Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 april 2011

Av Malin wiper - 3 april 2011 16:59

     

 

Klicka här för att komma in på Lisa Miskovskys hemsida. Hon är med i körslaget och denna låt sjöng hon med sin kör. Tyvärr så hittade jag den inte i körversionen på Youtube hur jag än letade. Jag tycker att hon och hennes kör var bäst i går. Man fick ju i alla fall lite gåshud av hennes framträdande. Sen blev det zappande mellan kanler för man blir en aning uttråkad. 

 

       



Jag har nyss pratat i telefon med en av mina väninnor som har opererat sig för några dagar sen. Det har gått bra och nu får hon vara uppe lite men har fortfarande dropp och kommer nog att få vara kvar på sjukhuset ett tag till. Jag är jätteglad för jag har varit lite orolig för henne men hon är en riktig kämpe. Det är så synd att vi bor så långt ifrån varandra. Styrkekramar till dig...  

 
 

Av Malin wiper - 3 april 2011 16:56

  

Jag fotade bara en bråkdel på "Stallqvarns diversehandel" eftersom det var så mycket folk och jag var rätt trött. Här några påskkärringar. 


  

Gamla saker bakom en disk. 


  

Ett nygjort medicinskåp i retro.    


  

Dom hade massor av gamla nostalgikort, hattaskar, burkar mm.


Klicka här för att kolla på andra nostalgikort. Sidan heter Floras Kulle. Göteborgs Mariekex var min favorit när jag växte upp. Jag bröt dom i bitar och hällde på mjölk och när dom blev lite mjuka så blev det så gott...  Även skorpor och mjölk fick man mycket förr istället för godis. Än om jag inte led brist på godis som barn för mina föräldrar var riktiga gottegrisar...   


  

Min man hittade en mask som ser lite Venedisk ut som han satt framför ansiktet så jag kunde föreviga honom.

  

    

Denna väggprydnad i gammaldags form kostade bara 10kr. Antar att man kan lägga lite blommor i den. Känner igen sånt här från mina morföräldrars hem. Dom var i 80-årsåldern redan när jag var ca 16 år.


   

Ett gammalt skrin som jag nog hade köpt om jag hade samla på såna fortfarande. Jag hade en samling med olika typer av skrin när jag bodde i Hällefors. Detta var rätt läckert för det var så platt och kantigt och en härlig känsla att hålla i.


   

Gamla kaffeserviser fanns det massor av.


   

Här en som jag känner igen.

  

   

Under kopparna står det: Sweden Uppsala Ekeby, Karlskrona 5899. Klicka här för att komma in på Tradera där det säljs mycket Ekeby porslin


   

Detta är en diktafon som man spelade in på vaxrullar 


Diktafon är en apparat med vilken man enkelt spelar in ljud, ofta i form av röstmeddelanden för senare uppspelning (se: diktamen). Dessa röstmeddelanden lagras ofta med datumstämpel för att de senare enkelt skall kunna bli hittade och uppspelade. Syftet med diktafonen är att utgöra ett effektivt sätt att föra anteckningar på. Diktafoner används i dag främst inom till exempel sjukvården 

Av Malin wiper - 3 april 2011 14:32

  

  

Innan vi styrde kosan hem i går så åkte vi igenom ett gammalt fint område som heter "Dunkehallaravinen" det ligger på västra sidan av stan på väg mot stadsparken. Klicka här för att läsa om Dunkehallaravinen

 

       

 

Här ett gammalt hus där det står på en skylt "Stallkvarns diversehandel". Klicka här för att komma in på deras hemsida

 

 

 

  

 

Hoppas all denna fläkt från en svunnen tid får finnas kvar. Det har blivit ett populärt promenadområde.  

 

  

 

När man står mitt på den gamla bron så ser man vattenfallet komma ner och sen fortsätta längre ner.

 

 

 

   

 

Här på andra sidan bron forsar vattnet ut med en väldig kraft. Mitt hjärnkontor måtte ha varit avstängt för lunch eftersom jag inte filmade...    Det går inte att förmedla detta på bild.

 

 

 

   

 

Här böjer jag mig över broräcket för att ta en bild på det utforsande vattnet. Jag hade kunnat stå där och kolla hur länge som helst.

 

  

 

Här ser man sidan av Stallkvarnshuset där det nu är en affär med hur mycket häftiga gamla saker som helst. Både gamla och nygjorda retro. 

 

   


Här är deras öppettider. Har ni vägarna förbi Jönköping så ta en tur dit för ni kommer inte att ångra er. Jag skall nästa gång jag åker dit be att få fota stället eftersom det är lite mörkt och man måste ha blixt.

 


  

Ett boningshus med bara ett plank emellan från diversehandeln.


      


  

Ytterligare en bild på det forsande vattnet. Under 1600-talet var kvarnfallen i Dunkehalla en av de större energikällorna i staden.  

 

  

 

Här går man in i huset som är hur vackert som helst inuti och massor av rum med allt möjligt i en välordnad röra.

 

   

 

  

 

Här är deras öppettider. Har ni vägarna förbi Jönköping så ta en tur dit för ni kommer inte att ångra er. Jag skall nästa gång jag åker dit be att få fota hela stället eftersom det är lite mörkt och man måste ha blixt. 

 

  

 

Ljushållaren till vänster som jag köpte på Fjällstugans loppis skall få stå här i vardagsrumsfönstret bredvid ett glasäpple i samma färgton som jag köpte för många år sedan på ett litet glasbruk i Piteå.

 

  

 

Den lilla graciösa vasen skall få bli en motpol till min 50-talsdam som man skall sätta servetter i men jag vet inte hur man gör. Jag skall sätta några höga tunna blommor i vasen.

 

  

 

Jag är inte i så bra form i dag så jag har en morgonrocksdag då jag bara ser på film och gör lite småsaker som inte är ansträngande. Det tar sån tid att få till ett inlägg eftersom jag inte kan vara vid datan lika länge varje gång.

 

Fortsättning följer på lite saker jag fotade på diversehandeln i går.....

 

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards