Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2011

Av Malin wiper - 18 augusti 2011 07:15

    


Jag har varit inne på Mimmis Magasin och fotat nyinkomna tyger inför höst och vinter. Det är det mörka, mönstrade som påminner om 50-60-70-talen som verkar gälla

Klicka här för att komma in på Mimmis Magasins hemsida 

   

  

  

Här håller Helena upp ett av tygerna. Hon var så snäll så hon tog fram tygerna till klippbordet och la ut dom så jag kunde fota... 

                              

  

  

Detta var jätteläckert och inte så tjockt. Syrran har nåt liknande med vinetiketter. Hon bor i tygriket.

Ett tyg med gympaskor. Fick inte fram riktigt hur det ser ut

En ny kudde


Till kudden finns även en pläd som ni ser här 


Denna kökshandduk köpte jag till halva priset. Den heter "Kaffefest"  det står nertill på handduken. Det är ett orginaltryck av designern Aune Laukkanen och kommer från almedahls. 

Aune Laukkanen. Hon var även keramiker. Jag hade velat veta lite mer om henne men hittar inget om henne på wikipedia. 

   

klicka här för att komma in på almedahls hemsida där denna kökshandduk och många andra finns 

 


Av Malin wiper - 17 augusti 2011 16:51


 Mimmi berättade för mig att det blir återinvigning av vår ur & juvelerarbutik i morgon 18/8. Det är ett barnbarn till förra ägarparet som nu tar över affären. Hela huset har fått sig en ansiktslyftning och ser jättefint ut. Utbyggnaden framtill fanns inte förut. Jag tänker gå dit i morgon och fota lite. Min man åkte ner till samhället för att handla, då ringde jag honom för att fråga om han kunde ta en bild utifrån och även luska ut vad affären kommer att heta. Han fick då komma in i affären och ta några foton med mobiltelefonen. Dom blev ju inte så bra men man ser lite i alla fall.



Moderna "Gökur" av designern Osian batyka Williams. Dom är tillverkade i plywood och finns med både digital och analog  urtavla. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att se vad han ställde upp med för möbel på London Design Festival 2005 



Det ser helt annorlunda ut än förut. Med mobil inomhus så blir det rätt mörkt. Mr T tyckte att det såg jättefint ut.


Klicka här för att kolla på världens dyraste klockor  


    


En jättefin ramp är byggd, så alla kan ta sig in.



Butiken kommer att heta "Wahlbergs" mer tar jag reda på i morgon. Kan inte hitta nån hemsida än. Den ligger på Östergatan 6 

 

Av Malin wiper - 17 augusti 2011 15:00


Vi tog en tur till Café Lakatos för att äta en räksallad till lunch. Det var så fint väder i går och lagomt varmt. När vi kom så var det för en gångs skull lite mindre folk och det känns skönt ibland.

 


Min man tog en hel portion och jag en halv. Det är så bra att man kan göra så eftersom det är så mycket man får.  



Kolla in vad fint det ser ut. Det ligger ett halvt ägg på 2 kanter av tallriken med en härlig röra under som Maria tillrett. Den är supergod. Salladen består av stora handskalade räkor, blandade salladssorter bl.a mangol, morotsstavar, gurkstavar,  avocado, skivade jordgubbar mm. Jordgubbarna och en jordgubbsvinäger gör att salladen blir speciell och extra god. Det är ingen färdig sallad som står i disken utan hon gör den medans man väntar.



Medans vi satt där så kom hon ut med en fantastiskt fin äppelkaka som var helt nygjord. 



Här ser det ut som min man sitter ensam och övergiven...     



 Det som är i denna påse är Gourmé Müsli. Ser ut som en kompakt fyrkantig nöthög.


  


 Här ser man alla ingredienser i müslin. Allt detta på en gång skulle inte min mage tåla. 


Klicka här för att komma in på Diana Kralls hemsida 


Här ett liveframträdande med Diana Krall & Natalie Cole "Rout 66"


Klicka här för att komma in på en sida som är kopplad till hennes hemsida. Hemsidan verkar det vara nåt fel på.  Hon är dotter till Nat King Cole 

 


 

Av Malin wiper - 17 augusti 2011 13:00


  Jag hyrde några filmer häromdan och en av dom är en film som heter "Sarahs nyckel" i regi av Gilles Paquet-Brenner. Filmen är ett drama, krig från 2011. I rollerna ser vi: Kristin Scott Thomas, Melusine Mayance, Aidan Quinn, Michael Duchaussoy, Niels Arestrup mfl. Det pratas både franska och engelska i filmen. För musiken står Max Richter


  


HANDLINGEN 


Sarahs nyckel bygger på Tatiana de Rosnays bästsäljande bok med samma namn som legat över 100 veckor på New York Times bästsäljarlista.



Paris Juli 1942, en 10-årig judisk flicka gömmer sin yngre bror i garderoben strax innan familjen brutalt arresteras av den franska polisen i den beryktade hopsamlingen av judiska familjer- Vel`dHiv. Hon låser garderobsdörren och stoppar nyckeln i fickan, övertygad om att hon skall komma tillbaka om några timmar. Men timmarna blir dygn och Sarahs desperation växer...



60 år senare, inför årsdagen av Vel´d Hiv, ombeds Julia Jarmond att skriva en artikel om denna svarta dag i Frankrikes historia. Under sitt sökande efter uppgifter snubblar hon över Sarahs nedtystade familjehistoria. Julia känner sig manad att skriva om flickans öde, och under sina efterforskningar av det förflutna börjar hon ifrågasätta sitt eget liv



 

 


MIN RECENSION


Filmen pendlar mellan nutid och dåtid utan att det blir för rörigt. Tiden för andra världskriget är så realistiskt och bra skildrat så man kan verkligen leva sig in i dess fasor. Ibland var jag tvungen att ta en paus i filmtittandet. Hon som spelade Sarah som 10-åring gjorde det så inlevelsefullt att man fick ett streck i magen. Hon var den bästa behållningen av skådespelarna enlig hur jag kände det. När man sen kom tillbaka till nutid så vävdes allt ihop på ett förträffligt sätt. Kristin Scott Thomas som spelar journalisten som undersöker vad som hänt med Sara är en suverän skådespelerska än om jag inte tycker hon är som bäst i denna roll.  Filmen är inte förutsägbar och det gör att man håller kvar intresset. Det blir en del vändningar och inte det slutet man tänkt sig. Det är många otäcka och gripande scener när nazisterna sorterar ut män, barn och kvinnor i uppsamlingsläger. Sarah viller rädda sin bror från att bli tagen men allt gick snett och det satt sig i henne sen som vuxen. Skriver inte mer nu men se gärna filmen.


Jag ger filmen 4 nycklar av 5 möjliga på grund av hon som spelade Sarah som 10-åring. Utan hennes prestation hade det blivit en trea


                               


Detta är flickan som spelar Sarah som barn. Hon heter Melusine Mayance. Hon var helt fantastisk, vad månde bliva?.  Hon är en ung Fransk skådespelerska som föddes 1999


  

Av Malin wiper - 17 augusti 2011 07:30


 

Ridån har gått ner för Sif Ruud som blev 95 år gammal.


   


Klicka här för att se vad det stod i Aftonbladet ang detta. Klicka här för att läsa lite mer om henne. Hon föddes 1916 i Stockholm. Dog 15/8 2011. Hon var en svensk skådespelerska med professors namn från 2000.

 

 


Jag hittar inte ett enda klipp på Youtube som härrör till Sif Ruud. Därför sätter jag in ett klipp med Allan Edwall istället. Hon spelade mot honom i Hemsöborna

 Det är för tråkigt att det finns så lite bilder av henne på nätet och inte ett enda klipp på Youtube. Hon som var en sån stor och bra skådespelerska

       



 

  

Av Malin wiper - 17 augusti 2011 07:00


I går besökte vi second hand på Tändsticksområdet. Har inte hittat nåt på sista tiden och köper bara det allra nödvändigaste eller om jag hittar nåt riktigt fynd.



Det fanns en jättefin vattenkaraff men glaset som skall sitta upptill var borta. Det hade nog gått sönder. Under karaffen stod det: Designet af Anna og Klara. Det verkar vara dansk design. Jag har googlat men kan inte hitta nåt.


Dom gamla vita spetslakanen har blivit populära igen och därför har priset gått upp. Många gör gardiner av dom. Detta lakan kostade 75 kr


Fina gardiner gjorda av gamla spetslakan som jag hittade här  


 Nu är det sylt och safttider och ett helt bord var belamrat med glasburkar och flaskor. 

På bordet stod även denna saftkokare för 100 kr 


När jag såg detta Cognacglas så tänkte jag på pappa. Han var whiskeyälskar men ibland njöt han av att dricka lite Cognac. Då skulle det vara en fin sort att sitta bara och läppja på och njuta. Cognac, på svenska även konjak, är den mest kända typen av druvsprit och brandy och måste komma från ett begränsat område i sydvästra Frankrike. Detta område ligger i departementet Charente-Maritime, en stor del av departementet Charente, samt vissa delar av departementen Deux-Sévres och Dordogne.

 

Av Malin wiper - 16 augusti 2011 16:17


Jag skrev för ett tag sen att det blir bakluckeloppis i Stockaryd 20/8 10-15. Marianne ringde mig och sa att det blivit en liten förändring av platsen där loppisen kommer att hålla till. Den skulle ha befunnit sig på andra sidan järnvägen en bra bit från stationen men nu är det ändrat så bakluckeloppisen kommer att hålla till vid Stationsbyggnaden. Det är mycket bättre för då har man nära till Stationscaféet som är en sevärdhet i sig. Vi vill då fika där också och njuta av både miljön och den härliga stämningen. Den fina parken framför stationsbyggnaden är också värd ett besök. Hoppas det kommer så många som möjligt som  fyndar från backluckor och njuter av förtäring och folkliv

 
Stockaryds Stationscafé

Klicka här för att komma in på Stockaryds Stationscafé


 

Klicka här för att komma in på Stationscaféets facebook



Av Malin wiper - 16 augusti 2011 16:15


  Jag har fått detta musiktips av Marianne på Stockaryds Stationscafé. Petra Karlsson bor i Stockaryd och är med i en frikyrkoförsamling. Hon sjunger jättebra och har en fin röst.


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards