Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 juli 2011

Av Malin wiper - 3 juli 2011 21:23

 


Doris Svensson, känd under artistnamnet Doris, är en svensk sångerska född 1 juli 1947 i Göteborg. Jag undrar vart Doris Svensson tagit vägen? Hon är en tidlös artist som både sjungit pop och jazz.  Jag har haft henne inne på min blogg flera gånger förut. Hon var med i gruppen "Plums". Plums fick en hit med låten "Mama didn`t lie" 1967. Denna låt har förekommit i bl.a serien "Cleo" som nu går i repris.


         


Klicka här för att komma in på Doris Svenssons facebook. Klicka här för att komma in på "60-tal.nu" för att läsa lite mer


  


Klicka här för att se vart jag hittade denna bilden med gruppen Plums där Doris var medlem ett tag för länge sen


Av Malin wiper - 3 juli 2011 18:28


Här sitter alla inne och handarbetar och fikar vidare



Mrs A stickade en beige kofta i ett lite knottringt tunnt garn.



Denna finna tavla med en sydd ålderstrappa på har denna kvinna tillverkat och den sitter på en av väggarna i Hembygdsgården. Hon har många järn i elden och är urduktig på handarbete


Ålderstrappa är ett bildmotiv som är vanligt inom folklig bildkonst från 1600-talet fram till 1800-talet




Här har hon som var med i "Mamma byter bo" virkat en hakklapp som är superfin. Hon virkar och stickar så det glöder om virknålen och stickorna. Klicka här för att komma in på "Mamma byter bo"



Här i vit virkad tunika ser vi hon från "Mamma byter bo" som är upphovet till den stickade klänningen och hakklappen ovan mm. Kände inte igen henne först för hon hade långt hår när jag såg henne sist.



En tjej stickade en fin tunn kofta av ett fint blått garn.


 



Den här kvinnan hade ett garn som det blev mönstger automatiskt av. Det såg fint ut.





Här håller Helena upp en poncho som hon stickat, den är jättefin.



En av kvinnorna vann dessa fina hemstickade sockor på hembygdsgårdens lotteri.



Här provar jag en handvärmare som Mrs J har stickat. Dom fanns i flera olika färger.



Här ser ni hon som är upphovet till handvärmarna. Hon har även stickat den eleganta klänningen som hon har på sig. Önskar att jag fått fram bättre hur läcker den är. Dom är så duktiga allihopa på handarbete så man baxnar.



Nu kommer bilderna i lite oordning och jag har inte fått till bilderna till belåtenhet och alla har inte kommit med för jag har tagit så knäppa vinklar.




Igelkotte som håller till under vår egen trappa. Det blir lite mindre inlägg nu eftersom vi har besök och vill umgås. Vi har haft en toppendag med många aktiviteter.


  


Syrran och svågerns hund Axa är nu 9 månader och har inga problem att åka bil utan är jättelugn och trygg. Hon har anpassat sig otroligt fast det är första gången hon är ute och åker så långt. Nu måste jag tillbaka och umgås. Ha en fin kväll....  

Av Malin wiper - 3 juli 2011 15:58


Vi hade det toppentrevligt på Byarums hembygdsgård i går på vår avslutning av Mimmis stickcafé. Stickcaféet fortsätter igen 11/9.  Här ser ni Helena och Mimmi som vi tackat med att samla till en blomma åt dom var, det är dom verkligen värda för allt arbete dom lägger ner på fritiden. Det var ett jättebra initiativ av dom att starta detta stickcafé som blivit en träffpunkt där man har lärt känna lite mer folk. Jag är ingen handarbetsmänniska men gillar att sy men man kan komma dit och bara prata och umgås. Vi var 14 st sammanlagt som kom. Mimmi och Helena är så jättefina och färgstarka personligheter.


  


Jag anlitade Vaggeryds Handelsträdgård för att fixa till blomsterarrangemangen. Dom är helt suveräna på att sätta ihop blommor och har en hög kvalitet på både växter och blomjord. Jag som inte har gröna fingrar är helt beroende av dom när det gäller växter till tomten. Dessutom är dom vänliga och hjälpsamma. Jag blev verkligen supernöjd med blomkorgarna.


Klicka här för att komma in på Byarums Hembygdsförenings hemsida



Några av oss träffades utanför Mimmis och samåkte och en del åkte till hembygdsgården direkt.



Sen åkte vi vidare till Hembygdsgården.



Här går Mrs A-G som var till oss och fikade häromdan och hon till höger är Mrs M som jag varit med i samma pomenadgrupp som en gång i tiden.



Här har nu nästan alla kommit till bords ute i den fina caféträdgården.



Dom har ett helt bord med både kaffebröd och smörgåsar så det är bara att välja. Allt är hembakt och det är en gemytlig härlig stämning. Många turister åker in där och njuter en stund innan dom far vidare och många kommer tillbaka år efter år.



Här fick jag fota Mimmis väska som hon köpt i USA där hon varit nyligen. Den är jättehäftig och ovanlig. Bilden blev lite kul med gulliga Mrs A i bakgrunden som blev som inramad av väskhandtagen...


   



Sen var vi tvungna att flytta inomhus eftersom det kom en störtskur.



Vi har en tjej i gruppen som var med i "Mamma byter bo" på Tv och hon är otrolig på att sticka och virka. Denna klänning har hon tillverkat. Jag har skrivit om henne förut.  



Helens häftiga väska som hennes mamma Mimmi köpt till henne i USA.


Fortsättning följer......................

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards