Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 maj 2011

Av Malin wiper - 8 maj 2011 13:45

 


Vi kom lite för tidigt till Jönköping i går när vi skulle lämna in till second hand. Här ser ni Café Lakatos som än inte hade öppnat. Vi stod och hängde på låset...  och vi var inte ensamma för det kom folk hela tiden som ville ha sig lite gott till livs.

 

  

 

  

 

Medans vi väntade så kom en snygg vältränad kille förbi och sopade på gatan...  Jag vet inte om han hade en affär i närheten eller om han arbetade åt kommunen. Det var en jättebra sophämptare istället för dessa spadar som skall släpas på. Denna hade hjul och verkade väldigt lätt att handskas med. Det händer mycket runtomkring medans man väntar på saker så det är bara att hålla ögonen öppna. Det trodde inte jag att jag skulle säga som har sprungit fram genom livet...  

 

       

 

Sen var det dags att slå sig ner och njuta av en smörgås och cappuccino...    

 

  

 

Här var det nåt nytt som jag inte sett förr. Hon hade så mycket att göra så jag kunde inte fråga.

 

  

 

  

 

Här lite chokladtryfflar att dregla över....  

 

  

 

Nu till dagens datum:

 

Vi kom nyss hem från Folkets Hus i Hok som haft loppis 10-13. Jag har tagit lite bilder och skriver om detta senare eller i morgon för nu är jag helt slut. Har sovit så dåligt i natt så jag tänker gå och lägga mig en stund och se en film och då somnar jag nog som en stock....  Det blir ingen rensning mer i dag på vinden fast nu börjar det bli rätt fint däruppe och lagomt mycket med grejer kvar. Här är det mycket varmare i dag än i går.

 

  

 

Av Malin wiper - 8 maj 2011 09:28

  

En sportbil BMW susade förbi...   



Det är tack vare min bloggvän Maya som vi hamnade på  länsresidenset i går. Hon la in en kommentar till mitt inlägg om paken Vängåvan i Sundsvall. Hon sa att fontänen och parken där liknade Rådhusparken i Jönköping. Vi promenerade dit och gick igenom även Hamnparken. Tack vare att vi var i parken så hörde vi musiken från Länsresidentet...  så tack ...  för en härlig upplevelsedag...   


 

Precis när man kommer in i parken så finns flera ställen med lekgrejer för barn.


  

Det gapar lite tomt i den stora parken men på några bänkar längre bort så satt 3 män och sen några ungdomar på gräsmattan.



  

I den här långa rabatten var sorligt nog dom flesta blommorna döda p.g.a några frostnätter vi hade för ett tag sen.

 

  

En fin gammal staty dyker upp framför mig. Den heter "Harpolekaren och hans son" och är skapad av Stig Blomberg 1947. Han är född 1901 i Linköping och dog 1970. Han var en svensk skulptör. Klicka här för att läsa mer om honom



Stig Blomberg, född 16 oktober 1901 i Linköping, död 1970, var en svensk skulptör


   

I en annan del av parken finns en staty av Viktor Rydberg. Han föddes 1895 i Djursholm i  nuvarande Danderyds kommun i Stockholms län. Han var en svensk författare, skald, journalist, språkvårdare, religionsfilosof, översättare och kulturhistoriker. Det var många kunskaper det....  Klicka här för att läsa mer om honom. 


   

Här har vi då fontänen som ligger i en rundformad parkdel. tyvärr så är den sorgligt bortglömd och inget vatten så långt ögat når...  



Så här såg det ut förr. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om fontänen


   

Sen hamnade vi i Hamnparken som nästan sitter ihop med Rådhusparken.


    

Efter alla upplevelser så vandrade vi tillbaka till bilen och här ser ni järnvägsövergången till Piren som har fullt med sommarrestauranger och båtar. Klicka här för att komma in på Pirens hemsida


    

Här ser ni kanalen som kommer från Munksjön ut till Vättern.


   

På andra sidan kanalen stod denna motorcykel med sidovagn. Märket är "MZ" Klicka här för att kolla på nya MZ motorcyklar


   

Klicka här för att komma in på "Farbror Sids blogg" där denna bild finns och nån till på MZ 

 

Av Malin wiper - 8 maj 2011 08:39

 


Hootenanny Singers var en sång och musikgrupp från Västervik. Björn Ulvaeus från Abba var medlem i gruppen. Klicka här för att läsa mer om gruppen.


  


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på björkar

 

Av Malin wiper - 8 maj 2011 07:11

  

Efter visningen i går av Länsresidenset så hade dom en massa aktiviteter på residensgården så vi gick omkring och njöt där också av allt vi fick uppleva.


   

Vacker tulpan från Länsresidentets blomsterrabatt.


   

Här ser ni två konferencierer som höll i tillställningen och talade om vad som skulle hända och guidade besökarna.


   

  Vi möttes utanför grindarna av en orkester som förgyllde tillställningen och spelade jättebra på sina instrument. Jag fattar inte varför jag inte frågade vad gruppen heter....       


   

Här promenerar vi in mot partytältet och borden utanför där det är provsmakning av länets godsaker. Vid detta står en man och bjuder på "Björksav" och det var en ny smakupplevelse och väldigt läskande.  


  


  Jag fick ta en bild av honom när han håller upp flaskan med björksaven i. Han representerar "Flahults Lustgård". Klicka här för att komma in på Flahults lustgårds hemsida. Vi var dit några gånger förra sommaren och gick omkring i deras örtagård och fikade på Café och restaurang Timjan. Klicka här för att komma in på deras Café och Restaurangs hemsida. Jag kom ihåg att jag skrev rätt mycket i bloggen om detta förra sommaren.


   

Klicka här för att läsa vad jag skrev i bloggen om detta fantastiska ställe 20/7 2010


   

 Sen var det dags för provsmakning nr 2 som dessa glada trevliga kvinnor stod för.  Dom bjöd på ostkaka från Hjortsjö`s Gårdsmejeri. Till den fick vi en jättegod sylt. Ostkakan var helt annorlunda än dom vi är vana vid och lite mer grovkornig med ett tuggmotstånd och en smak som bara uppfyllde kropp och själ.


Jag hittade ingen hemsida men adressen är: Solveig Johansson Hjortsjö Lunnagård, 330 17 Rydaholm, tel 070/360 61 03. Det kan sägas att alla bjöd på dryck också till sina läckerheter.


   

Gårdsmejeriet tillverkade även flera sorters ost. Här ser ni två av dom.


   

Sen var det dags att gå in i tältet och testa en Småländsk tallrik som tillagats av eleverna på John Bauergymnasiet. Jag kan bara säga att dom lyckats med denna anrättning och vi bara njöt. Vi åt oss nästan mätta på alla smakprover...   Klicka här för att läsa om Lammhults isterband.


  


  Tommy Myllimäki


12.00 när vi var på residensvisning så hade dom besök på gården av mästerkocken Tommy Myllimäki som är född 1978 i Katrineholm. Han blev årets svenska kock 2007 och vi har ätit på hans restaurang i Jönköping som heter "Småländska Kolonin" och maten och servicen där var lite över det vanliga. Klicka här för att komma in på restaurangens hemsida. Tyvärr har han lämnat restaurangen för han och hans kompanjon Magnus Saleborn olika uppfattning vad en finkrog är. Klicka här för att läsa om detta.


   

Dom hade ordnat en liten tipspromenad som vi deltog i som hade frågor om bl.a tre småländska maträtter.


   

Vid ett bord fick man skåda olika potatissorter. Kastjurer är Smålands landskapspotatis. Där blev det ingen provsmakning...  lite hårdsmält. 


  

  

Sen fanns det olika bord med broschyrer och folk man kunde fråga om allt från fågelliv, utgrävningar, skogsbruk mm. 


 

    


  

Här stod vår bil parkerad och jag tror att det stora fina huset är en skola. Vi hade verkligen en njutbar dag som var helt oväntad. Berättar i nästa inlägg hur vi hittade dit.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards