Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 januari 2011

Av Malin wiper - 24 januari 2011 22:20


    

 

Guldbaggegalan 2011

 

 

Jag trodde att Guldbaggegalan skulle bli en katastrof när dom hade satt Petra Mede att leda den men hon var mycket bättre än när hon höll i melodifestivalen. Inte alls så uppskruvad och högljudd. Hon kom med en del roliga skämt men även dåliga. Jag trodde att Svinalängorna skulle bli vald till bästa film eftersom den är så omtalad och skall vara så otroligt bra. Det blev istället filmen "Sebbe" som vann guldbaggen för 2010 års bästa film. Jag har inte sett nån av dom så det blir till att hyra filmerna. Däremot har jag sett "I rymden finns inga känslor" som också var nominerad. Där har Bill Skarsgård huvudrollen som en ung man med Asbergers syndrom  han gör rollen suveränt bra.

 

   

Klicka här för att läsa vilka som vann Guldbaggar  

 

Denna bild hittade jag på en sida där filmkameran är tryckt på T-shirts. Klicka här för att komma in på den sidan.

 

   

Det jag tyckte saknades på galan var musik, visserligen framfördes en Cornelislåt från den filmen men annars var det tunnsått. Inledningen med lite Bollywood var rätt häftig men sången från Mede förstörde njutningsfaktorn. Dom hade kunnat ha en bagge för bästa filmmusik också. Egentligen har Guldbaggegalan blivit lite tråkigare. Inga roliga tal som förut med undantag av en överlycklig Pernilla August. Sceneriet och färgerna var behagliga och hade samma nyans som baggen, en bagge som fått nya färger och ser lite roligare ut än förut. Det var ett löjligt effektsökeri med Mede och Frode som kysste varandra. Vi har sett sånt förut i USA så ingen höjer ens på ögonbrynet när två hetero försöker chockera. När Björn Kellman höll i guldbaggegalan då var den på topp och det kändes fest och upprymdhet. Nu blir det sådär godkänt men med en liten gäspning.   

 

Nu kom jag ihåg att det var lite musik på slutet av galan i form av 6 män som spelade på olika blåsinstrument filmmusik från "Modern times" låten "Smile". Huvudrollen spelades då av Charlie Chaplin.

 

Klicka här för att läsa om filmen Modern Times från 1936  

 

  

 

Ha en fin tisdag...  

Av Malin wiper - 24 januari 2011 17:24

  

I dag har jag börjat beta av listan på sånt som jag lovat bort och hann få färdigt två klädnypeklänningar och två nåldynor i koppar. Tyget kommer från Mimmis Magasin. Nu skall jag ängna mig åt att klippa till klädnypeklänningar i olika tyger och nacken är ovanligt bra och det beror på både nackstretcingen och gelén som jag fick av Therese (Mimmis). Jag kör inte nackprogrammet 3 gånger/dag utan 2 gånger så här i början eftersom det kan bli bakslag annars.

 

   

Halva priset på det som står på detta bord hos Mimmis Magasin  

 

Dom här fina cultklockorna säljs nu för halva priset. En sån kan man blanda in bland andra cultgrejer på sin bricka. 

 

    

Dessa stod också på reabordet och är insatser till ljusstakar mm. Kul att kunna byta och få lite omväxling.

 

     

Syrran och svågern har köpt en jättefin stor soffa med sån där modern sektion där man kan halvligga. Då blev denna fotöljen för skrymmande för dom så därför skall dom ha en annan sorts fotöj. Dom hade tänkt lämna in denna till second hand men då föreslog jag att vi tar den istället. Det var bara ett glidlager som skulle bytas och det är gjort nu. Vi har redan en skinnfotölj i rödaktigt och den flyttade vi lite närmare rumsbordet, denna som är lite större får stå vid bokhyllorna. 


 

Vi gav nyss bort en fotölj som var alldeles för stor och skrymmande själva. Det blev perfekt och jag tackar syrran och svågern så mycket...  Vi kunde inte träffa dom  i går för syrran har en förkylning på gång så Mr T fick hämta den på gården. Fotöljen ser helt ny ut och den går att vicka så man ligger ner.

 

     

 

I kväll skall jag se guldbaggegalan på svt. Klicka här för att se vilka som är nominerade. Jag har missat en massa nya filmer eftersom jag haft såna besvär med nacken och inte kunnat  gå på bio så nu får jag se dom på dvd istället när dom kommer ut. Ha en fin kväll mina härliga bloggläsare...   

 

    

 

Av Malin wiper - 24 januari 2011 08:05

       

 

Ett skepp kommer lastat med frågor från Nina...

 

1. Ta upp närmaste bok och slå upp vad som står där

Nästan hela sjösidan av huset bestod av ett inglasat vardagsrum (min sons bok)

 

2. Vad var det senaste du såg på tv

En dokumentär om Thailändska kvinnor som kom till Danmark för att söka sig en man. Den gick på tv 2 i går kväll

 

3. Bortsett från datan, vad gör du just nu

Äter frukost

 

4. När var du senast utomhus, och vad gjorde du då

Jag var senast ute i går och då var jag och hälsade på mamma i Skene.

 

5. Vad har du på dig

Nattlinne...  

 

6. Vilken var den senaste filmen du såg

katastroffilmen 2012

 

7. Skulle du överväga att flytta utomlands

Inte flytta men bo i ett annat land halva året om jag ser tillbaka 10 år i tiden. Jag trivs där jag bor och dessutom orkar jag inte flytta nåt mer i mitt liv.

 

          

 

Skeppet lastas igen och skeppas över till... Monica och -Nena- 

 

Av Malin wiper - 24 januari 2011 07:50

       

 

Jag är med i en tävling hos Vicke. Det är han som är suverän på att animera och har gjort min nuvarande header. Man kan vinna en animerad header, banner, bild eller annan profilbild efter eget önskemål. Vinnaren dras den 29/1.

 

Klicka här för att gå in på Vickes blogg och tävla 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards