Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2010

Av Malin wiper - 29 september 2010 09:55

  

Vad jag kunde se så var det fullmåne i natt igen och jag blev "Mångalen"...  Jag somnade inte förrens 02.00 men hade tack och lov inga mardrömmar. Har nu varit ute och bloggvandrat därför är jag lite sen med inlägg. Min man fick göra frukosten så nu efter både kaffe och välling så börjar livsandarna komma tillbaka. Solen skiner så härligt ute och det ser ut att bli en underbar höstdag. Vi skall städa bort bommorna på bron i dag och även snygga till lite på gården. Inga utsvävningar med bilturer i dag inte...  fast man vet aldrig.

 

   

Vi åkte över Munksjöbron i går när vi var i Jönköping och detta är vårt nya konserthus som snart står färdigställt. Det har varit delade meningar om huset men jag tycker det blir jättefint och annorlunda.

 

   

Det är en jättelik byggarbetsplats och huset är precis som lite rundat i sidorna en ovanlig arkitektur med en färgsättning man inte sett förut.          

 

klicka här för att läsa lite mer om detta konserthus

 

  

 

Även vårt parkeringshus på östra centrumet är mer arkitektoniskt fint är många andra betongparkeringshus. Det är mycket glas och en fin form.         

 

  

 

Ha en jättefin dag...  och ingen nedförsbacke som för denna fluga...   

 

Av Malin wiper - 28 september 2010 18:57

         

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida

 

                     

 

Nitty Gritty Dirt Band är en amerikansk land - folk - rock band som har funnits i olika former sedan starten Long Beach, Kalifornien i 1966 . Medlemmarna i gruppen har haft minst ett dussin förändringar under årens lopp, inklusive en period från 1976 till 1981 när bandet framträtt och spelat som The Dirt Band

 


Av Malin wiper - 28 september 2010 18:06

             


Jag var så rastlös i dag efter nattens mardrömmar så vi åkte ut med bilen och hamnade i Jönköping igen...  Jag hade några ärenden så det passade bra. Nu känner jag mig mycket bättre och det gör gott att bara vara. Det var så kallt i början av dan men sen blev det varmare och solen har varit framme i flera timmar. 

 

   


Vi åkte en vända till Röda korsets second också där jag hittade dessa kraftfulla glaskrukor som hör ihop eller kan ställas var för sig. 30:- för båda och jag tyckte dom var lite speciella så jag kollade under krukorna.


   


Där står det att dom är designade av Anna Elzer Oscarsson  


  


Även detta märke märke satt på krukan Twins home

  

  

 

När vi åkte hem så ville jag fylla dessa glaskrukor med snygga kaktusar så vi åkte in på Råslätt centrum och besökte denna blomsteraffär som har både blommor och presenter. Jag gillar den affären för den är lite annorlunda.

 

  

 

Så är blev det när allt var klart. Kaktusen heter "Haworthia". Det går inte att få fram riktigt hur det ser ut. 

 

Haworthia är ett släkte av blommande växter i familjen Asphodelaceae . De är små (normalt 20 cm hög) ensamma eller klump-formning och endemisk för Sydafrika . Vissa arter har bestämda, tuffa blad, vanligen mörkt grön färg, medan andra är mjuka och halv-genomskinlig. Deras blommor är små, vita och väldigt lika mellan arter. Men bladen visar stora variationer även inom en art

 

           

 

Jag fick även tag på kraftfulla blåa höga stearinljus till mina ljusstakar på rumsbordet. Dom går i samma färg som gardinen så det blev ett lyft. Dom kostade 5:-/st. 

 

Av Malin wiper - 28 september 2010 09:22

  


Jag klarar bara att göra ett inlägg nu på morgonen för jag har haft en hemsk natt med mardrömmar. Har varit uppe och gått flera gånger och det såg ut som det var fullmåne i natt, jag brukar bli påverkad av det men nu var det extra obehagligt. Jag känner mig stressad och märklig i kroppen så jag gör inga fler inlägg förrens senare i dag. Det kan hända att jag tar en bloggfri dag också.

 

               

 

Ja önskar er alla en jättefin tisdag...    Hittade en underbar låt ang detta med måne men det står inget om vem som sjunger. Det är en som heter Jason Mraz som skrivit musiken, klicka här så kommer ni in på hans häftiga hemsida där han har en talande man....  Det kan ju vara han själv som sjunger.

 

 

           

 

Så här ser Jason Mraz ut. Jag kände igen hans röst när jag var ute på Youtube så jag sätter in ett klipp vid senare tillfälle.

 

Av Malin wiper - 27 september 2010 19:07

  

Bilden kommer från Kew Grafik

 

Vi köpte 2 st speglar på Bredaryds möbler när vi var dit i fredags. Dom kostade 100:-/st på deras fyndhörna. Speglarna är i körsbär och är fasade i spegelglaset som är jättetjock och fint. Dom är rätt tunga med kraftig faner. Vi köpte dom på vinst och förlust eftersom det var sånt fynd. Jag hade tänkt ha båda i hallen men var lite tveksam till form och färg. Speglarna ser lite 50-talsretro ut.

 

               

Så här ser den gamla spegeln i hallen ut och den passar faktiskt bättre med sin kantiga form som är genomgående i hela hallen.

 

         

 

Här hade vi tänkt hänga den mindre av dom två speglarna där vi nu har en orginalfilmaffisch från en film med Marilyn Monroe.

 

          

Så här ser den lilla nya spegeln ut och det funkade inte alls, det blev helt fel och det är för rundade former och även färgen blev för tung för vår lite lättsamma hall. Vi skall höra med syrran och svågern om dom har nån användning för dessa.   

 

          

 

Den här bilden hittade jag på bloggen "Second hand life" den är en femtiotalare och rätt snygg i sin form. Nu kommer halv åtta hos mig och då får inget störa...  Det är verkligen underhållande men man önskar att det höll på lite längre än en halvtimme. Sen använder jag ett nyare ord för att beskriva Helge Skoog: Han äger....

     

 

 

Av Malin wiper - 27 september 2010 11:35

  


Jag köpte en bluerayfilm för ett tag sen. Filmen hade jag redan sett men eftersom den är så bra så ville jag ha den i filmhyllan. Den heter "Dolan´s Cadillack" och är från 2009. För regin står Jeff Beesley den bygger på en roman av Stephen King. I rollerna ser vi: Christian Slater, Wes Bentley, Devon Bostick, Kim Coates, Emanuella Vaugier mfl.

 

Klicka här för att läsa lite om Christian Slater 

 

         

 

 HANDLINGEN

 

Jimmy Dolan är en ökänd gangsterboss som skapat sig en förmögenhet på människohandel. När Dolan avrättar en person i Las Vegas ökenlandskap råkar en kvinna bevittna dådet. Detta sätter igång en kedja av händelser som kommer att få ödesdigra konsekvenser för alla inblandade...

 

      

 

  

         

 

Jag gillade verkligen filmen trots att den var rå och rätt realistisk i sina obehagliga scener. Det beror på att filmen är så välspelad och slarvar inte bort en massa i handligen utan flyter på och man dras med och undrar vad som komma skall härnäst. Christian Slater är suverän som gangstern i filmen, han spelar så inlevelsefullt och ondskefullt att man nästan ramlar av stolen...  jag har då aldrig sett honom i bättre filmform. Wes Bentley som hämnaren gör också en bra prestation. Det är en riktigt rå hämdhistoria som tar hämnden till nya dimensioner. En riktig nagelbitare som är värd att ses.

 

           

 

Wes Bentley, född 4 september 1978 Jonesboro, Arkansas, är en amerikansk skådespelare känd bland annat för rollen som Ricky Fitts i filmen American Beauty

 

 

Jag är beredd att ge filmen 4 filmklappar av 5 möjliga

 

          

 

   

Av Malin wiper - 27 september 2010 08:57

               

 

Denna lilla animerade filmsnutt tipsade min son mig om. Den är jättebra gjord och handlar om hur vi människor förstör. Raketer som åker mot planeten mars och suger ut allt som finns där för ekonomisk vinning. Sen far dom iväg till nästa planet och gör detsamma. Lite liknelse med regnskogen som ständigt skövlas. Ett skrämmande framtidsperspektiv.

 

              

 

Klicka här för att läsa om planeten mars. Klicka här för att komma in på en sida där dom två skaparna av denna animerade film finns representerade. Dom heter Joe Bichard och Jack Cunningham  

 

Av Malin wiper - 27 september 2010 08:23

  


I dag har jag kommit upp ur sängen lite tidigare. I går gick jag i nattlinne hela dan för det kommer efter när  man varit ute och roat sig på kvällen före...  förr kunde man gå direkt från krogen till jobbet...  det var tider det. Ute är det lite regntungt och blåsigt, ingen klar himmel precis heller. Min man skall bjuda på päronkaka på museieföreningen i dag så han bakade två stycken i går. Han gillar inte att följa ett recept så han lägger till lite och gör om. Nu har han tagit 2 olika slags nötter istället för bara valnötter.

 

  

Det ser ut som om det är bränt ovanpå men det är karamelliserat...  Jag vet inte vad han hittat på men inte är det efter receptet. Blir säkert gott ändå för han gör samma med mat. Soppor ändrar han på hela tiden och jag bara njuter...  Jag skall ta mig i kragen som det heter och börja promenera på allvar. Det är ingen idé att röra sig oregelbundet utan få det som en vana som jag hade förut. Receptet finns under kategorier "recept"


 

  

 

Nu börjar blommorna på bron gå på sista versen så i dag skall jag rensa bort det som är dåligt. Får väl köpa nån blomma som tål lite mer kyla. Sen ser det lite risigt ut på gården än om vi nu rensat bort rätt mycket. Lite mer möbler skall in för vinterförvaring i källaren. Mannen har städat upp därnere rätt rejält. Nu börjar vår rönn utanför rumsfönstret att få mer och mer gula och röda blad och det är så vackert.

 

      

Rönn, Sorbus aucuparia, är ett träd inom familjen rosväxter. Dess blomning om våren och bär på hösten är karaktäristiska och lätt identifierbara tecken. Just blomning och bär liknar släktingen oxelns 

Denna låt med Arja Saijonmaa kändes passande...  än om lite högtravande. Klicka här för att komma in på hennes hemsida

 

 

   Hoppas er dag blir till belåtenhet och inte alltför betungande...   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards