Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 augusti 2011

Av Malin wiper - 23 augusti 2011 21:00


 


 Min man fick klippa allt gräs denna gång eftersom min nacke är så instabil. Det har varit flera fina soliga dagar nu.



På andra sidan ån har dom hunnit en bit med soldäcket som kommer att bli jättestort.


i har ner till Ritz konditori i går för att ta oss en fika när min man satt hemma och jobbade. Han sköter om llt pappersarbete och datan, plus att fixa jobb till projektet. Dom har redan fått in lite arbeten. Han behöver ju en kafferast också när han kämpar så.... . Dom andra målar och färdigställer lokalerna så dom blir jättefina. Tjejen har ett bra öga för färg och form så hon har valt dom snygga färgerna som går lite mot lila i ett av rummen. Jag skall gå dit och fota igen om ett tag.



Nu hade dom gjort en annan variant av dessa läckerheter. Ser ut som vindruvor och aprikos ovanpå den vågiga grädden



Den här tårtan som dom gör lite då och då är så färgstark. Måste smaka den nån gång när jag gått ner i vikt....   



Jag var tvungen att gå in på Apoteket för att köpa mer ögondroppar för i år har jag haft det besvärligt med allergi. Har varit utan en vecka men nu går det inte längre och dessa funkar jättebra och är utan konserveringsmedel. Dom är så bra på vårt lilla trivsamma apotek, man får alltid hjälp och råd om man behöver.  Det är verkligen skrämmande att vi har en sån miljö så nästan alla har nån slags allergi.



 Jag var in på ICA Supermarket och köpte en ny blomma till denna "Cult" kruka som jag köpte på rea hos Mimmis för nåt år sedan. Blomman heter Bouvardia. Det är en sort jag aldrig haft förut.


 

  Klicka här för att läsa om blomman. Klicka här för att se lite mer bilder på denna blomma



På ICA hade dom fått in burkar i trä för att ha kaffe och te i.



Vågiga ljushållare i olika färger



Mr T håller fram en hjärtformad stekpanna för endast ett ägg.

   


Tätslutande burkar i en stålställning. Sen dom byggde om så har dom massor av roliga och fina saker.



Plats för snaps till surströmmingen...  Jag är själv uppvuxen med surströmming men har inte ätit det på många år. Förut var det en tradition som jag inte hade nån tanke på att bryta. Jag tror att jag la av när magen började krångla så jag inte kunde äta rå lök. Vad är väl surströmming utan lök?...  


Kunde inte låta bli att fota detta varuband där det svämmade över av vattenflaskor... . Ingen risk att bli törstig där inte.



Här är en del av blomsteravdelningen.     

 

Av Malin wiper - 23 augusti 2011 13:00

  

Denna ser ut som en halv temugg och baktill är det ett handtag. Det är en ljushållare

Sist vi var in till Jönköping så blev det ett besök på två second hand-ställen. Både Röda Korset i Huskvarna och Myrorna i Jönköping. Jag hittar sällan nåt på Myrorna, dom har satt så höga priser på det mesta.


  


Här håller Mr T i en gammal sliten bärplockare.


En brödburk som jag antar är från 50-60-talet



 Den är som indelad inuti så jag antar att den är för hårt bröd.


   


Jag visade plastöverdragna galgar häromdan och det är samma princip på denna korg som är klädd i mjuka plastremsor. Jag såg mycket av såna när jag växte upp.


    


Det fanns 4 av dessa stolar på Myrornas som var jättebekväma och såg helt nya ut. Dom kostade 100 kr/st. Dom är inte fullt så turkosa i verkligheten utan lite mer mot grönt


  Gamla medicinflaskor med kladdiga etiketter. 



Övervåningen hos Myrorna. 


   

 

En brant trappa upp till övervåningen.

Dessa fina helt oförstörda porslinsburkar fanns på Röda Korset i Huskvarna. Dom hade riktigt tättslutande lock.


Den här gula skålen såg så fin ut. Bakom en likadan fast lägre och vidare i en blå färg. Den kostade 75 kr


Jag vände på skålen och såg att det var nåt slags olympiadporslin som formgivits av Maria Olofsson för Rörstrand. Jag hittade skålen på Tradera och där hade den gått för 80 Kr. Klicka här för att se

Dessa glas var i kristall och hade gravering/slipning i form av prickar. Det blev väldigt billigt för vi köpte ingenting...  


Av Malin wiper - 23 augusti 2011 07:30


 

Klicka här för att komma in på Björn Skifs hemsida. Han är verkligen en tidlös sångare som behärskar rätt många genrer. Hans röst är personlig och jag har lyssnat på honom så länge jag kan minnas. Det kommer att bli en ny krogshow med honom våren 2012. Han har gjort succé flera gånger.


Klicka här för att se fler Chevroletbilar

Av Malin wiper - 23 augusti 2011 07:00

     


Nu är kameran på lagning igen och dom skulle prioritera den eftersom jag bara hann använda den en dag så såg jag att inte macron fungerade. Det har blivit nåt fel när dom bytte optiken så nu skall dom gå igenom den. Då är det bara att använda gamla kameran som blivit så dålig efter bara ett år. Tyvärr hittade jag inte kvittot och det var nog för att jag köpte den kontant. Brukar annars spara alla kvitton så den får jag ingen hjälp med. Jag har skrivit mina inlägg i förväg och tidsinställt dom eftersom jag inte kan blogga i dag utan måste hålla mig ifrån datan lite.


 

IKEA kommer att ha en jätteloppis på sin parkering 3/9 9-15 i Jönköping. Vill man stå där och sälja så kostar det inget, och dom håller med bord.

 

Klicka här för att läsa om det hela


 

I dag kom även IKEA katalogen och det är så kul att man fortfarande får en trots att så mycket sker över nätet numera. Färgerna håller sig konstant mellan vitt, grått och svart, med vissa inslag av rött och grönt.



Vi hade på nåt mystiskt sätt förlagt alla våra flasköppnare. Helt plötsligt hittar jag allihopa på dom ställen jag sökt förut... . Dessutom denna på bilden som är från min tändarsamling. Den har jag inte sett på länge. Man tror ju nästa att man tappat minnet eller att nåt husspöke skojar med oss.  Nu har vi hur många öppnare som helst eftersom vi köpte några på båda loppisarna i Stockaryd



Vi röjer överallt nu inför att sälja huset så småningom. Tog bort ett skrivbord som vi fått av syrran och svågern för några år sedan som dom kommer att använda på min mans jobb. Nu satt jag detta bord och denna stol där istället tills vidare. När vi flyttar så blir det nog bara en balkong eller en liten uteplats och då kan vi ha lite men fint. Verandan är inte varmbonad så det går inte att sitta där på vintern. Vi har två soffor och ett bord där. En hög byrå som också står på altan skall vi göra oss av med. Vi förbereder oss hela tiden och fortsätter rensa.  Det är mer som en förvaringsplats på altanen numera. 

    


Verkligen flexibel möbel.... .  Klicka här för att se häftiga möbler

Klicka här för att se annorlunda möbler



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards