Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2011

Av Malin wiper - 5 december 2011 07:00

 

Så här ser bältet ut som min man köpte på Stockaryds loppis. Klicka här för att komma in på det inlägget


Jag fick en kommentar av min bloggvän Maya ang inlägget med det blinkande bältet som min man köpte på second hand. Hon hade haft ett sånt själv och dom finns fortfarande att köpa


 



Klicka här för att komma in på en sida som har blinkande bälte som hon tipsade mig om. Det finns även ett blinkande bältesspänne på tradera för 79 kr. Klicka här för att se


  


Ytterligare ett  led-bälte med rullande text. Klicka här för att komma in på sidan. Detta bälte kostar 900 kr...  vårt kostade 10 kr men det var väl av sämre kvalitet


 


Här ett klipp med ljusshowernas/laser mästare Jean Michel Jarre. Detta skall ju helst ses live då det kommer mer till sin rätt och musiken inte blir så dålig som på detta klipp. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1948 i Lyon, Frankrike och är en fransk musiker som var pionjär inom den elektroniska musiken. Han har gjort sig mest känd för sina stora utomhuskonserter, där den största, i Moskva 1997 lockade över tre och en halv miljoner åskådare. Han är son till kompositören Maurice Jarre. Han var gift 1978-1996 med den brittiska skådespelerskan Charlotte Rampling. Det var henne jag skrev om häromdan då hon var med i ett program på tv. Klicka här för att läsa det inlägget




I dag har jag tidsinställda inlägg som jag skrivit i förväg eftersom jag inte hinner blogga och sitta vid datan i dag. Jag skall slutföra syningen av mina förkläden till klädnypeklänningarna och även fortsätta med flyttbestyren. Sköt om er och ha en fin måndag....  




Hey, Where do you keep your dreams ? - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!



Av Malin wiper - 4 december 2011 15:11


 

Julbock från cult hos Mimmis Magasin 

 

Svar till gästboksinlägg från Carina i Falköping: Mimmis Magasin hade inte kvar nån sån kromad julbock. Den bocken har ju några år på nacken men den kan finnas på nån annan butik som för Cult designs saker. Jag kan ju även mejla till Cult design om du vill och fråga?.

  

   

 

Här kommer en låt jag nyss hörde på WWR internetradion där min väninna just nu spelar blandad musik. Låten heter "You anin´t living till yo´r loving" med Marvyn Gaye & Tammi Terell


    


Klicka här för att läsa om Marvyn Gaye som dog redan 1984 endast 44 år gammal. Han hade problem med droger och annat


Klicka här för att läsa om Tammi Terell.  Hon dog redan 1970 i brain cancer endast 25 år gammal. Båda dessa sångare har mött tragiska öden.




Nu ger jag mig för i dag och önskar er alla en härlig eftermiddag och kväll. Får skriva om barnkalaset vi var på i morgon.


 


Av Malin wiper - 4 december 2011 13:50

 

Scenen i Stockarydsparken


Marianne och Annelie på Stockaryds stationscafé bjuder på kaffe och kaka till er som kommer resande från Vaggeryd med omnejd den 11 december på deras julmarknad. Säg bara till i kassan när ni kommer dit.


Klicka här för att komma in på Stockaryds stationscafés hemsida


    


Tävling på Stockaryds Stationscafé:


Ni som besöker min blogg kan gå in på Stockaryds Stationscafés facebook och trycka på gilla knappen. Då har ni chansen att vinna en present om ni är den hundrade personen som tryckt. Kanske blir det någon av er alla bloggare. Presenten är ett oljeljus som jag själv haft inne i dag på min blogg.


    


Klicka här för att komma in på Stockaryds stationscafés facebook för att vara med i tävlingen


  

Priset i gilla tävlingen. poppins möbelklinik säljer dessa.


  


Vi var ju naturligtvis inne på Stationscafét och träffade våra vänner när vi var till stockaryd i går. Här ser ni deras gran. Jag har inte hunnit skriva färdigt allt som hände i går och får ta resten i morgon.


  


11 december 12-16 blir det julmarknad i Stockaryd. Dom håller till omkring stationsbyggnaden och området runt Järnvägsgatan. Det kommer att vara försäljning av julgranar, tipspromenad, lotteri, försäljning av korv. På Stationen är det musikunderhållning. Tomten bjuder på godis till barnen, Kaffeservering mm. Hantverkare och försäljare. Sen blir det en julkonsert i Stockaryds kyrka 17.00 med Frälsningsarmens musikkår från Nässjö 


Av Malin wiper - 4 december 2011 12:05

 


Då var det dags för sista delen i mitt besök på Poppins möbelklinik. Vi fick följa med Agneta Trybom upp på vinden och kolla också


 


  


Där fanns det massor av stommar till barnfotöljer och dom är otroligt bra gjorda


 


  


Här ser man rader med tyger och annat



 


  


Jag fotade in i några balar


 


  


Härligt med en sån pall som verkligen blivit använd och patinerad


    


  


Ytterligare ett tyg som låg däruppe


  


Jag kan inte sätta in allt jag fotade för då skulle jag få hålla på i flera dagar...    


  


Fantastiskt fint tyg med små änglar och blad


        


  


Vi fick även testa ett värmeljus som inte innehåller nåt stearin utan innehåller vegetabiliska oljor & doftolja. Det är meningen att man när ljust brunnit ett tag och vätska kommit fram så skall man smörja in sig i oljan. Den passar till hela kroppen och är välgörande. Vi testade på händerna och det kändes jättebra.  Jag köpte ett ljus som kostade 50 kr och har en doft av havre och honung. Ljusen kommer från Klinta. Klicka här för att komma in på Klintas hemsida


  


Tusen tack Agneta för att jag fick besöka din Tapetserarverkstad och att du var så välkomnande och trevlig. Min man hälsar och tackar så mycket också.


 




Det blir julmaknad i Stockaryd 11/12 och då kommer även Agneta ha öppet och man har möjlighet att köpa tyger hos henne och även få en egendesignad kudde tillverkad.

 

 

 

Här kommer låten "Snö" med Laleh som kommer från soundtracket till filmen " Arn Tempelriddarna". Klicka här för att komma in på Lalehs hemsida. Hon har skrivit både text och musik och jag  får då ståpäls av den mäktiga låten

 

 



Jag filmade en sekvens av en man som brukar besöka Poppins möbelklinik nästan varje dag. Han bor i samhället och kände Einar Carlsson. Här har han fått tag på en uggla hos Agneta som man hör ljudet på.
   

Av Malin wiper - 4 december 2011 10:46

 


  Nu fortsätter jag med inlägget ang Poppins möbelklinik. den här figuren stod på ett bord fullt med putsmedel och annat som används i tapetserarverkstan.


  


Lite mer av huset och som ni er nosen från vår bil...  


  


En barnfotölj som är klädd i fårskinn. Underredet på barnfotöljerna är gjorda av ett snickeri i närheten som heter Magnussons snickerifabrik AB. Klicka här för att komma in på deras hemsida


  

Cartoon cottage


  


Ytterligare en barnfotölj som är jättefin och välgjord.


  


Ännu en välklädd barnfotölj


 


  


Läckert tyg


                       


  


Detta tyg kommer från "Frösö handtryck". Klicka här för att komma in på deras hemsida.


  


Här ett annat tyg och det finns hur mycket som helst där så jag skulle kunna botanisera i timmar


    


  


Några jättefina julbockar som stod vid ingången till verkstan


 


  


När jag skulle fota Agneta så kom hon in i sitt arbets så fullständig med en frenetisk fart och ändå så noggrannt så jag fick stoppa henne för att inte få för mycket rörelse i bilderna...  Det var kul att se när hon arbetade för det syns att det måste styrka till och inget fick lämnas åt slumpen


 


Här kommer lite mer tyger:


         


         


         


         


         


          


Klicka på bilderna så blir dom större


  


Det är verkligen ett konsthantverk att vara tapetserare kräver sin kvinna/man. Förr var det mansdominerat men nu är det mera kvinnor  som håller på med detta. Vi funderar på att lämna in vår biomöbel dit så småningom för att få proffsigt gjorda dynor på sitsarna


  


  


Häftpistolen går inte att vara utan i ett sånt yrke.


  


Hennes snygga visitkort.


Fortsättning följer............................................







Av Malin wiper - 4 december 2011 09:28

    


Marianne på Stockarydscafét tipsade mig om en fantastisk Tapetserarverkstad som finns i samhället. Hon hade beställt en tid 12.00 till mig för att jag skulle få gå in där och titta på verkstan och träffa tjejen som äger företaget som heter "Poppins möbelklinik". Hon heter Agneta Trybom.


Klicka här för att komma in på hennes hemsida som är under upparbetning.


  


Så här ser det ut vid ingången och som ni ser så regnade det och höll så på hela dan. Huset är jättefint och är reparerat med omsorg.  Den som startade företaget heter Einar Carlsson  men han dog tyvärr för 2.5 år sedan. Einar Carlsson har varit tapetserare sedan 50-talet och i huset har det bedrivits tapetserarverkstad sen början av 1900-talet. Det var en tillfällighet att Agneta Trybom hamnade hos tapetserare Einar Carlsson och under ett år ubildade sig till lärling. När hon lämnade Stockaryd för Stockholm trodde hon inte att hon skulle återvända 15 år senare och nu som egen företagare.


             


  


På sitt kontor har Agneta bilder från förr upphängd på en tavla och här sitter Einar Carlsson och jobbar med en fotölj


  


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på tapetserarverktyg


  


Här en gammal bild från tapetserarverkstaden och man ser en ung Einar Carlsson längst till vänster i främre raden


 



  


Så här såg huset ut förr i tiden och från början höll dom på med impregnering av slipers


  


  Här en bild från en del av insidan av lokalen och den är rörig som det skall vara på en sån verkstad. Vi möttes av Agneta som visade sig vara en energisk sprudlande glad tjej som visade oss runt efter konstens alla regler. Hon höll på att göra julfint och hade fullt upp men ändå tog hon sig tid med oss.


  


Här ser ni en overlockmaskin


    


  


En Pfaff industrimaskin för raksöm


 


  


  Här en maskin som pressar ihop nåt men jag kom inte ihåg riktigt


 


  


    


  


Här höll en kille på att få till det elektriska


  


  På en av symaskinerna satt såna här roliga tomtegubbar


  


Här visar Agneta upp lite tygprover som var sammetsaktiga


  


Här lite 50-talsaktiga tyger i olika färgkombinationer


  


Ytterligare en masin som ett hjälpmedel till hennes hantverk


       


  


En bild på avstånd där man ser alla hängande tyger


  


Sen finns det en hylla med massor av tygprover i pärmar


  


Den här fotöljen var verkligen supersnygg och skall nog kläs om. Mina föräldrar hade nåt liknande när jag var barn.


          


  


Här några stolar som väntar på att kläs om


  


Denna roliga sak hängde ovanför hennes kontorsdörr och jag blev intresserad av vad det kunde tänkas vara. Det är en klocka som ringer och förstärker telefonljudet.



Här får ni höra lätet på klockan


 


Eftersom vi var där så länge och fick en rejäl genomgång så kommer jag att måste göra flera inlägg ang detta.


Fortsättning följer.........................


  


En av flera bilder jag tog av Agneta in action...


Jag var ute på så mycket i går så jag ligger efter i bloggandet har ingen tid att gå in på era bloggar just nu men kommer in lite senare. Jag har så mycket att skriva om så tangentbordet glöder....



 




Av Malin wiper - 3 december 2011 15:32

Min bloggvän Sanna har en lista på sin blogg som hon vill att jag fyller i.

 

 



Vet du hur/var och med vilka du ska fira julafton i år?


Eftersom vi skall flytta mitt uppe i julen så kan vi inte åka bort mer än dan före julafton då vi skall hälsa på min mamma. Sen skall vi vara tomtemor och tomtefar och dela ut julklappar till en liten flicka. Vi kommer nog att vara rätt trötta efter vår flytt men hoppas vi kan bjuda hem nån på lite kaffe eller en matbit.


Vet du hur du ska fira nyår, isåfall hur?


Jag har inte en aning om hur vi skall fira nyår så det blir lite improviserat


Vad önskar du dig i julklapp?

Jag önskar mig inga julklappar och i familjen så har vi slutat ge för länge sen. Det är bara barnen som har fått och på min sida av släkten så finns det inga småbarn. Min mans brors son har fått en liten pojke så han skall få julklapp och även svärmor för hon ger oss. Min man och jag har gett varandra en liten sak varje jul men nu skall vi köpa grejer till nya hemmet istället



Brukar du stiga upp på julotta på juldagsmorgonen eller har du gjort det förut?


Jag har nog bara varit på julotta några få gånger i mitt liv.



Har du börjat köpa julklappar ännu?

Dom som vi skulle köpa har vi köpt redan



Vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan 3 på julafton?

Julklappsverkstan



Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?


Jag har inte så stora förväntningar längre utan njuter i det lilla och har inga problem med att bara jag och Mr T umgås men synd att inte min son kunde komma för han skall fira hos sin pappa.


.
Brukar du känna att det är skönt när julen är över?

Ibland kan man känna så men inte dom sista åren


Vad är viktigast och minst viktigt på julbordet?


Det viktigaste är sill, köttbullar och Janssons. Det mindre viktiga är prinskorv, grisfötter, sylter och pastejer


Vilken julmustsort är godast?

Jag vet inte för jag dricker inte så mycket sånt numera


Vilket glöggmärke är godast?

Blossa eller nåt som jag nu glömt ;)


Har du firat jul utomlands någon gång?

Det har jag aldrig gjort, men skulle inte ha nåt emot det


Vilken jullåt är den bästa, varför?


Jussi Björlings "Oh helga natt". Därför att Jussi Björling är en av tidernas bästa operasångare och den som sjunger denna låt bäst av alla. Den ger verkligen julstämning och jag får gåshus av låten



Vilken julfilm är den bästa, varför?


Love Actually för att det är en rikgit julfilm som har alla  ingredienser. Den är  så välgjord med ett bra skådespeleri och manus. Den har allt från humor till allvar, man blir varm i kroppen av att se filmen och lycklig sitter med ett leende på läpparna och bara myser.  En riktig måbra film



Bästa julkalender?


Jag ser sälllan på julkalendrar men Teskedsgumman var rolig


Vilken artist tycker du är juligast av alla?

Bing Crosby med "I dreaming of a white christmas"


Har du varit Lucia någon gång?

Trots att jag haft mörkaste bruna hår så har jag varit lucia två gånger. En gång i skolan när jag var 15 år och en gång på en arbetsplats på en glasögonfirma. Jag tror att jag var 18 år. Vi var två unga tjejer som jobbade där och resten var män så dom ville att vi båda en ljus och en mörk som vi var skulle vara lucior och vi blev väldigt uppvaktade ;)


Vad är ditt bästa råd för en bra jul?

Att vara väl förberedd så det inte blir stressat.



Slutligen: berätta om ett julminne som betyder mycket för dig..
Det är dom gångerna min son och jag varit ute i min syster och svågers dåvarande sommarstuga och firat jul. Det var god mat härlig stämning och idylliskt.

 

    

 

Tyvärr så går det fortfarande inte att kopiera i min blogg trots att jag mejlat bloggplatsen flera gånger. Men vill ni ha denna lista så finns den hos Sanna


       

 

Jag har varit borta flera timmar så jag har inte hunnit vara inne på era bloggar och nu skall vi ut igen på barnkalaset så det blir lite körigt.

Av Malin wiper - 3 december 2011 09:26

 


Jag har lite mer bilder att visa så här kommer fortsättningen. Det går inte att fota allt för då skulle det bli minst 5 inlägg...  


 


  

  


 


Dom har hur mycket som helst av vaser i alla storlekar och former. Här en svart ensemble


 


                  


  


                  


  


 


  


  



 

  


  


    


  


 


         


  


  


 


  


I detta skyltfönster går allt i röda nyanser. Allt är så estetsikt tilltalande


 


 

     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards