Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 februari 2011

Av Malin wiper - 12 februari 2011 17:37

  

Sen var det dags att se naturfilmen "Ocean" på Folkets Hus i Vaggeryd. Det var den bästa naturfilm jag någonsin sett. Det är en storslagen natur/Dokumentär från 2010 som fått 4 plus i betyg. Den tog 4 år att göra och kostade 50 miljoner Euro. Den filmades på över 50 platser världen över. Musiken i filmen var också helt fanstastisk och ibland var jag så nära till tårar.

 

   

Klicka här för att läsa om filmen och även se trailern.

 

Det var faschinerande att få se allt djurliv under vatten i haven. Massor av djur man aldrig sett förut och ibland riktigt rös man till av dessa märkliga varelser som kunde se ut hursomhelst. Lite robotliknande ögon mm. En bit in i filmen så fick man se hur mycket djur vi utrotat och som aldrig kommer tillbaka mer. Allt var storslaget och vackert med ett inslag av vad vi människor håller på att förstöra än om intresset blir större att bevara våra djurarter. En otäck sekvens var när en fiskebåt fångat hajar och sen skar av fenor och stjärtarna och sen slängde tillbaka hajarna levande. Då mådde jag illa, dom tog sig inte ens tid att avliva hajarna som sjönk till botten och inte kunde ta sig fram.

 

   

 

Jag kan verkligen rekommendera er att se filmen om ni får tillfälle. 

 

Av mig får den i betyg 4 starka hajar av 5 möjliga 

 

           

 

  

 

  

 

Dom har en ny ljudanläggning så det var riktigt njutbart. Synd bara att det inte blev fullsatt på bion för man går miste om mycket om man inte ser den filmen. Stort tack till Folkets Hus som ordant denna intressanta och roliga dag. Det är en härlig stämning och trevlig personal...    

 

 

Av Malin wiper - 12 februari 2011 17:18

  

Sen gick vi in i det sista rummet där Lars Petersson hade sina fotoalster,

 

   

Denna var helt fantastisk och är en "Ormvråk" tror min man i alla fall. Undrar om fjädrarna blåst upp ovanför huvudet eller om det är din andra vingen som sticker upp. Han jobbar från ett gömsle där han matar fram fåglar och därför kan han välja neutral bakgrund. Objektet står i centrum.

 

   

Denna var full av rörelse och känsla.

 

  

Denna gillade jag skarpt också. Detta är en ejder och det är så fint med den andra som är lite diffus i bakgrunden.

 

   

Vad sägs om denna? suveränt fotat.

 

Klicka här för att komma in på Lars Peterssons hemsida 


Av Malin wiper - 12 februari 2011 17:00

     

Nu är vi hemma efter att ha sett den fantastiska naturfilmen "Ocean" som jag skriver om senare. Här höll fotokonstnär Mattias Bokinge till. Han var inte där när vi kollade hans konst.

 

  

   

Här är ett av hans verk och man kan riktigt känna kylan i bilden, han har verkligen fått fram hur kallt det är när han tog detta foto.

 

    

Här en annan känsla när solen går upp eller ner?.

 

   

Man undrar vart han fotat detta träd som ser så lustigt ut och sen det andra som tittar fram och en stam bredvid. Wow! vilken känsla.

 

    

En lite kargare bild men ack så snyggt fotat. Han fotar även djur men jag kunde ju inte fota allt. 


 

Klicka här för att komma in på Mattias Bokinges hemsida 

Av Malin wiper - 12 februari 2011 13:33

  

Här är vi framme vid Folkets Hus för att bevista fotoutställningen. Mr T borstar bort lite snö på skorna så ordentlig som han är...       

 

   

Här en lite tydligare affisch som fanns inomhus om utställningen.

 

   

Vi träffade först Fotokonstnären Urban Ireklint som berättade lite om sin konst. Han var jättetrevlig. Klicka här för att komma in på Urban Ireklints hemsida

 

    

Här en av hans panoramafoton i canvas. Jag gillar verkligen hans tavlor som gav en fantastisk känsla och djup i bilden och en visuell skönhet. Han bor på landet i Hagshult och har möjlighet att fota på mycket nära håll. En sån tavla får man ge 1500:- för och det tycker inte jag är dyrt. Jag önskade att jag haft möjlighet att köpa en direkt.

 

    

Denna är också en panoramabild där solen står lågt på himlen och man får en känsla av tystnad när råddjuret står stilla och lyssnar. Alla dessa panoramabilder har en härlig känsla i sig som föll oss i smaken. Det går inte att göra dom rättvisa på bild utan dom skall ses live.

  

    

Denna svart/vita bild har han själv hemma på väggen och den var jättehäftig. Bilden föreställer en älg antagligen i dåligt väder.

 

    

Här ett råddjur som står och spanar rakt fram. Jag gillar även hans svartvita bilder. Det var även en fin ljussättning på bilderna 

 

    

Sen tog vi oss en kopp kaffe innan vi gick vidare till nästa fotokonstnär. Jag fick ta ett foto av dom trevliga kvinnorna som serverade kaffe. Dom hade bara sånt kaffebröd dom inte vi kan äta men då sa kvinnan till vänster att dom hade sockerfria kakor som hon gick och hämtade. Det var service må jag säga. Både kaka och kaffe var jättegott. 

 

Eftersom dom är tre fotokonstnärer som ställer ut så skriver jag om alla i varsitt inlägg. Nu har vi ätit en god vegetarisk lasagne och snart skall vi tillbaka till Folkets Hus för att se naturfilmen "Ocean" som vi köpt biljetter till.

 

  

 

Hade vi köpt biobiljetterna före fikat så hade vi fått dessa gratisbiljetter som gäller för kaffe. Vi kanske fikar en gång till när vi kommer dit.  

 

 

Fortsättning följer senare..............  

Av Malin wiper - 12 februari 2011 09:39

  


Klicka här för att komma in på Bon Jovis hemsida




Av Malin wiper - 12 februari 2011 09:17

  


I dag är det toppenväder ute och solen skiner för fullt efter en stormig natt. Det började nästan låta som stormen Gudrun hade kommit tillbaka men nu har den bedarrat. Mannen är i duschen och sen skall jag klippa hans hår. Sen jag blev blondin så har det blivit dyrare för mig att sköta håret så vi har fått dragit in på min mans friseringsbesök och jag har sett att jag kan klippa honom hjälpligt utan att han måste gå till frissan akut efterråt...   

 

  

 

I dag skall vi gå till Folkets hus här i Vaggeryd för att bevista en fotoutställning som börjar 10-18.00 Sen skall vi se en naturfilm på deras biograf som heter "Ocean" och börjar 15.00 Klicka här för att se vad jag skrev om detta evenemang för några dagar sen.

 

  

 

Nu har jag inte tid att skriva mer för mannen är klar för saxen...  och det är bara att hålla tummarna att jag lyckas denna gång också. Hoppas ni alla hade en fin fredagskväll. Let´s dance var rätt bra i går och jag tycker Figge Norlin och Tina var bäst. Tyvärr kan jag inte hitta nåt klipp på dom danserna på Youtube så jag letar nog på fel sätt.

 

     

 

Ha en toppenlördag mina gulliga bloggläsare...    

 

  

 

Blommorna jag fotat i detta inlägg kommer från ICA i Vaggeryd inför Alla Hjärtans Dag.

 

 ize: medium;"> 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards