Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2010

Av Malin wiper - 9 oktober 2010 17:27

  

 

Vi åkte ut med bilen i förmiddags för att hitta nåt fint ställe att promenera på och sen skulle vi åka in till Jönköping med saker till Röda Korsets second hand. Vi hamnade först på en bakluckeloppis i Bro, Byarum som ligger några kilometer från där vi bor. Det var en häftig upplevles och på bilden ser ni hur det ser ut när man åker in till det natursköna området som är en kulturrastplats. Från den större vägen så åker man på denna lilla väg ett tag innan man kommer fram. Det kostar bara 20:- för att få stå med bilen och sälja sina grejer.

 

               

 

Klicka här för att gå in och läsa lite om detta. Föreningen som äger detta heter Brobrobreja.

 

  

 

Så här ser det ut när man kommer dit från gästparkeringen. Det är hur mysigt som helst. Vi funderar också på att vara med där nästa gång dom har loppis.

 

  

 

     

 

Här ser ni min man gå ner till platsen bredvid vatten där man kan få sig nåt till livs. Dom hade hembakat bröd och annat. 

 

  

 

Kaffet fick man serverat på detta sättet och det var hur gott som helst. Även kaffebrödet var välbakat och supergott.

 

               

 

  

 

Här sitter min man och myser och han till vänster är den som sköter om det hela och är initiativtagare. Han är även musiker och håller på med teater också.

 

        

 

Såna här små kaffepannor var populära i slutet av 70-talet för då blev det inne att koka kaffet igen efter att man bryggt kaffe i ett antal år i sk "Don Pedrobryggare". Jag hade själv en röd liten kanna men utan mönster.

 

       

 

Jag blev lite faschinerad av detta häftiga dass som stod en bit ifrån loppisen. Som ni ser så är det ett bord på sidan med tvättställ, handdukar och annat.

 

            

 

Klicka här för att komma in på ett ställe där det finns toalettskyltar

 

       

 

Detta lilla hus stod mittemot parkeringen.

 

 

 

   

 

Där vi satt och fikade så fanns även denna fina Dvärgschnauzer som var så lätt att fota för hon stod så stilla...   

 

Klicka här för att läsa om Dvärgschnauzer 

 

         

 

Klicka här för att kolla vart jag hittade denna hundmatskål

 

  

 

Här har dom byggt en scen invid vattnet som dom använder för konserter.

 

            

 

  

 

Så här idylliskt och fint ser det ut där man sitter för att njuta av musik och annat.

 

  

 

Dessa ungdomar sålde lotter för att få in pengar till en Frankrikeresa. Dom var jättegulliga och vi köpte rätt många. Jag hade sån tur att jag vann en biobiljett...  Två av tjejerna har en blogg ihop och ni kan klicka här för att kolla in deras häftiga blogg.

 

                 

 

 

   

 

         

 

Vi hade egentligen köpstopp resten av månaden men vi kom hem med lite grejer ändå. Denna pall fick vi för 30:-. Jag skall bara byta tyg på dynan. Det är så bra för dynan är löstagbar.

 

        

 

En solcellslampa för 10:- som vi redan satt ut på gården...  

 

        

 

En lampa för 30:- av en sort som finns att köpa fortfarande. det är som plastrundlar som är lite spegelglans i. Tyvärr så går den inte att ha på min mans kontor som vi tänkt för den hänger ner för mycket. Vi hittar alltid en plats åt den senare.

 

        

 

Det är svårt att få fram på bild riktigt hur den ser ut. På nära håll så ser ni att dom urklippta rundlarna har ett genomskinligt hjärta hängande i mitten.

 

                

         

 

Detta var verkligen ett fynd. En 3-4 m lång hemvävd matta med lite plastinslag i. Den är helt oanvänd och vi skall ha den i hallen när vi tvättar den andra mattan.

 

  

 

Klicka här för att komma in på Justin Haywards hemsida

 

 

Fortsättning följer..............

 

    

Av Malin wiper - 8 oktober 2010 19:29

          

 

Detta fick jag över mejl av min väninna ia. 

 

En grupp väninnor i  40 års åldern diskuterade var de skulle mötas till lunch. 

 

Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang 

för där hade servitörerna strama byxor och fina rumpor.

 

     

 

 10 år senare, vid 50 års ålder, diskuterade de igen var de skulle mötas till lunch. 

 

Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang 

för där var maten god och vinlistan utmärkt.

 

 10 år senare, vid 60 års ålder, diskuterade de igen var de skulle mötas till lunch. 

 

Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang 

för där kunde de äta i lugn och ro och restaurangen hade en härlig utsikt över havet.

 

 10 år senare, vid 70 års ålder, diskuterade de igen var de skulle mötas till lunch. 

 

Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang 

för restaurangen var rullstolsanpassad och det fanns hiss.

 

 10 år senare, vid 80 års ålder, diskuterade de igen var de skulle mötas till lunch. 

 

Till slut blev det bestämt att de skulle mötas på Ocean View Restaurang 

för där hade de aldrig varit förut……

 

 Skål för att vi flyttar fokus, men fortsätter att värdesätta goda vänner!

 

Klicka här för att kolla vart jag hittade dessa färgskiftande vinglas

 

        

 

Detta inlägg skrev jag sent i går men det skall tillhöra denna dag...  Det samma fina väder i dag ute och vi skall åka till nåt fint ställe där jag kan gå min mindfulnesspromenad. Det gäller att få variation...  Jag har lagt till lite text och bilder nu på morgonen så det är ett rätt färskt inlägg i alla fall...  . Jag har tagit bort ytterligare en stressfaktor från min blogg och det är besöksstatistiken. Nu är jag helt nollställd och finner bloggandet mer behagligt och hoppas jag kan hålla mig till min nya strategi.

 

   Ha en fin lördag....  

 

 

  

 

    

 

Klicka här för att komma in på Elvis hemsida

 

 

Av Malin wiper - 8 oktober 2010 15:42

                 


I går var vi på bio i Jönköping och såg filmen Hämnden av susanne Bier. I rollerna ser vi Mikael persbrandt, TrineDyrholm, Ulrich Thomsen. Det är ett familjedrama och thriller.

 

  

 

          

 

Två familjer i kris får kontakt när deras 10-åriga söner hamnar i samma klass. Anton (Mikael Persbrandt) är läkare på ett fältsjukhus i Sudan. Hans fru (Trine Dyrholm) vill skiljas på grund av hans otrohet. Sonen Elias (Markus Ryygard) blir mobbad i skolan. Till trakten flyttar en affärsman, Claus (Ulrich Thomsen) och hans son Christian (William Jonk Nielsen) vars mamma nyss dött i cancer. Mer berättar jag inte.

 

                

 

Många hyllar Mikael Persbrandt i den här filmen men jag tycker att behållningen av filmen är dom två 10-åriga pojkarna som har stora huvudroller. Det är dom som jag vill höja till skyarna. Killarna heter i verkligheten Markus Ryygard som spelar Persbrandts son. William Jonk Nielsen som spelar Ulrich Thomsens son. Man sitter som på nålar för dom för verkligen handlingen framåt med sitt rollspel. Allrahelst William Jonk Nielsen som är helt obetalbar som den till synes känslokalla sonen som mist sin mamma och är på gränsen att explodera. Även Persbrandts filmfru Trine Dyrholm är ett med sin roll. Jag gillar även fotot i filmen som är hisnande vackert men allt det skakiga i bilden gör en yr och illamående. Jag vande mig till slut men dessa dogmaidéer är bedrövliga. Till och med min man som inte har yrsel kände obehag.

 

                 

 

Jag älskar verkligen Susanne Biers filmer men tycker inte som andra att denna är den bästa så den får bara 3 filmrullar av 5 möjliga av mig. Filmen är bra men jag hade för höga förväntningar.

 

         

 

Trailern har jag redan haft inne så crolla ner en bit på sidan eller gå in på höger sida om bloggen "kategorier" film och teater för att se trailern.

 

          

 

Johan Söderqvist har gjort musiken till filmen men den har inte kommit in på youtube än så jag tar en annan av honom. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Detta klipp är filmmusiken ur filmen "After the wedding". som också är en film av Susanne Bier. Johan söderkvist har skrivit detta stycke till filmen som heter "Two Fathers".

 

 

      

 

Av Malin wiper - 8 oktober 2010 12:36

  


Tack snälla ni för era gulliga och omtänksamma kommentarer som värmde mitt hjärta...    Jag skall fortsätta att blogga men träna mig på att inte överdriva så jag får en behaglig balans. Jag har varit ute på en mindfulnesspromenad och den tog hela 50 minuter. Det är som en tidig höstdag och allt är så vackert ute. Inga vantar behövs för det är så pass milt i luften och vindstilla.

 

           

 

             



           


  


            


   


              


   


               


               


               


   


                


               


   


           


           


           


      


      


       


                    


John Lennon fyller 70 år i morgon och det känns fortfarande konstigt att han varit ur tiden hela 30 år...  . Klicka här för att komma in på en firarsida. Nu finns bara två kvar från The Beatles, Paul McCartney och Ringo Starr. Jag trodde att han fyllde 70 år i dag eftersom Google firar honom. Jag hade redan skrivit inlägget när jag såg mitt misstag.

 


                        


John Lennon är född 1940 i Liverpool i Storbritannien. Han blev mördad 8/12 1980 i New York. Han var en brittisk sångare, musiker och kompositör. han var även grundare av musikgruppen The Beatles. Han spelade även gitarr och klaviatur. John Lennon var också erkänd fredsaktivist 


  


        
Comments by ZingerBug.com

Av Malin wiper - 8 oktober 2010 01:00

            


Jag använde dagen i går till att fundera hur jag skall göra med mitt bloggande. Tyvärr så börjar jag känna som förra gången då jag la ner bloggen några månader. Jag har svårt att göra nåt som är roligt lagomt och det blir till slut för mycket för min utbrända hjärna. Jag tycker ju att det är så kul att blogga och har fått så många fina bloggvänner och andra läsare. Jag har i alla fall lyckats motstå facebook än så länge och det känns befriande. När jag gick på KBT så sa hon att jag skulle ha en äggklocka som ringde efter 30 minuter så jag inte skulle sitta vid datan för länge. Till saken hör att jag måste sköta min motion och annat för att jag skall må bra både fysiskt och psykiskt. Hade jag inte min utbrändhet och nacken så hade detta inte varit några problem. 

 

 

                


Nu skall jag testa att göra ett schema så jag blir piskad att strukturera upp min dag och gör allt som jag måste för min hälsas skull. I morgon bitti så går jag upp tidigt och går min promenad, sen blir det frukost och efter det så kan jag göra ett inlägg. Det är ju inte bara att skriva inlägg utan bilder skall fixas och sen veta vad man skall skriva om och vilken musik man skall lägga in mm. Sen svara på kommentarer, gå in på andras bloggar mm. Jag vet att jag inte är ensam om dessa tankar utan många har gjort uppehåll i sitt bloggande och en del har helt slutat. Dessutom skall jag testa att bara göra 3 inlägg/dag än om jag kommer att få en hemsk abstinens. Jag har verkligen problem nu och det känns tråkigt och frustrerande. Har man suttit för länge vid datan så blir man så trött att man inte orkar nåt annat sen. Det gör att man flyr ut istället för att sköta om sig själv och sitt hem. Jag har fått tillbaka en massa symtom som gör att jag måste dra i handbromsen.  

 

          

 

Jag måste verkligen ändra mitt beteende för att orka fortsätta vara ute på nätet. Jag måste få balans i det hela och det blir en bra träning för mig att få min dag att fungera och att jag blir lite piggare. Sen vill jag tacka för era gulliga och omtänksamma kommentarer...  

 

Klicka här för att komma in på Lisa Ekdahls hemsida

 

 

               Som ni ser så är jag uppe sent i natt och har svårt att sova men nu släcker jag lampan och hoppas ni andra sover gott...   

    

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 22:22

  


Jag har både bloggtorka och dålig ork så jag tar en helt bloggfri dag i morgon. Jag önskar er alla en god natts sömn och en fin dag i morgon...  

 

           

 

Klicka här för att komma in på Josh Kelleys hemsida

 

 

                     

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 18:22

              

 

Här kommer ett filmtips och det gäller filmen "Brooklyn´s Finest" som jag sett i dag. Det är en amerikansk kriminalfilm från 2009 av Antoine Fuqua. I rollerna ser vi Richard Gere, Don cheadle, Ethan Hawke, Ellen Barkin och wesley Snipes. Filmen spelades in i Manhattan, Queens, och Brooklyn i New York. Här får man följa olika poliser som ställs inför olika dilemman och prövningar. Frågan är om dessa poliser tar rätt beslut efter allt som dom upplever.  

 

 

        

 

   

 

Min man hyrde filmen och jag hade inte hört talas om den fast det är en hel arsenal av kända skådespelare. Det är en mörk våldsam historia som balanserar på en knivsegg och man bara väntar på den stora katastrofen. Richard Gere gör en kanoninsats som den åldrade ensamma polisen som snart skall gå i pension. Ethan Hawke gör också en fantastisk prestation som den desperate flerbarnsfadern som gör allt för att skaffa pengar för att köpa ett nytt hus till sin växande familj än om det inte blir på ett ärligt sätt. Wesley Snipes hade inte sån stor roll i filmen men gjorde den så bra han kunde och jag gillar hans lite naturliga integritet. Don Cheadle är också en toppenskådis som lever sig in i sin roll. Dom hade verkligen lyckts med färgsättningen i filmen som gav den rätta känslan för en sån här mörk film. Jag läste inte handlingen före så jag var helt nollställd. Slutet är väldigt dramatiskt. Det är mycket skjuta i filmen men den hade en nerv och ett budskap så det är befogat.

 

           

 

Jag vacklar mellan en stark 3 och en 4 men det får bli 4 pistoler av 5 möjliga. 

 

              

 

 

 

Av Malin wiper - 6 oktober 2010 15:43

            


Denna bild skulle ha kommit med i mitt inlägg från Café Lakatos men jag är ju så vimsig och glömsk ibland. Jag fick lov att ta en bild på Miss E som jobbar hos Maria Lakatos. Hon är så cool och duktig, hon har nu arbetat ett tag hos Maria.

 

       

 

Jag köpte autografblock och penna hos Westers artistmaterial för ett tag sen men pennan gav jag Dan Reed när vi var på konsert. Upptäckte att det inte gick att ta ut bladen ur autografblocket så jag använder det nu till anteckningsblock istället. Det är egentligen block för såna som tecknar eller annat. Pennan heter Staedtler pigment liner med spets 0.4 Den fungerar toppen på papper och är permanent. Klicka här för att komma in på Westers artistmaterial.

 

  

 

Klicka här för att läsa om hur Staedtlerpennan fungerar och dess användningsområden.  

 

   

 

I måndags när jag var till Jönköping så var jag in till Westers igen för att köpa lösa dubbla kort för att ha till autografer istället. Det är ett jättefint och högklassigt papper i korten, jag har använt såna förr och vet att det funkar. Jag får hålla mig till såna dubbelkort istället eftersom det inte finns nåt block där som passar mitt ändamål längre. 

  

    Detta är dvd förvaring som jag hittade här Lite annorlunda som en byrå och den finns i olika format och utföranden. Jag har inget att skriva om så det blir lite utfyllnad...  

 

   

 

Jag känner mig lite som på bilden...    upphängd men ej nedsläppt än...  Jag får köra nåt lite avslappnande musik av Enya från filmen "Titanic" som jag hörde i dag på WWR. Låten heter "The sun in the stream".

 

               

 

klicka här för att komma in på Enyas häftiga hemsida 

 

 

                

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards