Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2010

Av Malin wiper - 23 september 2010 08:25

   


Nu har jag försökt att skriva ett inlägg flera gånger men tagit bort det för jag har inget att komma med och min utbrända hjärna ger sig tillkänna. Så jag får recensera en film jag såg häromdan istället. Fick göra ett avbrott igen för jag kom in på en sida som hade virus eller nåt annat som försökte göra intrång så nu kör jag det långa virusprogrammet som tar en himla tid. Det verkar vara stört omöjligt att få in nåt inlägg här på morgonen men nu försöker jag igen.  


             


Detta är en riktig höjdarfilm som heter "Harry Brown" från 2009 med Michael Caine i huvudrollen och en massa fantastiska yngre skådespelare som man aldrig sett förut men gör toppenprestationer. Filmen är en action/drama/ Thriller.  Michael Caine gör en av sina bästa roller än om han blivit bara bättre med åren. Det är egentligen en tragisk mörk historia men man sitter ändå fast för filmen är så välgjord och bra.

 

             

 

Det utspelar sig i en förort i sönderfall och sånt sker p.g.a att samhället inte tar tag i problemen i tid. Den känns så sann och äkta eftersom skådespelarna  ger sitt yttersta. Dessutom har dom verkligen lyckats med att få fram rätta miljöerna som är sjaskiga och mörkt dystra. Dom som stått för sminket i denna film skall verkligen ha en eloge, så äkta som det ser ut är nästan outhärdligt skrämmande. Ni förstår om ni ser filmen.

 

               

 

HANDLINGEN

 

Harry Brown (Michael Caine) är en pensionerad marinsoldat som bor i en förslummad Londonförort. Hans hustru är mycket sjuk och när hon går bort har han bara sin gode vän Leonard (David Bradley) kvar med vilken han brukar spela schack på puben på dagarna. Leonard känner sig hotat av ett ungdomsgäng och visar Harry en bajonett han bär på för att försvara sig med. En morgon kommer kommissarie Frampton (Emily Mortimer) på besök och berättar att Leonard har blivit mördad i en gångtunnel som gänget brukar hålla till i. Det blir startskottet för Harrys hämndodysée genom förortsdjungeln 

 

Jag ger filmen 4 filmprojektorer av 5 möjliga 

 

            

 

   

 

     

     

    Hoppas ni får en fin och underhållande dag...  

Av Malin wiper - 22 september 2010 18:19

  


Jag är tvungen att skriva inlägget redan nu om vilka som har vunnit i min gissningstävling. Det funkar inte så bra igen på nätet och vi får inte tag på bredbandsbolaget som skulle ringa upp oss. Tack för att ni velat vara med i min tävling.

 

              

 

Klicka här för att komma in på Marias blogg. Maria var den första att komma in med rätt svar. Den jag syftade på var sångaren Rod Stewart.

 

          

 

         

 

Du vinner detta halsband med tillhörande örhängen från Pisans smycken. Grattis!...  

 

             

 

Andra pris går till Sanna som också svarade Rod Stewart strax efter Maria.

 

             

 

Du vinner detta änglahänge från Pisans smycken. Grattis!...  

 

Jag skickar priserna till er så fort ni mejlar mig er adress på:

 

 wiperium@hotmail.com  

 

En vinnarlåt till er två med ABBA. Jag kan inte höra den själv för det laddar inte in igen. Därför vet jag inte om det är en bra version av låten.

 

  

 

Klicka här för att komma in på ABBA the site

 

 

   Ha en bra och upplevelserik kväll...   

Av Malin wiper - 22 september 2010 16:30

   

Nu är det tomt under vårt partytält i alla fall så vi har fått bort lite trädgårdsmöbler men min man ligger just nu och sover och har så gjort i en timme och det är inte så vanligt. Det tog på för honom att vara på Elmia i går så många timmar. 

 

              

Han fick i alla fall in en massa möbler till inomhusaltanen innan han däckade...  Nu har vi en bänk kvar och två parasoller. Möblerna nere vid vattnet får vi ställa nere i källaren.            

 

   

 

Här på en hylla utanför står en massa krukor som jag glömt bort, ser inte så snyggt ut. Fattar inte hur det ljusblå durkslaget kommit ut dit...  

 

   

 

Så här ser bänken ut som har stått nere vid ån i flera år. Den har haft många färgnyanser genom åren. Till nästa år skall vi byta ut alla bräder i bänken för stommen är i gjutjärn så bänken är inte körd. 

             

Nu har jag hittat en plats till min väggljushållare. Denna ljushållare sitter där nu och jag är less på den. Har haft en till av samma som satt på andra sidan dubbeldörren till sovrummet. 

            

Så här blev det. Nu sitter den bara en bit ifrån vårt bröllopsfoto. Som jag skrev förut så kommer den från Mimmis Magasin    

                

Av Malin wiper - 22 september 2010 14:58

                 


Klicka här för att komma in på Roberta Flacks hemsida.

 

  

 

Roberta Flack, född 10 februari 1937 i Asheville, North Carolina, är en amerikansk sångerska. Hon hade under 1970-talet stora framgångar på hitlistorna med låtar som "The First Time Ever I Saw Your Face", "Killing Me Softly With His Song" och "Feel Like Makin' Love".

 


Av Malin wiper - 22 september 2010 14:13

  


Vi orkade inte laga nån mat i dag så det fick bli Ritz Konditori och deras goda bakade potatis med currykyckling. Vi får snart abbonera bord och få automatservering...   av denna läckerhet.... . Varken mannen eller jag är i nån bra form just nu och det är bara att gilla läget och ta det lugnt. Vi har ju våra krämpor och förslitningar som gör att vi inte fungerar som förut. Då brukar vi fly ut och det tar ju inte på krafterna utan stärker lite så man kommer upp ur svackor.    

 

   

 

En kaja förlustade sig på bröd som åkt ner från ett bord utomhus.  

 

   

    

Det är så soligt och fint i dag så det går fortfarande att sitta ute och fika om man så vill.

 

    

       

Mr T ville sitta inne och läsa en tidning medans han väntade på den goda maten. Han blev lite smygfotad därför den roliga uppsynen.

 

  

 

 

 

I dag hade dom två sorters Croissant med choklad i. Klicka här för att läsa om Croissant. Synd att man inte kunde ta en sån och en kopp kaffe för dom såg verkligen urgoda ut...   

 

    

Vi håller på att ta in lite trädgårdsmöbler nu och jag skall bära upp lite sommarkläder på vinden. Nu slipper jag leta efter allt för jag städade vinden i våras och vi köpte fler klädgarderober så nu är det fint och ordningsamt däruppe.    

 

   

Vi stötte på denna fina tik och dess ägare utanför vår spelbutik "konfekthörnan". Det är en japansk hund som är en blandras. Hunden är en blandning mellan en Schitsu och en annan sort som vi inte hann uppfatta.

 

      

Av Malin wiper - 22 september 2010 11:42

         


Nu funkar det igen men är fortfarande långsamt. Min man försvann ut en stund förut innan han skulle till museieföreningen. Fattade inte vad han sysslade med...  rena smusslet.

 

         

Han kom sen hem med detta vackert inslagna paket...  Nu är vi osedvanligt barnsliga...  

  

 

       

 

Det visade sig att han läst min blogg och kom hem med denna ljushållare från Mimmis Magasin som jag tyckte var så häftig...  Han valde en med dessa ord "Amor Vincit Omnia" som betyder: kärleken övervinner allt...  Jag blev jätteglad och skall nu hitta en passande plats för denna väggljushållare. Tack Paula som berättade för mig att det betyder: kärleken övervinner allt och inte som jag skrev (kärleken betyder allt). Nu har jag ändrat detta, typiskt mig att ha för bråttomt och läsa fel...  

 

   

 

Vi skall gå på en konsert på lördag och då får min man bjuda på sin utlovade middag. En av mina vänner rekommenderat oss att gå och se Dan Reed som  var jättestor på 80-90-talet och drog fulla hus. Han drog sig sen tillbaka och spelar nu bara på små ställen världen över. Mest på Yogacenter och denna gång blir det på John Bauer Hotel i Jönköping. Biljetterna kostar bara 150:-/st. Köpte dom för ett bra tag sedan.

 

                

  

Klicka här för att komma in på Dan Reeds hemsida.

 

  

 

Dan Reed, född 17 februari 1963 i Portland Oregon USA, är en amerikansk sångare och gitarrist, mest känd som medlem i rockbandet Dan Reed Network. Under 80 och 90-talet turnerade Dan med Network och nådde framgångar, bland annat med låten Rainbow Child som 1989 blev en hit på radio i USA och många europeiska länder. Under större delen av 90-talet och 00-talet levde han med munkar i Indien innan han 2009 återvände till musiken som soloartist

 

 

Av Malin wiper - 22 september 2010 09:11

  


I dag är det verkligen en riktigt fin höstdag med sol och vackra färger som sprider ut sig. Jag har tyvärr inte kommit in här på morgonen och jag tror att det är nåt fel hos vår internetleverantör "Navnet" Det funkar fortfarande inte och jag kan bli utslagen närsomhelst och det går med snigelfart här. Jag har fått så många kommentarer och det tackar jag för. Kan bara svara på några i taget för att kunna hinna skriva åtminstone ett inlägg på morgonen. Vi skall kolla upp detta med bredbandsbolaget. 


  

 

Min man blev jätteglad för min kärleksask. Jag hade lagt i en sten jag köpt på Mimmis Magasin och där stod det "I love you". Vi drack vårt kaffe i dom fina hjärtekopparna jag fått av min väninna ia och hennes man när dom var här sist. Jag köpte ett jättegott morotsbröd på Ritz i går som vi åt på morgonen med en god skinka på. Här blir det inga bakelser eller annat frestande mer. Mr T skall bjuda mig på mat på valfri restaurang men jag vet inte om det blir i dag för han skall till museieföreningen för att fixa med datorer. Det ser ut som min man har gjömt mig men då misstar man sig för helt plötsligt så kommer han både med blommor och annat.

 

         

 

I kväll 19.00 är min gissningstävling slut och om jag inte är här då så har jag inte lyckats komma ut och då får jag utse en vinnare så fort detta krångel har ordnat upp sig. Min man har försökt ringa Navnet men det är upptaget hela tiden. Om ni visste hur lång tid det tagit att skriva detta...  Jag har ju inte heller nåt tålamod...  Bara att få in en bild tar en evighet.

 

     

 

Detta är den första låten vi lyssnade på tillsammans fast då med David Allan Coe. Den finns tyvärr inte på Youtube. Jag kan inte höra klippet för det laddar inte in för mig men ni kan höra det.

 

klicka här för att komma in på Elvis hemsida. Ha en fin dag...  

 

 

Av Malin wiper - 21 september 2010 18:35

  


Jag kände mig så ensam och kymig i dag så jag cyklade ner till byn för att plåga mig med att kolla på bakelser...    Tyvärr så blev det lite slarv när min son var här så jag har fått startat om min viktminskning och det är inte lätt...  

 

                

Här satt jag och läste en tidning och avnjöt min bakade potatis med kycklingcurry.

 

  

 

Jag tog en tur till Mimmis Magasin också för att kolla om dom fått hem nåt nytt. Passade på att köpa en grej till min hjärtformade ask också. Här ett helt bord med både böcker, almanackor mm.

 

  

 

Mimmi höll på att packa upp en massa nya garner som såg jättesnygga ut.

 

  

 

Här ett jättefint gardintyg.

 

  

 

Dom här ljushållarna har jag inte sett förut och det står lite visdomsord upptill. Dom är jättefina.

 

  

 

Lite glas att ha ljus i eller nåt annat. Den röda duken under glasen var jättesnygg och färgstark.  

 

           

Dom hade fått in två höga handmålade tavlor. Den ena som på bilden i starka färger och en annan som var lite ljusare.

 

     

 

Denna värmeljuskombination stod i skylten och man känner lite förjulstämning sprida sig i kroppen.

 

    

Jag tror detta är doftljus och jättefina med sin lite avlånga form.    

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards