Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2010

Av Malin wiper - 26 september 2010 16:29

                             


Mingelbilderna från gårdagen har nu lagts ut på nätet men vi kom bara med bakom ett annat bord så bilden blev nog inte så bra...  Vi är i alla fall på den sidan som kommer upp först och kort nr 5. Vi sitter bakom hon som har en randig färgstark tröja.

 

                     

 

Klicka här för att komma in på sidan som heter jnytt.se Nöje

 

   

Det kommer att bli en kultur DagNatt i Jönköping 2/10. Klicka här för att gå in och läsa om evenemanget. Jag har själv fått ett program som jag skall läsa igenom och se om det finns nåt som passar mig att gå på.

 

          

Dom har en chokladbutik i dom gamla gränderna som jag inte sett förut. Den heter "La gott chocolate". Det är rätt litet men mysigt inne med en disk med olika tryfflar och anna choklad. Dom har även två höga barbord där man kan sitta med en kopp kaffe och en tryffel. Kunde inte ta några bilder inifrån eftersom affären var full med folk. Klicka här för att komma in på "La gott chocolate"

 

           

Ute hade dom ett marknadsbord men vi hann inte se allt och man blir bara så sugen och kan inte köpa allt.

 

            

Här stod en tjej och sålde en massa godsaker också på huvudgatan.

 

           

Hantverksbutiken koij som vi var till i fredags hade också ett maknadsbord. Dom hade hittat på nåt eget och paketerat in hemliga paket i olika prisklasser och köper man ett paket ex för 60:- så var det en sak för 120:- inuti.

 

           

Gående över bron såg jag detta fina par som minde mig om 70-talet. Han hade längre hår än sin tjej. Kunde inte låta bli att fota dom och den är ju inte tagen framifrån.

 

                        

       

 

           

Här satt en kille och fiskade medans den andre satt på en filt. 

             

När vi ändå var så nära Café Lakatos så gick vi in dit för att äta lunch.

 

             

Min man tog en krämig broccolisoppa toppad med rom och cremé fraiche. Till detta goda varma brödsnittar med ost emellan.

 

        

Jag tog Maria Lakatos fantastiska kycklingpaj som även innehåller potatis mm. till detta en utsökt sallad med smakrik och urgod dressing.

 

          

Vi var både trötta och hungriga så vi drog till och tog varsin maccihato med en mörk njutbart god chokladtryffel till.

 

     

 

Helt plötsligt kommer Maria Lakatos ut med nybakade varma ungerska kakor. Hon gör så ibland så det känns så mysigt, hon är så snäll och generös. Kakorna heter "Pogacsa" och var fantastiskt goda med lite salt smak, man blev inte så där proppmätt utan mådde bara bra.

 

Pogácsa (ungerska uttal: [poɡa ː tʃɒ] ) är en typ av välsmakande SCONE i ungerska köket. Klicka här för att läsa lite mer om kakorna

 

   

I lördags hade hon också en jättefin tärta med passionsfruktbitar på. Hennes bakverk är aldrig så där sliskigt söta utan så lättätna. Hon säger att det alltid beror på bra råvaror.  


Av Malin wiper - 26 september 2010 15:31


      

 

         

 

Min son var och hälsade på en god vän 25 september i Uppsala och just då höll dom på att spela in scener till den kommande filmen "The girl with the dragon tattoo"  

 

              

 

Detta är bilder av Drottninggatan i Uppsala, tagna den 25 september. Skyltar, butiker, fasader och även färgen på
asfalten är omgjorda för att se retro ut. Dagen innan dessa bilder togs repeterade man scener med bilkonvoj, statister och en blåsorkester.

 

                    


Detta är nämligen en av inspelningsplatserna för David Finchers nya film "The Girl With The Dragon Tattoo",
baserad på Stieg Larssons bok. David Fincher började sin karriär som musikvideo regissör och gjorde sin Hollywooddebut
med filmen "Alien 3" (som ovanligt nog filmades med ett ofullständigt manus). Mest känd är David för thrillers som: "Seven", "Zodiac"
och den kultförklarade "Fight Club". Rooney Mara och Daniel Craig spelar huvudrollerna i "The Girl With The Dragon Tattoo"

 

  

Här har dom byggt upp en gammal bokhandel till scenen.

 

inspelningarna på Drottninggatan pågår 3 dagar till för att avslutas den 29 september. Ungefär halva delen av affärsgatan är omgjord
för att passa filmen. Mycket möda har lagts ner på detaljerna. Bilarna har återigen gått över till vänstertrafik, och till och med caféets
menyer har skrivits om. Drottninggatan är tyvärr en vanlig genomfart för Uppsalas ambulanser, vilket kan försena transporterna med
någon minut eftersom man måste ta omvägar när man rycker ut.

 

  

Det är svårt att se detaljerna när man inte kan ha större bilder. På gaveln av huset sitter en gammal lampa.

 

  

Där folket står på bilden har dom uppfört en gammal mjölkbod.

 

               


 

Premiären för "The Girl With The Dragon Tattoo" förväntas bli den 21 december 2011. Fler scener kommer att spelas in i andra delar av Sverige, bl a Ingarö. Klicka här för att läsa lite mer om filmen

 

                   

 

Jag tackar min son för att han ville göra detta intressanta gästinlägg...  Både han och jag älskar film   och musik....  

Av Malin wiper - 26 september 2010 11:06

      

   

Här fick Mr T fota mig med Dan Reed och han är en behaglig och snäll man som hade en ängels tålamod med alla som pockade på hans uppmärksamhet. Han gick omkring med alla sina fans och dom både kramade och pussade på honom. Min man och jag blev även fotograferade av en mingelfotograf så vi kommer i en nöjestidning som jag skall kolla upp. Dan Reed kommer tillbaka till Sverige i november och skall uppträda på "Holmgrens bil"

 

           

Här fick jag klippa bort mig själv för jag gjorde en vansinnig min och just då tog Mr T fotot...  Jag håller om Dan lite medans han skriver min och i:as autograf.

 

   

Han har en häftig handstil och skrev så fint till mig. Jag hade en jättefin penna med mig som jag köpt på Westers artistmaterial. Han hade ingen egen penna och inte dom som ville ha autograf heller så jag gav honom pennan och han klappade mig så gott på axeln...  

 

   

Det fanns både skivor och t-shirts att köpa men jag valde en cd för 150:- det fanns även en singelskiva.

 

   

Här har jag  fått skivan signerad. Jag jagade honom redan när han gick av scenen i sann autografjägaranda...  Han var helt nykter och skärpt till max och jag tror inte att han nyttjar alkohol längre efter att han haft några svåra år innan han gick i kloster. Nu är han som sagt tillbaka och med den äran.

 

 

 

I dag kommer det lite surt efter men det är det värt och vi skall bara vila och mysa.

 

Ha en fartfyllt söndag...  

Av Malin wiper - 26 september 2010 10:35

                  


Min man och jag tog med oss våra glas och gick fram till scenen när Dan Reed började spela. Folket var i extas och han hade dom helt i sin hand. Jag har aldrig hört mannen förut men wow! vilken röst och inlevelse han har i verkligheten. Vi stod där och gungade fram och tillbaka med alla andra män och kvinnor. En person ur ett tjejgäng såg hur jag stod och försökte fota och öppnade en gång för mig så jag kunde ta mig längst fram...  det var så bussigt av henne och alla var så uppsluppna och hade det så kul och även vi. Kvällen var verkligen magisk och oväntad. Efter ett tag kom det in en massa folk som suttit på restaurangen också. Kan tänka mig att många var hotellgäster.           

 

        

 

Dan Reeds pianist var en skicklig man som gav allt. Dan verkade outtröttlig och i kanonform så han spelade sammanlagt 2.5 tim utan uppehåll. Jag tror han spelade 5 extranummer och publiken var salig.

    

       

Klicka här för att komma in på Dan Reeds hemsida    

 

           

 

        

 

       

Efter ett tag satt sig Dan Reed själv vid pianot och spelade bra han också. 

               

 

Han som var ljudtekniker gjorde ett kanonjobb, en eloge till honom. Synd att  jag glömde fråga om jag fick ta ett kort på honom och hans anläggning. Vi stod alldeles bredvid honom flera gånger.

 

         

 

Jag måste säga att jag är djupt imponerad av Dan Reeds sång musik och energi. Han ger allt på scenen. Ibland gick vi tillbaka till vårt barbrod för det var lite jobbigt att stå hela tiden än om det gick jättebra med mina nya skor och jag har inte haft nåt ont eller kramp i natt. Gubben njöt lika mycket som mig av underhållningen. Jag är så tacksam mot mannen jag känner lite som tipsat om att Dan skulle spela i Jönköping i går. Konstigt att jag missade honom på 80-talet för jag var rätt mycket ute i svängen då och kände till många artister som var i farten just då. 

             

 

Den här låten tyckte ia att jag skulle önska av honom "Rainbow child" men det behövdes inte eftersom han spelade den automatiskt för alla ville höra låten. Han är mycket, mycket bättre i verkligheten. Denna version av låten är från 1989

 

 

Fortsättning följer med del 3 då jag får autograf mm..........


Av Malin wiper - 26 september 2010 09:48

  

 

Vi kom inte hem förrens 00.45 i går så vi är lite sega och jag har ägnat morgonen åt att fixa alla kort jag tagit på konserten i går. Här ser ni John Bauer Hotel där det hela gick av stapeln. Innan konserten så gick vi och åt på ett wokställe mittemot hotellet. Det var jättegod mat men mina foton blev så dåliga och det var så mörkt både inne och ute. Dessutom går det inte att fota hursomhelst när det är fullt med folk på en restaurang.

 

klicka här för att komma in på John Bauer Hotel. Där får ni se ett bildspel hur deras bar och restaurang ser ut.

 

  

 

Det visade sig att lokalen vi skulle vara i låg i anslutning till restaurangen Esters kök & Bar. Vi blev lite smått chokade när vi steg in genom dörren och kom direkt in i en bar med partajande både unga och gamla....  En man frågade om vi skulle lyssna på Dan Reed?, ja sa vi och fick en stämpel på handen...  . Jag frågade mannen vart konserten höll till eftersom jag väntade mig att den skulle gå av stapeln i en konsertlokal där man satt i rader och lyssnade lite stelt och njöt i det lilla. Vad vi misstog oss för Dan Reed skulle sjunga i den fina stora barlokalen  som bestod av två våningar. Vi fattade absolut ingenting och kände oss lite malplacerade eftersom vi inte varit ute och roat oss på detta sättet på flera år...  Det var hög stämning och folk gick omkring och minglade med sina vin och ölglas...  .

 

  

 

Vi sprang runt som galningar för att hitta vart man hängde av sig kläderna och hamnade på övre våningen och där var det öppet så man kunde kolla rakt ner på scenen. Ett förband bestående av två killar sjöng och spelade jättebra. Jag kände mig som att 30 år föll av min kropp och det började pirra av förväntan... 


 

   

Vi trodde inte att vi skulle sitta vid ett bord i en bar och dricka öl och vin men så vi misstog oss...    Vi var tvungna att ta ett beslut och det blev så att jag fick dricka lite vin medans Mr T drack alkoholfri öl. Jag smakade lite på ölen och den kändes precis som vanlig öl och jättegod. Sammanlagt drack jag bara 2 glas vin och det räckte för att komma i form och stämning. 

  

Det var hur snyggt och mysigt som helst i lokalen med stora kristallkronor, spotligts, härliga färger och en massa bord nära scenen där man står med sitt dricka och minglar. På andra sidan scenen har dom stora bekväma soffor och små puffar där folk sitter, halvligger och myser så det ser ut som ett vardagsrum. Det märks att man inte hängt med i svängarna...  Jag blev väldigt förvånad att vi inte verkade vara dom äldsta där utan det var en salig blandning av folk i olika åldrar.

 

           

Dan Reed skulle börja spela 21.30 men det började inte förrens 22.00 men publiken väntade tåligt och blev mer och mer uppsluppna av sitt drickande. Här presenterar en man Mr Reed och hans pianist. Reed står längst bak med gitarren. Jag såg två kvinnor kyssa varandra helt öppet och det har jag aldrig sett förut...    . Dom flesta som var där verkar vara stora fans till Dan Reed. Jag kom i samspråk med en tjej som berättade att hon varit på 4 konserter med honom bara i år... . Hon talade även om för mig hur det gick till att få autografen efteråt. Han skulle stå vid ett bord där dom sålde T-shirts och cd-skivor, en gullig och hjälpsam tjej, Tack!...     . Vi kan också säga att vi hade barhäng...  (som dom yngre uttrycker sig) för vi uppehöll oss också vid dom höga barbroden lite då och då.             

 

Fortsättning följer i nästa inlägg.........

 

  

 

Detta är munksjöbron som vi ser från parkeringen. Den är helt upplyst så det ser jättevackert ut på kvällen. Vi är inte vana att befinna oss i Jönköping by night...  

Av Malin wiper - 25 september 2010 16:39

           


Jag hinner inte skriva om allt vi gjorde på höstmarknaden i dag utan får dela upp det lite. Det regnade för fullt när vi anlände men sen lugnade det ner sig. I går kväll var det rena skyfallet och det blixtrade för fullt så jag fick stänga datan ett tag.

 

  

 

Vi åkte först till östra sidan där dom har ett lite större torg och där spelade ett rock/popband som heter "Rememberz". Dom bestod av lite äldre män som spelade musik från 50-60 talet. Gruppen kommer från Östergötland. Dom både sjöng och spelade rätt bra så vi stod kvar en stund. Det var fullpackat med folk överallt.

 

  

 

   

Nån hade lagt sin bastuba nedanför scenen så man förstod att en musikkår skulle spela också så småningom. 


 

   

Här är nu Norrahammars Musikkår uppställda för en liten konsert. Dom spelade även ett stycke ur "Star wars".  

 

             

Jag missade drillflickorna som jag fotat en stund tidigare. 

 

   

Här är dom nya husen som ligger nedanför affärsgatan och har på andra sidan om byggnaden utsikt över vattnet. I husen finns restaurang, café, inredning, kläder mm.

 

            

Jag tog ett foto på min man när han stod inne i provhytten på klädbutiken "Lagos"...   Han provade ett par byxor som var nedsatta från 400:- till 99:- men det var fel form för hans kropp.

 

       

På "Salongen" där jag köpte mitt i.d löspuder häromdan hade dom extrapris på massor av smink så jag köpte en lila ögonskugga som passar till mina gröna ögon. Nu kan jag kanske börja sminka mig igen. Min hud har redan blivit lite bättre av det nya pudret. Ögonskuggan som annars kostar flera hundra var nedsatt till 99:- och räcker jättelänge. Vill man ha den lite mer färgmättad så får man blanda lite av skuggan med vatten.

 

   

 

Jag letade skor som en galning på rea men det var inga som jag kunde gå i och skall man ha ett par Ecco så kostar dom minst 1000:-. Innan vi åkte hem så tog vi en sväng till OBS och där hittade jag dessa skor för 499:- med en lagomt hög klack. Dom satt skönast av alla jag provat på stan. Dom är lite vida i skaftet men då skaver dom inte mot min känsliga hud. Jag kan inte ha högre klackar än så här eftersom jag har så ont i kroppen och även har ett trasigt knä som förstörde min höft. Jag hoppas jag får mitt knä opererat så småningom så inte min andra höft blir snedbelastad. Det skall bli spännande att se hur det går för mig att gå i dessa skor i kväll...  Jag har inte haft skor med klackar på flera år. Dessa är inte så pråliga utan lite klassiskt enkla och det är min stil som jag passar bäst i.

 

           

 

Såna här hade jag också kunnat tänka mig för kilklack är både snyggt och bekvämare. Fortsättning följer senare...... Tyvärr så kan jag inte få in nån musik i bloggen just nu för det har börjat krångla igen och det står bara och laddar. Jag är så less nu att jag snart slänger ut datan genom fönstret...  En stund går det jättesnabbt men sen sackar det ner igen och man lessnar.

 

Ha en fin kväll och sköt om er...  

 

Av Malin wiper - 25 september 2010 15:18

           

Nu är vi hemma igen från Jönköping och dess marknadsdag men det skriver jag om i nästa inlägg för jag lovade ju att visa möbler från Bredaryds möbler. Börjar med denna färgstarka turkosa soffa som lyser upp.            

 

Klicka här för att komma in på Bredaryds möbler

 

                  

En praktisk tidningshållare att hänga på soffkanten. Ovanpå kan man ju ställa ifrån sig drinkglaset också...  två flugor i en smäll.

 

           

Denna grupp skulle jag själv kunna tänka mig om jag hade ett lite större kök.

 

          

Denna stol lyste verkligen upp.            

 

     

Dessa stolar var lite annorlunda och man kan tro att dom är i plast men dom är i lackerad plåt. 

 

    

Den här stolen gillade jag skarpt.

 

           

Denna lampan ser större ut i verkligheten. Det har en tendens till att bli lite större golvlampor igen.

 

             

Jag gillade även denna fotölj som är finare i verkligheten.

 

             

Jag gillar bananformen på denna rymliga soffa. Den hade jag inget emot att äga.

 

DERAS FYNDHÖRNA

 

Butikens fyndhörna var jättestor och det fanns massor av fina möbler och tillbehör.        

 

 

            

detta är en fyndlåda med olika speglar som bara kostade 100:/st. Det är speglar som kostat många hundralappar till. Vi köpte 2 st i olika storlekar som vi skall ha i hallen. Dom är i körsbär och har fasningar i spegelglaset. Dom ser lite 40-50-talsretro ut. Jag visar sen hur det ser ut när dom kommer upp på väggarna. Det var verkligen ett fynd.

 

            

Den här var läcker också. En fint formad liten hylla framför spegeln. 

            

Till slut en rolig fotölj i skinna och trä. Det fanns hur mycket som helst på fyndavdelningen. 


     

Av Malin wiper - 25 september 2010 09:45

            

 

Här sjunger Annifrid Lyngstad "Telegram för fullmånen". Det är då första gången jag hör denna låten.

 

                 

 

Anni-Frid Synni "Frida" Lyngstad, prinsessan Reuß, född 15 november 1945 i Ballangen utanför Narvik i Norge, är en svensk popsångerska som är mest känd som medlem i popgruppen ABBA.

 

Klicka här för att kolla på ABBA bilder. Det verkar vara en låt av cornelis. Jag kommer in på era bloggar när jag är hemma igen från marknaden för jag hinner inte nu.

  


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards