Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 januari 2012

Av Malin wiper - 3 januari 2012 17:00

 


När jag var på väg hem från Ingelund så kom en kvinna ut från ett hus och ropade på mig. Henne träffade jag första gången på Mimmis Magasin och då hade hon med sig sin hund som jag fotade. Visste inte att hon bodde därnere och såg att jag fotat deras båt flera gånger som står på tomten. Den har alltså varit in min blogg ett antal gånger. Hon visade mig att det simmar omkring några Peking Ankor nere i vattnet. Tidningen hade varit där och fotat dom för ett tag sen för det var ovanligt att såna finns här. Det misstänks att nån fått dom och sen satt i dom i vattnet och nu har dom överlevt sen i höstas p.g.a att dessa vänliga personer matat dom och låtit dom komma in i skydd i en jättestor inhägnad där dom kan gå in och ut. Tyvärr så kom dom inte upp ur vattnet när jag var där så jag fick bara en dimmig bild. Helt plötsligt dök min man upp som visste att jag var nere i Ingelund för att fot. Kvinnan heter Jutta, hennes man kom ut också ur huset så vi stod och pratade alla fyra en stund och det visade sig att dom var lättsamma och jättetrevliga personer


 


Synd att vi hade så lite tid för dom som skulle riva tanken skulle komma inom en timme och vi skulle hinna äta innan dess. Deras trädgård var jättefin och stor och rena drömmen för en bloggare att få gå och fota i.


  


Jag hann i alla fall ta lite bilder från deras trädgård och alla fina trädgårdsprydnader.


  


Den här julbocken har hon gjort själv av grankvistar och den är superfin och annorlunda. Bakom har dom flera dammar.


   Ännu en bild av den fina bocken. Klicka på bilden så blir den större


En studie i trädgårdsdekorationer:


    


   


   



 


 


 


 


 


 


 


 


 


Här den stora båten som nu var övertäckt. Tänk vad mycket kul som kan hända bara man går på en promenad...  


  


Här en bild på deras hund Kitty som är en Petit Basset Griffon. Den var svår att fota för hon var så lekfull men till slut fick jag en bild i alla fall...  


  


Jag fick zooma så mycket så jag fick bara en otydlig bild på ankorna.  Tack Jutta och Stefan för att jag fick fota i er fina trädgård.


Av Malin wiper - 3 januari 2012 13:39

 


Nu när har vi inte samma utsikt från vårt fönster som vi hade i huset men det är bara en liten promenad ner till Ingelund där hjortsjöån fortsätter ut i ett vattendrag. Jag promenerade dit i förmiddags för att fota lite.


 


  


Det är så vackert därnere vid Ingelund där dom också har en damm och nu var det full rulle med vatten som forsade ner. Där finns kvarnhuset som numera innehas av ett möbelsnickeri.


 


  


Så här ser kvarnhuset ut och snickeriet heter Svedboms möbler och inredningsmåleri


Här kommer ett filmklipp jag tog över kvarnen och forsen. Jag filmade två gånger till men det tar sån tid att ladda ner så jag visar det senare



 


Min man är nu i huset för en firma som vi anlitat är där för att såga ner och frakta bort oljetanken som har stått där några år. Vi hade fjärrvärme dom sista åren och stod i kö för att få bort tanken men dom kom aldrig och sen hade dom lagt ner. Nu fick vi hjälp direkt och efter det så blir det fortsatt städning. Jag är lite yr i dag och kan inte hjälpa till med nåt utan går här och småplockar och funderar hur vi skall ha det och vad vi måste köpa till efterhand  


    

Av Malin wiper - 3 januari 2012 09:44


 

Klocka skapad av en vinylskiva. Klicka här för att komma in på sidan och se mycket mer

I går var det verkligen nostalgi på tv med tillbakablickar på ungdoms-radioprogrammet "Tio i topp" som jag själv växte upp med. Det var i alla fall en fröjd att få se programmet än om det hade kunnat vara mycket lägre och man hade fått se mer av musikerna som var poppis då berätta nu lite mer och många fler.


  

Klicka här för att komma in på sidan Tio i topp 50 år


Tio i topp var Sveriges Radios första topplista för musik som sändes mellan 1961 och 1974. Programmet hade premiär den 14/10 1961 med Lill Lindfors som programledare. Henne fick man se lite av i programmet. Den siste programledaren var Kaj Kindvall. Låtarna som låg på Tio i topp var ofta garanterade en plats på Svenska försäljningslistan, Kvällstoppen. Klicka här för att läsa lite mer om Tio i topp


  


Klicka här för att komma in på ytterligare en sida och läsa om Tio i topp


Klicka här för att se programmet Tio i topp 50 år i sin helhet på svt play


 


Här Gruppen Gerry & The Pacemakers som var en av grupperna som låg på Tio i topp. Kolla hur högt han håller gitarren...   Nu känns det lite mossigt men jag gillar fortfarande många av grupperna och låtarna. Klicka här för att läsa om gruppen. En gång om dan så kommer jag att sätta in ett klipp med musiker som varit med på Tio i topplistan ett tag framöver.




Jag har inte glömt mina punkter "Veckans klassiker" och "Önska så spelar jag" Det är bara det att jag inte hunnit på grund av flytten. Jag återkommer med dom så fort jag kan

Av Malin wiper - 3 januari 2012 09:00

Jag var in på Mimmis Magasin i går för att kolla om dom hade nåt passande tyg till badrumsgardin. Det är ett rätt stort fönster i badrummet och solen skiner in där och man blir bländad. Kolla den fina plastmattan i skylten.


Therese visade mig detta tyg som jag föll för direkt. Det är färgstarkare i verkligheten. Vi har gardinstång så jag skall bara dela på tyget och börja sy. Det går ganska fort och det skall vara längder som jag kan dra för när solen kommer fram. Det behövs lite mönster för allt är enfärgat nu i badrummet 


Klicka här för att komma in på Mimmis Magasin



Helt plötsligt ser jag en rulle med ett tjockt sidenliknande skrynkelfritt tyg. Det har mörkläggande effekt också. Både min man och jag bestämde oss för att detta skall vi ha som draperi till sovrummet istället för dörr. Det känns lite filmiskt och passande både i färg och form. Dom syr upp det åt oss och det känns fantastiskt. Detta tyg måste ses för det går inte att förklara det är så häftigt och maffigt både i kavlitet, färger och mönster. Vi har valt ut snygga öljetter också.



Passade på att fota lite när jag ändå var där. Här ett cult design set för. Mörkblå flaska för diskmedel, Den i mitten för diskborste och sen en ljushållare 


 



Det finns jättefina julsaker till halva priset bl.a dessa krukor med sigill på



Rea även på änglar av olika sorter i trä



Höga blå blockljus till halva priset




Halva priset på denna läckra julbock också



Mimmi har massor av garnsorter. Här ett garn att sticka sockar av 



Ett fint hjärtformat porslinsfat



Jag fattar inte vad som händer för vi stänger av klockan varje morgon och somnar om...  men det är väl för att vi sover så gott. I går trodde jag att jag höll på att bli förkyld för jag fick frossa och en förlamande trötthet. Dessutom nös jag som en galning och hade lite rinnsnuva men i dag är det helt bra. Vi får en massa symptom på förkylning men dom bryter aldrig ut och det får man ju vara glad för. Min  man och hans arbetskamrater skall börja städa ur huset i dag och jag själv skall försöka hjälpa till i det lilla. Min nacke klarar inte av vissa moment så jag får ta lite finrengöring istället.  Bara vi blir färdiga med huset så kan vi koncentrera oss mer på lägenheten.


Ha nu en fin dag mina härliga läsare och tack för alla era kommentarer som jag uppskattar väldigt mycket.... Jag har själv varit lite dålig på det av tidsbrist men det blir bättre. Lite senare i dag så skall jag göra en bloggvandring




Så här såg det ut i Januari 2011 en bit ifrån vårt hus vid ån. Nu är det mer som en höstdag ute och det har regnat varje dag

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards