Öppen Ridå

Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Malin wiper - 19 mars 2011 20:25

  

 

Klicka här för att läsa om Doris Svensson i den häftiga bloggen 60-tal.nu. Doris är en svensk sångerska född 1947 och jag har alltid beundrat henne och hon har en speciell röst. Hon har även sjungit mycket jazz men. Detta är en favorit i repris som jag haft med lite då och då. Det finns även andra bra låtar med henne på Youtube. Jag har försökt få tag på henne men inte lyckats. Skulle vilja ha hennes autograf. Hon har facebook men det verkar svårt att få kontakt med henne. Fast jag ger inte upp. 

  

    

 

Klicka här för att läsa om Hagströms musik. Vi hade en sån Hagströmsaffär när jag växte upp i Sundsvall.


Av Malin wiper - 19 mars 2011 18:41

  


Häromdan innan snön kom tillbaka gick jag förbi vår blomsterbutik Akleja och fick verkligen vårkänslor.

 

  

 

Klicka här för att komma in på Aklejas hemsida

 

  

 

Det verkar vara det lite gammalromantiska krukor och annat som gäller när man kollar i deras skyltfönster. Här har dom fått burkarna att se verkligt gamla och slitna ut

  

  

 

  

 

Sen fanns det olika modeller av såna här krukor som man kan ha en blomma i.

 

  

 

  

 

Små fina koppar med blomma i.

 

  

 

   

 

Här min egen variant med blomma i. Denna kopp köpte jag på Butik Ingelund i juli 2010 och i den hade jag först denna blomma sen hade jag godis i koppen och nu har jag liggande avokadon för mognad...  I sommar skall jag plantera en blomma i den igen.

 

  

 

   

 

Här en mugg jag köpte på second hand förra sommaren och satt en bladväxt i och ställde på altansbordet. Nu börjar man längta efter att få sitta ute under partytältet och njuta med en kopp kaffe och trevligt sällskap.

 

  

 

   

 

Minnesbild från förra sommaren då vi satt och fikade nere vid ån. 

 

        

 

  

 

Fat för ljus och annat.

 

  

 

  

 

Här lite saker för gård och altan

 

     

 

  

 

Dom höga krukorna finns även i vitt

 

      

 

Förra sommaren besökte vi alla små badstränder i kommunen vi kunde hitta och hade matsäck med oss. Här en typisk bild från förra sommaren. Efter en sån här lång vinter så känns faktiskt vår och sommar lockande... 

 

    

 

Ha en fin kväll mina kära läsare...     

Av Malin wiper - 19 mars 2011 15:52

  


Nu har jag äntligen sett filmen "Cornelis" som jag hade tänkt se på bio. Jag har en dålig dag så jag går omkring i myskläder och pysslar lite. Min man åkte iväg och hyrde 3 st filmer men det är endast denna som föll mig i smaken men jag skall ändå se dom andra för man vet aldrig. När man känner sig så här så borde man se en komedi istället det fick jag erfara en bit in i filmen. Den var verkligen sorglig men väldigt bra, dessutom fick man höra så mycket av hans fantastiska musik som har såna suveräna texter. Man förstår att han var en trasig människa full av ångest som han dämpade med både alkohol, tabletter och rökning. Det var även kul att se dom tidstypiska miljöerna från 60-80-talet.

 

        

 

För regin står Amir Chamdin och i rollerna ser vi bl.a Helene Af Sandberg, Johan Glans, David Dencik. Jag tyckte alla skådespelarna gjorde sina roller så bra dom bara kunde. Klicka här för att se hela rollbesättningen och läsa en hel recension av filmen 

 

  

 

Hans-Erik Dyvik Husby som spelar Cornelis gör en ärlig och naken rolltolkning som känns trovärdig. Jag lät mig sköljas med i historien om en man som alltid faschinerat mig och jag har lyssnat mycket på hans musik och följt honom men man har aldrig fått se hur dåligt han egentligen mått och hur vilsen han var. Jag har hans autograf men har inte träffat honom själv utan fått den av en manlig autografvän från förr. Han har en av dom största samlingarna i landet. Jag kan inte visa den just nu för jag håller på att flytta över mina autografer till nya album.

 

    

  

Tyvärr var ett helt avsnitt i hans liv inte med i filmen och det kändes lite fel. Han träffade  gruppen tre damer och hade shower med dom på Bacchi Wapen.  Sen gifte han sig en tredje gång och då med Anita Strandell som sjöng i gruppen "Tre damer" Hon har även varit med i en grupp som heter Gimmicks och dom har jag sett och hört live på "Universum" uppe i Umeå på 70-talet. Då dansade man till Gimmicks orkester

 

  

 

Här en Lp skiva med Cornelis och tjejgruppen Tre Damer. Anita StrandellInger Öst och Diana Nunez

 

  

  

Klicka här för att komma in på Cornelis Vreeswijks officiella webbplats

 

Betyget från mig blir 4 gitarrer av 5 möjliga

 

                 

 

 

Av Malin wiper - 19 mars 2011 10:41

  


Nu måste jag lätta upp stämningen lite. Vi var in och åt lunch på Café Lakatos i går när vi var till Jönköping. Det var mycket folk som vanligt där och fin stämning. Jag frågade Maria och hennes medhjälpare Emilia om dom ville vara med och önska musik i min blogg "Önska så spelar jag" det ville dom. Jag hade en färdig lapp med frågor som dom kan fylla i till nästa gång vi kommer dit för nu hade dom fullt upp med att fixa mat och fika till hungrigt folk...  

 

        

 

  

 

Min man tog en örtagårdssoppa med ett grillat mörkt bröd med ost emellan. Deras soppor är så krämiga och superba.

 

     

 

  

 

Jag kände för en räksallad och det är så bra att man kan ta en halv portion eftersom den är gigantisk annars. Den består av handskalade stora räkor, ägg med en egen majonnäsliknande dressing men mycket godare, skivade jordgubbar, jordgubbschilidressing, avokado, rädisa, gurka, blekselleri, mangolsallad och flera andra sorter. Salladen är verkligen supergod.

 

           

 

  

 

Här är Maria Lakatos egna chokladbollar med krossade kakaobönor och 70%:ig choklad. Den mörka chokladen ger mindre godissug.

 

     

 

 

Av Malin wiper - 19 mars 2011 09:09

   


I dag är solen tillbaka och det är vindstilla och vintervitt ute. Har en känsla av att våren ändå är på väg. Vi har sovit lite för länge i dag men det beror nog på att vi var uppe jättelänge i gårkväll. Vad jag har hört så skulle det vara fullmåne i natt och det känns i min kropp.

 

       

 

Jag skulle inte vilja sen en katastroffilm nu efter detta med Japan. När man går in och läser på nyheterna så trappas det upp hela tiden och nu har dom måst erkänna att det läckt ut radioaktivitet och kärnkraftschefen bröt ihop när han blev bortförd och pressad. Det är svårt att ta in allt elände och det kommer bara att bli värre. När vi satt och åt frukost för en stund sedan så försökte jag fantiser hur det skulle kännas om jag helt plötsligt såg en jättevåg dyka upp och visste att det inte fanns någonstans att fly. Jag fick fjärilar i magen...  Man känner verkligen med dom som överlevt och mist både familjemedlemmar, vänner och hela sitt hem och det är inte slut med det utan eländet fortsätter.


   Själv röstade jag nej till atomkraft vid folkomröstningen 1980. Klicka här för att höra ett radiominne. Klicka här för att läsa mera. Klicka här för att läsa om alla folkomröstningar.

 

  

 

Detta är så bra med Tage Danielsson. Ständigt aktuellt. Klicka här för att läsa om Harrisburgsolyckan som mörkades. Klicka här för att läsa om Tage Danielsson. Jag blev påmind om detta klipp när jag var inne på Helgas blogg

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards