Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2011

Av Malin wiper - 21 december 2011 17:07

 


Vi har nu fått dit våra vita Malmbyråer till sovrummet och det blir mycket om vår flytt just nu så allt annat kommer i bakgrunden. Det är så rörigt i lägenheten så i dag skall vi sätta upp en massa grejer så det händer nåt. Vi sov så länge att vi missade invigningen av Netto men vi har varit dit så jag skriver om detta senare. Vi trodde det fanns bredband i huset men icke så vi anmälde oss lite för sent till telia så vi har inte fått nåt än utan får koppla in på annat sätt som vi har som reserv i en månad.


  

 


Nu har vi legat första natten i sängen och det gick jättebra. Vi kan använda det gamla överkastet tills vidare. Vi valde baksidan på överkastet som är lite mörkare. Mimmis Magasin får in nya gardiner efter jul så vi väntar tills dess. Jag vill ha lite mönstrade eftersom allt är enfärgat för övrigt. Jag skall också köpa kuddar till sängen men allt kommer att få ta sin tid


 


Vi har en lite högre Malmbyrå som vi skulle ha mot kortväggen men det hände en liten olycka när min man skulle sätta in byrån i bilen. När han stod där så kom en bil och tutade med full kraft bakom honom så han hoppade till och slog huvudet hårt mot bakluckan. I och med detta så åkte byrån upp och en balk slogs av på mitten...  


  

  Så här ser byrån ut utan balk. Det blir ett stort svart mellanrum som inte ser så kul ut. Vi fraktar byrån till min mans jobb så kanske dom kan göra en ny balk om måla vit. Vi har bestämt oss för att inte ha denna byrå ändå för det blir för mycket vitt och lika så vi köper ett skåp istället eller nåt annat mot denna vägg. Vi skall ge bort byrån istället. Vi satt upp vår kristallkroneplafond i sovrummet men det blev inte bra alls utan väggen blev nästan smutsbeige av skenet.


  


Då åkte vi till vårt Syntema där vi köpte vår kökslampa samma dag. Denna stora runda med spetstyg blev jättesnygg till allt det andra. Den finns även i svart


 


 Så här ser det ut när dom hänger i butiken. Den vi köpte längst ner  



      

Av Malin wiper - 21 december 2011 12:05


Här kommer låten "If I had a hammer" med Aretha Franklin. Den här låten är skriven av Peter Seeger och Lee Hays och har sjungits in av många bl.a Trini Lopez, Peter Paul and Mary mfl. Denna version har jag inte hört förut. Klicka här för att läsa mer ang detta


 


Klicka här för att komma in på Aretha Franklins hemsida


Av Malin wiper - 21 december 2011 11:18

     

Vi har ännu inte fått datorerna till lägenheten utan vi koncentrerar oss på att få sovrummet klart först eftersom det nu är tapetserat och klart. Vi är i huset för att hämta våra byråer som skall stå i sovrummet. Vi fick hjälp i morse att ta dit sängbottnarna av Mr L-G som har en släpkärra och det tackar vi allra ödmjukast för som min mormor brukar säga...  


 


När vi ställde in vår gamla stålsängstomme i det nytapetserade rummet så såg den helt malplacerad ut och vi åket iväg till IKEA för att kolla på ny säng. Vi hade ändå ärende dit för vi skulle köpa en ny hatthylla och skoställ. Det som hänger i lägenheten gör ingen människa glad...  men så brukar det ju se ut och man får byta själv. Vi köpte även lite saker till badrummet.


  


Vi fick tag på en sängstomme på fyndavdelningen för bara 790 kr som hade kostat  1.880 kr.  den har som en hög och lite böjd bakdel och jättefin färg. Den är 1.60 cm bred precis som vår förra.


     


Vi har även köpt en ny kökslampa på vårt "Syntema" för vi hittade ingen på IKEA som passade och denna kostade 445 kr och var den sista men det finns en svart kvar. Den är i plåt och när den är tänd så blir det en fin effekt när ljuset strålar ut från mönstret  

 

  


 I går på lunchen så köpte vi jultallrik på vårt ICA för vi orkade inte laga mat för vi var helt slutkörda. Vi har så ont i våra kroppar nu så det gäller att ta många pausar. ICA har jättefin mat på sina luncher så vi njöt i fulla muggar...    


  


I morgon invigs vår nya matbutik "Netto" och då skall jag vara där och fota och handla lite. Det ser jättefint ut både utanför och inne.


Tack igen för era kommentarer...  Tyvärr hinner jag inte skriva mer än nåt inlägg/dag tills vi fått bättre ordning i lägenheten. Vi får nog dit datorerna i dag för nu kör min man bort byråerna från huset medans jag bloggar. Ha nu en fin dag och sköt om er

 

Av Malin wiper - 20 december 2011 11:49

 


Nu är vi tillbaka till huset och har tömt hela vinden så vi kan städa ur. Vi har fått hjälp av en jättetrevlig man Mr A med att tömma vinden. Nu åker min man bort med saker vi inte skall ha kvar till sitt arbete där dom kan ha nytta av allt som blir över. I dag är jag rätt pigg men i går var det zoombievarning...  .


  


Nu är tapetseringen klar och det blev så ljust och fint så vi bestämde att ändå ha detta rum till sovrum för då får vi plats med mer. Så här ser tapet och bord ut och mycket snyggare i verkligheten för det är så högt i tak så det ser lite pampigt ut. Borden har som lite silverglitter nedtill och upptill som inte syns på bilden.

 

  

Här fick vi hjälp av smidiga och smala Mr I som satt upp tapet ovanför garderoberna.  Sen hjälpte han Mr T med hela borden i går och jag servade killarna med fika. 


  

Det är endast en bred balkongdörr från detta rum men då är det en avlång balkong utanför så det känns inte så instängt ändå. Hade vi tagit en mörk tapet så hade det blivit för instängt. 


  

Här borden i närbild som vi köpte hos vår färghandel "Syntema". Klicka här för att komma in på deras hemsida


  

På Syntema köpte vi även denna praktiska sak för toarullen som man även får plats med 3 rullar extra nertill, det kostade en bit över 300 kr. Den som satt på väggen går inte att använda utan att man bryter armarna av  sig och får nackspärr...  Det fanns flera sorter att välja på även såna som hade tidningsställ. Jag kommer att skriva ett inlägg senare om vårt "Syntema" som har massor av fina saker

  

Så här ser kaklet ut i badrummet. det är vitt och lite turkos. Vi är väldigt nöjda med badrummet som är fräscht och stort och har ett fönster.  


  Jag var ner till Mimmis Magasin och köpte detta set från "Cult design" som har en turkos rand i samma som kaklet. Ljushållaren hade jag sen förut. Klicka här för att komma in på Mimmis Magasins hemsida


  

Jag köpte även denna lilla ljushållare som jag satt på bänken bredvid spisen.


   

Jag som tomtemor förra julen åt fina Thyra som nu är 4 år gammal. Mr T och jag skall även vara tomtar i år till den lilla flickan...   Hon tyckte det var så roligt för ingen annan hade både en tomtemor och en tomtefar...   


  

För en stund sedan så körde jag ett helt lass med kläder till lägenheten. Vi har väldigt många garderober så allt får plats.


 


Tack för era kommentarer mina härliga bloggläsare...  Jag kommer in till er så fort jag får datan på plats och det blir nog inte förrens i morgon. Vi måste få dit sängen så vi slipper ligga i bäddsoffan. Sen har vi ingen hjälp mer i dag så vi kör bara kartonger och andra småsaker själva.


Av Malin wiper - 19 december 2011 13:10

  

Det har dragit ut lite på tiden så tapetseringen är inte klar än men innan denna dagen är slut så är vi helt färdiga där och kan flytta över datorerna och allt annat som skall in där. Jag är just nu i huset för att hämta kläder och lite annat. Det blev lite försenat i dag för den ena killens dotter blev sjuk så dom var till vårdcentralen och fick medicin och sen bara vila. Det går så mycket virusar och annat nu som sprids som en löpeld. Här ser ni min man som står på knä för att få till en tapetvåd nertill.


  

Det fanns inte så mycket tapeter att välja på i bostadsbolagets pärm men vi tog en diskret som har lite 50-talsmönster. Sen var vi över till vår färghandel "Färgtema" och kollade på en bord till tapeten för vi har så högt i tak och då är det snyggt. Vi hittade en som var jätteläcker och passade ypperligt till tapeten trots att det var ett annat mönster. Vi skulle inte ha fått borden förrens på onsdag men dom var så bussiga och kör hit den åt oss. Sen kommer vi att välja en tapet själva till rummet hos färgaffäen för dom har ursnygga tapeter. Jag fotade lite där som jag visar nästa gång jag bloggar. Dom har inte bara färg och tapeter utan lampor, badrumsartiklar, badrumsskåp mm.


  


  

Så här ser grundarbetet ut och tapeten som sitter där är smutsgul.


  

I går när jag var i huset så kom våra vänner A-G och L-G med denna fina blomma full med glitter...  En sån har jag kollat på hos vårt ICA och skulle köpa men glömde så det var verkligen passande och roligt. Synd bara att jag inte var i lägenheten då så jag fick träffa dom och prata lite men det går fler tåg. Tyvärr gick det inte att få fram glittret på blomman när jag fotade.

 

  


Sen var vi in till Ritz konditori för att äta en sallad. Då såg vi att Åsas dotter satt i värmeljus i ljushållarna på bordet och dom låg i en sån här korg som fick mig att bli supernostalgisk...  I början på 60-talet så gick det till så att om man inte ville fika på konditoriet så kunde man beställa med sig en sån här korg med kaffekoppar, kaffekanna och bröd och ta med sig hem. Sen gick man tillbaka med korgen och porslinet när man fikat klart. Så det var rena rama take away på den tiden också men med den skillnaden att det inte var engångsmaterial. Jag har för mig att mina föräldrar gjorde så några gånger när jag var barn. Jag antar att det gick till så även på 50-talet


  

Så här kunde porslinet och korgen se ut också. Denna korg är nog lite äldre


Tyvärr hinner jag inte kommentera på era bloggar förrens datan är på plats i lägenheten. Tack för era kommentarer och ha en fin dag. Just nu kom solen fram och det är så ljus och fint med snön.


 


Här en klassisk jullåt med Mel & Kim. klicka här för att komma in på Kim Wildes hemsida. Klicka här för att läsa lite mer om denna låt och dess ursprung.


Av Malin wiper - 18 december 2011 10:31

  

Just nu är jag i huset för att hämta lite mer saker medans killarna tapetserar och som ni ser är det nu vintervitt. Fast det är alldeles för varmt så snön blir så blöt och moddig. Vi har sovit första natten i nu i den nya lägenheten trots att vi inte har tagit dit sängen än men vi har ju en bäddsoffa så det gick bra ändå. Då såg vi att vi inte ville ha rummet som tapetseras som sovrum utan det får bli datarum, hobbyrum och gästrum.


  


Här ser ni vår bruna träbalkong som tillhör det vi skall ha som datarum. Känner att det blir lite för instängt att ha det som sovrum eftersom jag är van med huset att kunna se ut från en bred dörr in mot vardagsrummet och så kan man göra i det andra rummet där vi sov i natt. Det gör att allt kommer att ta längre tid för vi har satt upp möbler i det mindre rummet som nu måste flyttas om. Vi kommer nog att måsta köpa en mindre dubbelsäng också. I morgon skall vi åka ut och köpa lite skåp och hängare för badrummet för vi tog inte med oss det som finns i huset utan vill ha nytt.


  

Här har vi sovit i natt i soffan som ni ser på bilden. Det är inte så smalt som det ser ut och när det är högt i tak så får man en mer rymdkänsla. Som ni ser så hinner jag knappt blogga för datan står fortfarande kvar i huset  och min man hittar inte eliminatorn som han lagt nånstans i en påse säger han men det är inte så lätt att hitta i all röra. Därför får jag åka hit och kolla mejlen tills rummet är tapetserat och vi kan ta in hyllor och datamöbler så vi kan hämta datorerna. Just nu känns det som jag vill ha både lägenheten och huset...  Jag hade ångest i går innan jag somnade för man kände sig så vilsen och konstig. Fast vi har sovit så gott så min man stängde av klockan när den ringde och då skulle killarna komma och hjälpa honom med tapeseringen så vi fick skjuta fram tiden lite så vi kunde äta frukost.


  

Köket blir nästa projekt där vi skall måla i två olika färger. Fondväggen skall bli lite mörkare. Vi har kvar dessa köksmöbler tills vi ser hur vi vill ha det. Tyvärr går fönstren inåt så om man skall öppna så måste man ta bort krukor och det är ingen höjdare. Det är så varmt i lägeheten så vi får ha på nollan.


   

I huset har vi detta handfat som är toppen för det rymdes Culthållare med både tvål ljus och en porslinsgrej för bomull. Det handfat som vi fått nu är det mindre ställyta på så vi gick ner till Mimmis Magasin och frågade hur vi skulle göra och då hade hon en ny sak från Cult design som skulle passa bra


   

Den ser ut så här och är en hållare för porslinspumpflaskan. Det tar 72 timma innan det blir helt stabilt och vi kan sätta i tvålpumpen


  

     

Då är det bara att sätta ner den och det skall vara stabilt och hållbart. Sen får vi ställa resten på nån av hyllorna vi skall köpa.


  


Jag har fått dit blomkrukor och lite julsaker i fönstren men  det är långt ifrån färdigt. Vi har fått ett förråd i källaren som är nästan lika stort som det rummet vi skall sova i. Dessutom så har man egen dörr dit så ingen går igenom nån annans förråd.


  

I köksfönstret är det lite provisoriskt pyntat


  

Cult design hos Mimmis Magasin


Som ni säkert förstår så blir det bara nåt inlägg då och då tills jag får datan till lägeheten. Nu önskar jag er alla en riktigt fin söndag


Av Malin wiper - 17 december 2011 10:08


Have a wonderful Saturday - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!


Hej mina härliga bloggläsare som skriver så varma och fina kommentarer så det lägger sig som bomull runt mitt hjärta. Ni är fantastiska....  Min sons pappa har vaknat upp och jag pratade med min son när han var på sjukhuset med hela familjen. Dom firade hans födelsedag på sjukhuset så det blev tårta och dom kunde prata med varandra så han är verkligen en kämpe. Han hade drabbats av en massa infektioner mm eftersom immunförsvaret är så nedsatt. Nu är det bara att ta en dag i taget. Vi kunde hälsa till honom och hörde hans röst när han hälsade tillbaka och det gjorde oss så ofantligt glada.


 


Tyvärr så glömde min man att ställa klockan i morse så vi kom inte upp ur sängen förrens 09.00 och så jag har inte tid att blogga mer nu förrens senare i dag. Vi skall iväg till lägeheten och fortsätta att fixa inför tapetsering  i morgon. Jag skall försöka få ordning där vi skall ha våra datorer så jag får in pärmar och annat i hyllorna. Det går sakta men säkert framåt. Min bloggvän Pisan håller också på att flytta samtidigt som oss så vi är i samma situation. Det blir inget bakat för mig före jul så vi får köpa från Ritz men det är ju också hembakt så det går ingen nöd på oss 


 


Klicka här för att komma in på Mariah Careys hemsida




Här har det börjat snöa lite och det känns underbart. Ha nu en härlig lördag utan stress och måsten...


Av Malin wiper - 16 december 2011 17:11

 


Vi har fått massor gjort i lägenheten i dag och även fått ner lite kartonger i förrådet som är lika stort som ett av rummen i lägenheten med egen ingång så alla har varsitt stort rum till förråd där. Hallen slutar med en liten hörna som man kan möblera och jag har fått dit en tvådelad liten möbel som jag köpt på second hand som nu kommer till användning. Öltunnan ( en gammal raritet) skall få en glasskiva eller träskiva ovanpå. Sen finns det uttag i taket för belysning där. Den avlånga breda hallen är för sig själv så detta är ett extra utrymme innan vardagsrummet. När man sätter sig i den lilla soffan så ser man hela vardagsrummet framför sig för öppningen är 3 meter bred så det är ingen dörr till vardagsrummet. Det är så svårt att förklara hur det ser ut i lägenheten. Framför extramöbeln ryms även några stolar.  Jag skall  köpa några kuddar  till den lilla soffan och så småningom kanske klä om och måla benen. Det kommer att bli toppen när vi får upp belysning och tavlor.


  

Det kommer att ta tid att få det som vi vill men det gör inget och jag känner att vi kommer att trivas där. Efter att vi tapetserat sovrummet så skall vi måla köksväggarna.


  

Jag hittade ett litet foto på mig i en kartong där jag hade en röd peruk på mig...  Förr brukade jag skoja och spexa rätt mycket. Denna gång skulle jag chocka mina föräldrar och hade denna på mig när det skulle bli kalas hos dom. Det var tydligen så kul så hela familjen tog på sig peruken och blev fotade men jag har inte fotot här utan det sitter i mammas fotoalbum. Jag hade ofta en massa upptåg för mig och var uppe i varv och fick mycket uträttat. Det var innan nackskadan och utbrändheten.  Jag tror att det var nån gång i mitten av 80-talet, bilden är lite otydlig eftersom jag fotade den från en ram. 


  

Vi var in och fikade på Ritz konditori och jag tog deras jättegoda skinksmörgås med en härlig senapsdressing och granatäppelkärnor på toppen.


  

Här en jättegullig tjej som jobbar där. Hon har varit med förut i ett klipp från Betelkyrkan där hon sjöng med i en kör. Tyvärr så fick jag lite fel vinkel på dom två bilderna jag tog men denna var bäst. Hon håller i Cupcakes som har massor av godsaker på toppen


Nu skall vi bara slappa så vi orkar gå dit och fortsätta sätta upp saker och spackla sovrummet före tapetseringen på söndag. Jag hoppas ni alla får en härlig fredagskväll. Det har regnat som vanligt hela dan 



Klicka här för att komma in på Cheryl Crows hemsida



 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards