Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 januari 2011

Av Malin wiper - 2 januari 2011 16:07

             


Nu vet jag varför jag känt mig så dassig några dagar. Jag tog febern och har 37.7 och det kan ju tyckas inte vara feber men jag har som normal temp omkring 35.8 Har tagit det lugnt i dag också och då passar vi på att testa den nya lattevispen som vi köpte på nyårsaftonen. En varm chailatte med skum är välgörande för hälsan. 

      

 

Klicka här för att komma in och läsa ett inlägg jag skrivit om hur man gör en chailatte. Denna är enbart på mjölk råsocker och chaite, det är ett recept som Maria Lakatos lärt mig. Man behöver inte ha det dyraste chaitet som är bl.a Kusmi utan kan köpa ett vanligt billigare på lös vikt

 

         

 

Man får inte hälla i mer mjölk än till strecket och vi tänkte inte på att vi bara är 2 personer så nästa gång blir det en bit under strecket för annars blir det för mycket mjölk kvar i botten. Det konstiga är att man skall vispa kall mjölk och sen skeda upp och värma skummet om man vill ha det varmt.

 

         

 

Man trycker ner en knapp på toppen av locket och sen börjar det vispa med en visp som går upp och ner. Det blir skum rätt snabbt men man skall hålla på i 2 minuter. 

              

 

         

 

Här är nu skummet klart och det blev otroligt mycket.

 

        

 

Det blev så mycket skum så vi hade kunnat få mycket mer men då är det inte lika gott. Nästa gång skall jag testa med riktig lattemjölk för nu använde vi vår låglaktosmjölk och det blir ju inte detsamma. Skummet är inte godare än med en vanlig liten elvisp men det går fortare och stänker inte. 

 

         

 

Handskummaren har jag kvar som reserv.

 

        

 

Hittade en annan sort av bodums mjölkskummare som ser ut som på bilden ovan och där kan man förvärma mjölken så den hade kanske varit hännu bättre. Klicka här för att komma in på sidan där denna finns. Fast denna är inte nedsatt utan kostar 499:- och det finns ingen motor i den så man får stå och dra upp och ner med greppet på locket. Vår var ju nedsatt till 299:- 


   Colorful Cupcakes


Click here to getImages &
Colorful Cupcakes Pictures - Pictures

Av Malin wiper - 2 januari 2011 11:07

                    


Jag såg en film i går som var helt annorlunda än allt annat jag sett. Den heter "new york I love you". I Love You är en episodisk film av år 2009 och uppföljaren till Paris, je t'aime . Klicka här för att komma in på hemsida för filmen. Det är ett drama/romance och för regin står Fatih Akin och Yvun Attal. I rollerna ser vi bl.a  Bradley Cooper, Natalie Portman, Ethan Hawke, Orlando Bloom, John Hurt, Hayden Christensen, Julie Christie. Det var så häftigt att Julie Christie var med i filmen och den scenen var magisk. Hon var med i orginalfilmen "Dr Zhivago" från 1965  

 

 

                

 

HANDLINGEN

 

Efter ”Paris, je t’aime” kommer nu hyllningen till världens mest älskade metropol; New York. Elva regissörer bjuder på varsin kärlekshistoria som utspelas på Manhattan, från Tribeca till Harlem. Ända sedan filmen begynnelse har New York haft stor plats i filmvärlden. Staden har blivit gestaltad på oräkneliga sätt i tusentals filmer.
"New York, I love you" är ett nytt fönster mot filmens New York, denna gång sett genom kärlekens ögon. Vi får möta kärlek i alla möjliga skepnader från den första kärleken till den omöjliga, korta, oförglömliga och eviga kärleken

 

                

 

MIN RECENSION

 

Jag tänkte först när jag tittat på filmen en stund: nej! jag orkar inte så seg den är men sen lossnade det en bit in i filmen och jag såg den som ett konstverk för så bra och intressant var den filmad. Fotot var suveränt bra och kändes lite nytänk. Det var korta snuttar av intressanta händelser i folks liv och både färg och bild var som sagt lockande och jag kunde inte slita mig. Det var massor av bra skådespelare både unga och gamla som gjorde filmen rättvisa. Den går inte att förklara för man måste se den och då bara låta sig ryckas med av stadslivet och dess skiftningar.

 

      

 

Jag är beredd att ge den 4 filmrullar av 5 möjliga p.g av foto, filmning och färg. Sen var skådespelarna i toppform. Jag såg den mer som ett konstverk så hade den varit en vanlig film så hade jag tappat intresset. Det var ingen dussinfilm.

 

            

 

 

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards