Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 april 2011

Påsktankar!

Av Malin wiper - 21 april 2011 07:43

 


    


 Så här hade jag spökat ut mig förra året som påskkärring...  men i år orkar jag inte anstränga mig lika mycket...  När jag arbetade inom arbetsterapi så klädde jag alltid ut mig i full mundering till påskkärring. Pensionärerna tyckte det var kul och sen ordnade jag äggmålartävling och ägglunch. Vi hade eget kök när jag arbetade på Bergmästargården i Gävle och man kunde bara gå in där och beställa det man behövde ha till olika festliga tillfällen. Då kom artister och spelade och sjöng lite då och då. Vi till och med dansade med pensionärerna och dom fick ett glas vin till maten och nubbe till sillen. 


Det var ett stimulerande och omväxlande fritt jobb, där man kunde vara kreativ och det inte fanns en massa begränsningar. Jag skulle kunna skriva en hel bok om min tid i det yrket för det var den bästa tiden i mitt yrkesliv. När jag sen arbetade på mitt sista terapijobb så började det blåsa sämre vindar och det skulle sparas in på allt från pappersdukar som skulle återanvändas och lagas med tape till att vi som tog med pensionärerna ut för att fika eller äta skulle börja betala vårt själva trots att det var på arbetstiden vi utförde detta och det ingick i vårt arbete...  Då var det dags att skola om sig till nåt annat.                 


  


För många år sedan då jag var yngre och lekfullare så brukade jag måla ägg på mitt eget sätt när jag var med och ordnade påskfest med antingen släkten eller vänner. Istället för placeringskort så försökte jag måla gästernas ansikten och hår på varje ägg och satt det i en äggkopp. Sen fick gästerna gissa vilket ägg som skulle föreställa dom och sätta sig på den platsen...  det blev rätt kul, spännande och festligt att se deras blickar och man fick skratta lite före maten. Synd att man inte har nåt foto på detta. Jag har för mig att det skall finnas nåt kort men då är det in mina föräldrars album. 


    

Klicka här för att kolla vart jag hittat dessa virkade stekta ägg...  Det är bara fantasin som kan sätta stopp. 


   

Klicka här för att kolla vart jag hittade dessa stapelbara plastäggkoppar i retrostil 


Yiruma är artistnamnet för I Ru-ma, född 15 februari 1978, en populär pianist och kompositör från Sydkorea. Namnet "Yiruma" betyder "prestation" på koreanska


 
 
Cattis

Cattis

21 april 2011 08:20

Jaha, eftersom du inte klär ut dig till påskkärring längre så behöver jag inte fundera på om det är du som kommer flygandes häröver och knackar på dörren. :))))
Glad påsk och massor med påskkramar till dig och Mr T

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

21 april 2011 13:01

Då kan du koppla av ;) Jag kommer hellre som mig själv ;)

Glad påsk till dig också
och många påskkramar

Mr T hälsar tillbaka

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

21 april 2011 08:48

Ja tänk så mycket pyssel och hyss man kan och får göra i påsketid. För vår del så är vi bara snälla i år, tror jag :) Gudbarnen ska få sina påskägg idag och det är det viktigaste. Vi har inte gjort så mycket förberedelser inför påsken (mest för att vi inte visste hur det skulle gå i SM).
Jag hoppas att du och Mr T får en härlig påsk.
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

21 april 2011 13:00

Ja du det finns hur mycket som helst men man varken hinner eller orkar. Då blir gudbarnen överlyckliga Nu får jag gå in och kolla hur det gick i matschen.

Glad Påsk till dig och din man också
kramar

 
Lillan

Lillan

21 april 2011 09:53

Jag må då säga att det är den sötaste och gulligaste påskkärring jag någonsin sett!
Dom måste ha blivit gröna av avund på blåkulla!
Kram på dej och ha en glad påsk!

http://lillansbloggvra.blogspot.com

Malin wiper

21 april 2011 12:59

Tack snälla du ;) det var gulligt sagt. Jag är på väg till blåkulla nu ;) har gjort iordning kvasten.

Glad påsk

kramar

 
skrivmoster

skrivmoster

21 april 2011 10:36

Vilken söt påskkäring!! Ja tänk så trevligt det var "förr" när man förstod att se till människan och inte bara till ekonomin!

Ha nu en riktigt fin dag! Här är grått men jag ska städa så det är perfekt städväder!!

Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 april 2011 12:58

Tack! det var lite spex jag gjorde förra året. Ja du mycket är förändrat i samhället och inte bara till det bättre.

Vi har nästan 20 grader varm ti solen. Då har ni verkligen städväder ;)

Kramar

 
helga blir glad

helga blir glad

21 april 2011 10:42

Här blev man påskglad idag. vad fint du gjort och vilken fin påskkärring du är!

Svar; Vasen vi har påskriset i är arvegods. Uppsala Ekeby tror jag bestämt...

http://helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 april 2011 12:56

Jag spexade lite förra året tack! ;)

Uppsala Ekeby känner jag till och har lite saker av dom också men vasen var lite extra

Glad Pås till dig och din familj
kram

 
Pisan

Pisan

21 april 2011 10:45

Godmorgon och Glad Påsk! Ska inte ni iväg till sonen över påsk?
Här är det grått fortfarande men solen håller på att bryta igenom. Enligt prognosen så skall det visst bli fint påskväder i år. Här är det ingen som klär ut sig till påskkärring längre, ungarna är för stora. Men påskgodis vill de gärna ha :-) Ha en fin skärtorsdag! KRAM! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 april 2011 12:55

Efterskatt för oss båda för att försäkringskassan dragit för lite. Sen har min man fått en saftig tandläkarräkning :( sonen har blivit erbjuden att komma till oss om han betalar sin resa själv.

Förstår att dom inte vill klä ut sig längre i den åldern.

Glad Påsk till er alla
kram

 
fru-glad

fru-glad

21 april 2011 11:03

Det låter som ett bra jobb inom terapin med gamla ,tragiskt det ska sparas så mycket att man inte får en värdig avslutning på livet....
Jag önskar dig och mannen en Glad påsk ute i solskenet med lite god mat o lite skoj.
Kramar till dig wiper

http://fru-glad.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 april 2011 12:54

Ja det var det förr i tiden. Detta sparande av våra egna pengar är botten. Vi har ju redan betalt in till vård och omsorg.

Glad Påsk till dig och din man också
kram

 
Lena

Lena

21 april 2011 15:29

Önskar dig och Mr T en GLAD PÅSK!


kram

http://wilenas.blogspot.com

Malin wiper

21 april 2011 19:42

Tack snälla du

Glad Påsk till dig och din familj också
kram

 
Glimz

Glimz

21 april 2011 19:16

Här var det påskpyntat & fint. underbart inlägg vännen :) Ditt äggmålande tyckte jag lät jätte kul, kan gott tänka mig att det var uppskattat av gästerna :D En fortsatt härlig skärtorsdag till dig & jag rungar ut i ett glatt; kuckeliiiiikuuuuuuu :D :D
Kramen

http://ninz.bloggagratis.se

Malin wiper

21 april 2011 19:41

Härligt det låter, skönt att ha det fint och pyntat. Äggmålningen är jättekul för det blir lite dråpligt att se sig själv på ett ägg även om man inte är nån konstnär och kan få fram helt dragen. Kuckelikuuuuuu själv på dig du humoristiska tjej

Glad Påsk
kram

 
ansepanse

ansepanse

21 april 2011 19:27

vilken söt påskkärring du är, verkligen söt :) ni firade mer på det där boendet än vad vi gör härhemma :) kanske skull J och jag ta oss en svängom här också
Sv: det är vår-iris
GLAD PÅSK till dig också
bamsekramar

http://kinaguld.blogg.se

Malin wiper

21 april 2011 19:40

Det var gulligt och snällt sagt av dig ;) Jag hade jättekul på terapijobben inte en död sekund ;) Ja du man kanske skall ta sig en svängmom ;) Rolig du är.

Glad Påsk till dig också
kram

 
Maya

Maya

21 april 2011 20:38

Kikar in och undrar om Du ska med...

...inbjudan kvarstår att följa med. Eller så ses vi där... Kika in på min blogg så förstår Du!

Påskkramar!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

21 april 2011 21:12

Jag skall försöka åka med men kvasten är lite oladdad ;) Har fått IBS i dag så jag är i dålig resform ;)

kram till dig

 
Lena S

Lena S

21 april 2011 20:41

Såna där äggkoppar hade vi när jag bodde hemma. Tror mamma har dom kvar fortfarande.

Glad Påsk-kramar från mej.

http://nelasvarld.blogg.se

Malin wiper

21 april 2011 21:13

Vad kul att ni haft såna hos dig när du växte upp. Dom är ju kult nu

Glad Påsk själv
kram

 
Sussi

Sussi

21 april 2011 22:22

Likadant är det inom barnomsorgen nu med. Det ska bara sparas och sparas! Livsnjutningen är helt borttagen. Så tråkigt!

Vilket roligt sätt att göra placeringen på. Det kan vara kul att göra när man har fest någongång. Tack för tipset :)

Glad Påsk
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

22 april 2011 09:50

Tråkigt att det blivit så dåligt för barn också, dom som är framtiden. Livsnjutningen är livsviktig. Ja du man kan göra mycket kul med placeringsgrejer. Varsågod

Ha en fin fredag
kram

 
Hebbe

Hebbe

21 april 2011 22:42

Ha en Glad Påsk,,om du nu är hemma eller på Blåkulla,,om du hann ladda kvasten förståss,,Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

22 april 2011 09:49

Glad påsk själv ;) Jag kom aldrig till blåkulla för magen sa ifrån. Det blir nästa år istället

Ha en fin fredag
kram

 
Margit

Margit

22 april 2011 01:11

TACK för PÅSKHÄLSNING!!! Och vi önskar er bpda en GLAD o TREVLIG PÅSK tillbaka!!!
Du visar såm mycket fina bilder i din blogg!!!
Ja tänk så roligt att få träffa så många av sina/mina bLOGGVÄNNER...LIVE....
Kramar!!!!!

http://margitholm.blogg.se

Malin wiper

22 april 2011 09:48

Varsågod! ;) Tack snälla du. Kul att du gillar bilderna Du har då verkligen träffat många bloggvänner. Jag har träffat 3 st än så länge

Ha en fin fredag
kram

 
lilian

lilian

22 april 2011 08:24

Vilket toppen jobb du har haft,trist att det har blivit så mycket sämre nu nu för tiden.Minns att vi hade det friare i barnomsorgen förr med kalas varje gång någon fyllde år som fritids stod för.Det var då de.
kram på dig,lilian o greta.

http://www.frugreta.bloggagratis.se

Malin wiper

22 april 2011 09:47

Ja du det var tider det. Fattar inte vart alla pengar tagit vägen?

Ha en fin fredag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards