hann vi med allt förr?
Kramen till dig fina vännen :)

http://ninz.bloggagratis.se

Malin wiper

25 januari 2012 09:17

Det lär nog bli fler robotar hur vi än försöker värja oss tyvärr ;) Ja du hur hann man med allt förr?. Fast då hade vi inte datorer och mobiler.


Ha en fin dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards