Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 november 2011

Stockaryds Stationscafé!

Av Malin wiper - 13 november 2011 16:30

 


Vi har haft en toppendag på stationscafét med caféägaren Annelie och hennes kompis Marianne. Det var lite folk som fikade när vi kom dit men det borde ha varit fler tycker jag. Har man tillgång till ett sånt toppenställe så borde man vara rädd om detta annars blir man ju av med denna mysfaktor och kulturminne. Tänk om alla dessa fina järnvägsstationer skulle försvinna, då får kommande generationer endast se dessa på bild eller förhoppningsvis på gamla filmer.  


  

Vi tog den fantastiskt goda äppelkakan som har en hemlig ingrediens som gör den speciell och får ett lite kolaaktig konsistens ovanpå. Jag har fått lov att lägga ut receptet men gör det inte förrens jag skall baka kakan själv så ni får vara med på hela proceduren.


  


Vi fick även med oss varsin bit hem med vaniljvisp...  som ni förstår så har vår viktminskning kommit av sig....  men det är inte måndag än...  


  


Vi fick även med oss deras hemgjorda rödbetssallad som var lite mixad och det gjorde den lite krämigare och mer smakrik.


  


Sen kom det ut en jättefin sockerkaka som såg smaskig och fin ut.


  


Den här prinsesstårtan var helt nygjord och jag fick fota den


  


Vi var sen ut och fotade perrongen och kom tillbaka och var hungriga igen....  Min man tog en köttbullssmörgås som han tyckte var supergod. Jag tog en härlig leverpastejsmörgås men fick ingen bra bild. Tack för en härlig och givande kaffe och pratstund hos er....  


  


  


Det blev verkligen operation urspårning...  när vi kom hem för då åt vi upp äppelkaksbitarna vi fick med oss....  

 



Kommande erbjudanden:


  

Man måste beställa jultallrik före 25/11 för att få 10% på ordinarie pris. Beställning för minst 10 personer 




 
 
zoega59

zoega59

13 november 2011 17:04

Hej du

Du verkar vara en livsnjutare som har en svaghet för bl.a bakverk
Hoppas äppelkakan var god

Själv är jag en livsnjutare med svaghet för matiga smörgåsar som gärna intas med en kopp svart, starkt kaffe

Hoppas att din söndag har varit bra
Mvh

http://zoega59.blogspot.com

Malin wiper

13 november 2011 17:42

Jag gillar också smörgåsar och det är det jag äter för det mesta men ibland spårar det ur lite ;) Äppelkakan var lite över det vanliga har nog aldrig smakat en liknande.

Min söndag har varit toppen. Hoppas din har varit detsamma
kram

 
Annelie

Annelie

13 november 2011 17:23


Har sagt det förr och säger det igen,,, kanonfina bilder, du är duktig på att fotografera.
Mums, va göttit det såg ut med allt du hade fotat på konditoriet,, Ja du Malin,, detta med vikten är sååå jäkla svårt att ta tag i. Å att man alltid ska börja att tänka på vikten en måndag.. :-D
Jag kan äta allt sött idag,, men som tur är så smakar det inte lika bra längre,, så jag brukar oftast bara äta en halv. Visst kan jag äta en hel av nåt nån gång, men inte ofta.
Ha en finfin kommande vecka.. // Stor kram

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

13 november 2011 17:40

Tack snälla Annelie ;) du är för go. Ja du har man en gång gått upp i vikt så är det inte lätt att få ner den igen. Jag har varit en smal person tills jag gick in i väggen. Vad bra att du inte har samma sötsug längre. Jag äter kromtabletter men det hjälper inte.

Ha en fin kommande vecka själv
varm kram

 
Ingen bild

stationscafet

13 november 2011 17:33

Tack för att Ni kom...Ni är ena riktiga energiknippe för oss.Man blir så glad när Ni kommer.
Syns snart igen...Kram på Er båda.

Malin wiper

13 november 2011 17:39

Tack för dom snälla och gulliga orden. Mr T och jag säger detsamma för vi känner så också gentemot er. Det är så spännande och kul att komma dit och sen har ni så gott fika. Tack för att ni är så gästvänliga mot oss.

Kram från oss båda till er också ;)

 
Sussi

Sussi

13 november 2011 18:00

Men det förstår väl jag med att det måste vara helt omöjligt att hålla någon sorts diet när ni bor i närheten av såna där härliga caféer. Nam Nam.. Jag sitter här och väntar på att min sambon ska komma hem med mat så jag är såååå hungrig. Blir läskad av dina bilder..

Lycka till i tävlingen du är med i.

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

13 november 2011 18:08

Ja du jag har misslyckats 1000 gånger eller mer ;) förut var jag smal och då lägger man inte på sig lika fort som nu. Kul att du blir läskad av bilderna ;) Ha en fin måltid med din sambo i kväll
kram

Tack för lycka tillet ;)

 
Ninz

Ninz

13 november 2011 19:06

Jag kan blir lite små dyster när jag märker vart tiden barkar hän & det är att riva & exploatera, det finns inget av det fina kvar sen :( Men för att hoppa över det dystra, så jädrar vilken härlig dag ni har haft å vad mycket gott ni har fått smaka på *mums*
Kramen till dig vännen :)

http://ninz.bloggagratis.se

Malin wiper

14 november 2011 08:18

Ingen höjdare när det händer så mycket på kort tid. På 11 år så har det hänt så mycket i Jönköping att man knappt känner igen sig. Det är lite för mycket byggt vid vattnet så det har blivit mörkare. Vi har haft det toppen

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

stationscafet

14 november 2011 16:19

NU finns det ett nytt café Ni kan besöka i våra trakter. I Vrigstad har
Ritz öppnat ett café. Vi har saknat kunder som bruka fika här från Vrigstad.Men nu vet vi varför:))
Ha en bra kväll båda två....kram

Malin wiper

14 november 2011 16:44

Menar du att vårt Ritz öppnat café där? Det är ju trist om ni mister kunder :( Då får jag kolla upp detta. Vi fortsätter att gå hos er för vi trivs där.

Ha en fin kväll ni båda också
kramar

 
Ingen bild

stationscafet

14 november 2011 18:33

Men Ritz är väl en kedja.Finns butiker i många städer och samhällen som just heter Ritz.Tror att det är Ritz i Sävsjö som startat ett filial i Vrigstad.

Malin wiper

14 november 2011 19:03

Vårt Ritz har ingen filial som vi vet. Då får vi kolla på Sävsjö istället.

Då vet vi det. Jag skickar över några bilder i morgon på hus jag sett, du vet vad jag menar ;)

Ha en fin kväll
kram

 
Ingen bild

stationscafet

14 november 2011 20:02

Tack!!!Ska bli spännande...

Malin wiper

14 november 2011 23:05

Mejl är skickat

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards