Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 november 2010

Café Lakatos!

Av Malin wiper - 29 november 2010 07:47

                  

God morgon i stugorna...  Jag har inte hunnit skriva färdigt om vår frosserilördag än. När vi hade varit till mamma och närmade oss Jönköping igen så blev vi så sugna på att ta en fika på Café Lakatos. Det brukar vara så stämningsfullt där så här före jul och man känner sig som man befinner sig mitt i en julfilm. Vi bestämde också att äta det vi ville för dan var ändå förstörd vad gäller sötsaker...    

 

   

Kolla in vad mycket choklad jag fick ovanpå min cappuccino...  Jag tycker så mycket om härliga Maria Lakatos som jag nu kännt i snart 4 år, så länge har vi fikat där och nu efter jul har dom 4 årsjubileum sen hon slog upp portarna till sitt fina café och chokladbutik som fortfarande klassas som bäst i Sverige enligt Cafékartan. Hennes anställda Emilia började där som praktikant och nu är hon jätteduktig och dessutom jättecool. Jag har aldrig haft ett stamfik förut men detta kommer jag att besöka så länge jag står stadigt på mina ben. Sen har vi ju toppenstället Ritz konditori här så det går ingen nöd på oss...      

 

   

Mr T tog en budapestbakelse som är hans favorit. Denna är med banan i fyllningen. Jag tog hennes senaste skapelse en pepparkaksliknande kaka med jättegod topping.               

 

  

 

När vi så hade ätit upp allt och bara satt och insöp stämningen och njöt så kom Emilia fram med detta till bordet...  Två kakor "saffranskakor" med mörk blank choklad över och nåt knaprigt ovanpå. Hon sa att dom bjuder på detta och receptet kommer från Emilias mamma...  Det var en av dom godaste kakorna vi ätit och vi tappade nästan andan. det var verkligen en smaksensation och ni skulle se hur dom såg ut inuti, så saftiga gula och lite gryniga. Vi åt från varsit håll på tallriken och kände oss som "Lady och Lufsen"...  Vi får ofta smakprov och det känns jättekul. Tack Emilia för den goda kakan och hälsa din mamma så mycket...              

 

             

Dom hade pyntat så fint därinne och man kände sig så omhuldad.     

 

   

Här i disken så hade dom denna saffranskakan i sin helhet (nästan)      

 

   

Maria visade hur fint dom gjort även på toaletten. Hon sa att dom kan inte ha några dyra dekorationer för det har hänt några gånger att folk tagit med sig sakerna därifrån och det är verkligen botten.

 

              

 

         

Jag tycker ändå att dom med små medel fått det jättefint på toaletten.       

 

          

Det gick inte att ta nån bild över hela caféet för det satt lite folk där.

 

         

 

Nu önskar jag er alla en fin och njutningsfull dag...  Sköt om er. Grafiken i inlägget kommer från Animatie wereld

 
 
Helga

Helga

29 november 2010 08:28

Vad mysigt att ha ett café som stamhak där ni trivs så bra! Kul också att de bjuder på lie smakprover och sånt...

Vi gick faktiskt också och fikade på café (café Årummet) igår. Jag har skrivit om stället förut. Där finns gott bröd men framförallt är utsikten helt fantastisk mot Fyrisån och domkyrkan och Gustavianum i Uppsala...

http://helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

29 november 2010 09:00

Ja det känns toppen att vi varit där från början. Tack för tipset om Café Årummet. Då skall vi gå dit när vi beöker min son i Enköping. Härligt med sån utsikt det betyder verkligen mycket.

Ha en fin måndag
kram

 
Sussi

Sussi

29 november 2010 08:32

Då är ni säkert dom första stamkunderna om ni fikat där så länge. Det betyder mycket för ägaren till cafét med. Så det är inte konstigt att hon skämmer bort er ;)
Allt du knäppt kort på såg ju såååå himla gott ut!
Det är så tråkigt med kunder som snor från inredningen. Inte undra på att vissa ställen ser så tråkiga ut om dom inte får behålla pyntet. Tänk att inte folk kan hålla fingrarna i styr!

Ha en riktigt bra dag
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

29 november 2010 09:02

Jag tror att vi är en av dom första och därför har vi lärt känna Maria Lakatos lite och det är så litet och intimt där. Jag gillar små ställen. Ja du hur man kan ta saker från en toa är ofattbart. Det förstör för oss andra.

Ha en riktigt bra dag själv
kram

 
lilian

lilian

29 november 2010 10:17

Oj oj snålvattnet rinner,jag måste nog baka något gott till kaffet idag.Det blir inte lika läckert som dessa,men duger åt mig.
ha en fin Måndag kram.

http://fru greta

Malin wiper

29 november 2010 11:35

Ja du man blir verkligen frestad ;) jag rullar snart fram om jag fortsätter så här. Du bakar säkert gott bröd.

Ha en fin måndag själv
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards