Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2010

Hämnden!

Av Malin wiper - 8 oktober 2010 15:42

                 


I går var vi på bio i Jönköping och såg filmen Hämnden av susanne Bier. I rollerna ser vi Mikael persbrandt, TrineDyrholm, Ulrich Thomsen. Det är ett familjedrama och thriller.

 

  

 

          

 

Två familjer i kris får kontakt när deras 10-åriga söner hamnar i samma klass. Anton (Mikael Persbrandt) är läkare på ett fältsjukhus i Sudan. Hans fru (Trine Dyrholm) vill skiljas på grund av hans otrohet. Sonen Elias (Markus Ryygard) blir mobbad i skolan. Till trakten flyttar en affärsman, Claus (Ulrich Thomsen) och hans son Christian (William Jonk Nielsen) vars mamma nyss dött i cancer. Mer berättar jag inte.

 

                

 

Många hyllar Mikael Persbrandt i den här filmen men jag tycker att behållningen av filmen är dom två 10-åriga pojkarna som har stora huvudroller. Det är dom som jag vill höja till skyarna. Killarna heter i verkligheten Markus Ryygard som spelar Persbrandts son. William Jonk Nielsen som spelar Ulrich Thomsens son. Man sitter som på nålar för dom för verkligen handlingen framåt med sitt rollspel. Allrahelst William Jonk Nielsen som är helt obetalbar som den till synes känslokalla sonen som mist sin mamma och är på gränsen att explodera. Även Persbrandts filmfru Trine Dyrholm är ett med sin roll. Jag gillar även fotot i filmen som är hisnande vackert men allt det skakiga i bilden gör en yr och illamående. Jag vande mig till slut men dessa dogmaidéer är bedrövliga. Till och med min man som inte har yrsel kände obehag.

 

                 

 

Jag älskar verkligen Susanne Biers filmer men tycker inte som andra att denna är den bästa så den får bara 3 filmrullar av 5 möjliga av mig. Filmen är bra men jag hade för höga förväntningar.

 

         

 

Trailern har jag redan haft inne så crolla ner en bit på sidan eller gå in på höger sida om bloggen "kategorier" film och teater för att se trailern.

 

          

 

Johan Söderqvist har gjort musiken till filmen men den har inte kommit in på youtube än så jag tar en annan av honom. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Detta klipp är filmmusiken ur filmen "After the wedding". som också är en film av Susanne Bier. Johan söderkvist har skrivit detta stycke till filmen som heter "Two Fathers".

 

 

      

 

 
 
Margit

Margit

9 oktober 2010 06:37

Gomooron min kära vän, Wiper!
Ja den filmen skulle jah kunna tänka mig att se. jag gillar inte "otäcka filmer"..mem den är ju en annann slags film.
Önskar dej vännen entrevig helg!!!
Kram till dej, vännen!!!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

Malin wiper

9 oktober 2010 09:01

Jag tycker att du skall se filmen för man tycker så olika och den är sevärd.

Ha en trevlig helg själv vännen
kramar

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

9 oktober 2010 07:42

Jag har sett reklamen och tänkt att den där vill jag se. Har dock inte läst något om den så det här inlägget var perfekt. Den låter bra också men som vanligt så vill alla höja en film till skyarna och man blir själv besviken. Jag hoppas att jag kommer få chansen att se filmen snart iaf. Skönt att ni kom iväg.
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

9 oktober 2010 08:59

Filmen är klart sevärd men det är jag som inte tycker att den är bättre än Susanne Biers andra filmer. Barnskådespelarna gjorde att filmen höjdes många hack

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards