Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 januari 2011

Av Malin wiper - 1 januari 2011 14:09

  

Naturligtvis var vi in på Café Lakatos också i går. Där tog vi vår sista sötsak i form av en vansinnigt god mango cheesecake...  Maria lät oss också provsmaka två nya chokladtryfflar som hon fått hem och dom var njutbart goda. Det var så mysigt att sitta inne i värmen i den härliga atmosfären och bara titta ut på folk utanför. Fast det var inte sånt folkliv som vanligt är men det var ju nyårsafton.

 

          

Maria hade pyntat så fint i det lilla fönstret bredvid ytterdörren. Massor av godsaker både på fat och i glas. Dessutom en häftig ögonmask och en solfjädersliknande grej på andra sidan anrättningen. Det kändes lite carneval.           

 

           

I går när vi kom hem från Jönköping så åkte vi till vår fina videoaffär "Video Hollywood" för att hyra några filmer för det fanns inget på tv att se. Här ser ni han som äger videoaffären. Han, frun och övrig personal har alltid varit toppen. Vi samtalade ett tag och vi har hyrt film där nu sen vi kom till Vaggeryd för 10 år sedan. Fast det var ett program som var renodlad underhållning som jag kollade på och det var "After dark" som showade med Babsan. Härligt att få se underhållning för en gångs skull utan spel, tävlingar och insamlingar. Det var bättre än jag hade trott och Christer Lindarw har verkligen utvecklat en komisk ådra och kul kroppshållning när han agerar. Dom hade till och med ett nytt nummer där han sjöng själv som man aldrig sett förut och det var riktigt bra.

 

         

 

   

Dom har stort utbud på sitt lösgodis och det är alltid färskt och bättre än på många andra ställen.      

 

   

Dom har en avdelning för lite dyrare godis med papper på också. Min man tog popcorn som dom har jättegod och jag en liten påse med godis...  Det har verkligen varit en slödag i dag trots att vi inte ansträngde oss nåt på Nyårsafton utan bara tog det lugnt. 

 

   

Den här jättestora julkärven står i rondellen på västra sidan mot Munksjöbron. Den har fått vara ifred i år men dom små kärvarna som stått runt rondellen har blivit uppeldade men dom satt dit nya direkt. Det verkar ha blivit tradition och att förstöra våra ögonfröjdsnöjen...  

 

Av Malin wiper - 1 januari 2011 10:51

       

 

Thomas Funck har gått ur tiden och hans sagor om "Grodan boll och Kalle stropp" är bl.a dom sagorna jag växt upp med och älskade. Thomas Funck var på tv många gånger och det slog mig hur älskvärd och sympatisk han var på ett icke insmilande sätt. Jag nöjt när dom intervjuade honom och han härmade sina sagofigurer. Thomas Funck föddes 1919 i Linköping och dog 30/12 2010. Han fick uppnå en ålder av 91 år och det är inte illa.

 

                  

 

Klicka här för att komma in på en sida som handlar om Thomas Funck. Den är under uppbyggnad.

 

 

          

 

Från Wikipedia:

 

Kalle Stropp och Grodan Boll, en serie fabeldjursberättelser skapade av Thomas Funck som radioteater, bilderböcker, tecknad film, spelfilm och tecknade serier, först presenterade i radion 1954.

Den tecknade serien med Kalle Stropp och hans vänner producerades 1955–1960, tecknad av Nils Egerbrandt. Funck själv skrev merparten av manusen. Serien publicerades i tidskriften Veckospegeln, veckotidningen Husmodern samt serietidningen Blondie. Den repriserades sedermera i tidningarna Nalle Lufs, Goliat och Bobo och Gnuttarna.

 

         

 

                   

 

  

 

Av Malin wiper - 1 januari 2011 09:42

            

        Denna bild hittade jag här  


2010 slutade inte så bra för Per Oscarsson och hans fru Pia Östling (skådespelerska) befaras ha omkommit när deras hus brann ner. Per Oscarsson har jag följt sen radioteaterns tid och jag minns hans på den tiden skandalösa avklädning på Hylands Hörna. För mig var han en legend och en jättebra skådespelare som jag även såg på nära håll i Göteborg när jag bodde där. Jag tyckte då han var magnifik och jag önskade att jag hade tordas gå fram och prata lite med honom. Klicka här för att läsa vad som står i Aftonbladet. Jag känner mig jättesorgsen... Jag kan inte låta bli att känna ett hopp om att dom hittas levande och bara har åkt bort inkognito. Klicka här för att komma in på öppet arkiv

 

              

 

Hoppas att ni alla haft en lyckad och härlig nyårsafton. Vi var så trötta vid 12-slaget så vi gick inte ens ut på gården och skålade. Det kändes inte så lockande heller för det började regna och blåsa. Vi har fått mildväder med minus 1 grad. För oss är det nya tider som gäller och sötebrödsdagarna är slut. Vi har inte avgett några nyårslöften men vi är tvingade att ta itu med våra kroppar. Min man har ju diabetes och jag har fått förhöjt blodtryck så nu är det dags att dra i handbromsen på allvar.

 

                  

             Bilden kommer från Wiba.se

 

  

 

När vi sitter i köket och fikar så ser jag plötsligt en svan nere på isen. Fram med kameran direkt men jag fick zooma så mycket så det blev lite otydligt. Vi har inte haft en enda svan här på länge så det kändes så roligt men den flög iväg rätt snabbt igen. Kom ihåg när vi hade både sång- och knölsvanar hur många som helst och jag matade i flera år men det gick inte till slut för dom skitade ner så hemskt och kom upp till gården och blev närgångna.                   

 

        

 

 

     GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET...   

     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards