Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 september 2010

Av Malin wiper - 5 september 2010 12:40

                     

Här ser ni den eminente kvinnliga saxofonisten Gunnel Samuelsson när hon poserar med sin altsaxofon på min begäran...  Hon är en otroligt skicklig saxofonist och det är så kul att det finns kvinnor som just spelar det instrumentet och så bra. Hon hade en mustig fräsig ton på saxen som tilltalade mig. Det fanns ett djup i tonen och hur hon som var så liten kunde få fram detta är otroligt. 

  

         

Jag fick ta en närbild för att se vilket märke det är på saxen. Det är en "The Martin tenorsax" som är från 50-talet och därför sån fin gammal patina. Klicka här för att läsa om historien runt Martinsaxofonerna. Tyvärr har hon ingen hemsida.

 

    

Hon spelar även tvärflöjt med den äran. Hon har dessutom varit med i Kurt Olssons (Lasse Brandeby) Damorkester. Klicka här för att komma in på en sida där ni kan se vilka skivor hon medverkat på.          

        

            

 Kurt Olsson, Kurtan, är en fiktiv figur som spelas av Lasse Brandeby.


       

Hittade denna lite diffusa konstnärliga bild av en del av damorkestern och det är Gunnel Samuelsson som spelar tvärflöjt längst fram på bilden.

Av Malin wiper - 5 september 2010 12:01

   

Jag känner att jag inte orkar åka in till Jönköping för att gå på Nybergs bils jubileumsfest så jag skriver lite mer om Bergets Dag i Taberg. Här är en annan artist som uppträdde med att sjunga och spela el-piano. Hon heter Nina Åkerblom Nielsen. Hon hade en otroligt bra röst och var även en duktig pianist.

 

   

Jag köpte en skiva av henne efterråt och fick den signerad. 

 

Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Där kan ni även lyssna till lite av hennes musik. Det finns tyvärr inga klipp med henne på Youtube.

 

              

Här har min man tagit en jättefin bild på henne. Hon sjunger visor, judisk musik, folkmusik, Portugisisk fado mm. Hon är väldigt bred i sin musik. Hennes röst håller väldigt hög klass och dom har verkligen tagit bra musikanter till denna "Bergets dag".   

 

   

Med sig på scenen hade hon Gunnel Samuelsson som spelar altsaxofon och tvärflöjt. Hon är värd ett eget inlägg så jag skriver mer om henne i nästa inlägg. 

 

                      

Högtalarna på båda sidor om scenen var jättefina och såg ut som hembygge.

 

  

Av Malin wiper - 5 september 2010 10:59

            

 

Här är en av Elvislåtarna Svenne Hedlund sjunger på sin nya cd.

 

                     

 

Klicka här för att komma in på en sida som heter "Svenne sjunger Elvis igen" där kan ni lyssna på flera av låtarna från hans nya cd.


MySpaceAnimations.com


Elvis Graphics provided by MySpaceAnimations.com

Av Malin wiper - 5 september 2010 09:50

                


Här är Tabergstoppen och högst upp ligger toppstugan som har både Café och Restaurang. På sommaren kan man sitta både ute och inne. Det är en underbar utsiktsplats. Tyvärr hann vi inte åka upp till Tabergstoppen i går för det var sån full aktivitit nere vid Bergets dags firarplats.         

 

Klicka här för att komma in på Tabergstoppens hemsida.

 

  

 

Detta hus är Hotell Taberg som även har Restaurang och Pub. I går så hade dom även pubkväll lite senare men vi orkade inte vänta tills dess. Nedanför hotellet höll bergets dag till.

 

Klicka här för att komma in på Hotell Tabergs hemsida 

 

  

 

Vi tog flera lotter här i Röda Korsets tält. Dom hade bakat massor av bröd som gick till priser.        

 

   

Detta var bara ena sidan av vinstbordet.

 

             

Vi hade tur på tre av våra lotter och vann detta. En påse med matbröd. En tallrik full med små hallongrotter. Vi vann även 0.5 kg kaffe...  

 

  

 

Dom hade även uppställda bilar som används till racing. Klicka här för att komma in på Camaro Cups hemsida

 

HÄR ETT AXPLOCK AV UPPSTÄLLDA CAMAROBILAR

 

   

    

              

 

          

Vi fick även njuta av att se en Hot Rod.

 

          

I ett tält bakades det våfflor för fullt av ett gäng eldsjälar. Dom hade så man kunde sitta och avnjuta våfflan därinne.

 

   

Flera grupper med Drillflickor uppträdde framför scenen som öppningsnummer och dom var jätteduktiga.     

 

        

 

  

 

          

 

   

Jag måste säga att allt var så välorganiserat av arrangörer och dom som arbetade på Bergets dag så man var imponerad. Dom skall alla ha en stor eloge. 

 

   

Här fick jag en bild på en gammal folka och en polisbil som nästan nuddade varandra.

 

   

Stor och liten bredvid varandra.

 

  

 

Flera brandbilar var närvarande också för att hissa upp dom som ville i en korg. Glömde ta bild på detta men det blev populärt. 

              

 

Jag har mer att skriva om också för det var mer underhållning och sen träffade jag folk i valrörelsen som jag pratade med också men det kommer i ett senare inlägg. Vi skall åka till Jönköping om några timmar och se Charlotte Perelli som uppträder på Nybergs bil. Vi har sett henne live förut där och hon är bättre i verkligheten. Hon har showdansare med sig. Nu vet jag inte om hon kommer för hennes ena son är sjuk och hon fick ställa in sin medverkan i kristallgalan på tv 4 häromdagen. Dom har inte skrivit nåt på Nybergs bils hemsida om att det är inställt så vi åker dit ändå. 

     

 

Klicka här för att komma in på Nybergs bil för att läsa om detta evenemang. Det brukar vara kul på såna gratisnöjen och lite annat runtomkring. Dom vill ju naturligtvis sälja bilar också...    

 

     

Av Malin wiper - 5 september 2010 08:05

                   


Jag var så tagen och uppfylld av gårdagen på "Bergets dag i Taberg" så jag har inte kunnat blogga förrens nu. Tack för era kommentarer som jag svarar på efter detta inlägg. Hep Stars konsert var verkligen magisk och gammal som ung hade samlats och verkade njuta i fulla drag. Svenne Hedlund lyckades trollbinda publiken med små medel och en röst som var stark, vacker och njutbar. Tyvärr var Lotta sjuk och hade fått förbud att sjunga så hon kunde inte komma men det blev ändå en upplevelse utöver det vanliga. Bergets dag  firade dessutom 25-årsjubileum och hade aldrig haft så mycket besökare förut. Solen kom fram precis då Hep Stars äntrade scenen och höll sig kvar hela konserten.

 

  

 

Jag får gåshud fortfarande när jag tänker på deras uppträdande. Det satt en man bredvid mig som sa att han var medelålders redan på 60-talet men älskade Hep Stars och han var så lycklig så han strålade.  Även dom yngre tycktes gilla bandet. Det skall sägas också att musikerna bakom Svenne Hedlund är suveräna och erfarna. Svenne är den ende orginalmedlemmen numera. Fast flera av dom har varit med sen 80-talet.    

 

            

Svenne Hedlund hade dessutom ett humoristiskt och bra mellansnack så allt flöt på och jag kände mig inte okoncentrerad en enda gång. Det var precis som om han hade publiken i sin hand. Han fick applåder som heter duga och folk sjöng med i låtarna. Det kändes som om vi äldre blev unga på nytt och det glimmade till extra i Svenne också.         

 

                

Här vinkar jag åt er alla....  

 

   

   

Tyvärr hann jag inte få nån bättre bild på ett lågt flygande plan som kom rakt över publiken.       

 

   

Detta är bara en liten del av publiken.

 

   

Här en moped som verkligen passade in. Den är av märket "Örnen"            

 

            

              

Efterråt blev det lite kaos för alla ville köpa hans nya skiva och få signerad.  Han har spelat in Elvislåtar i Memphis. 

 

        

Jag köpte naturligtvis själv skivan också. Det fick bli den dyraste med både cd och DVD.

 

       

 

Här har han skrivit sin autograf på min skiva. Jag kom att tänka på en sak efterråt att hela bandet borde signerat skivan.

 

          

 

Mr T lyckades bara få denna bilden på mig och Svenne. Det är bara mitt hår från baksidan som syns när Svenne signerar skivan. Folk var som galna och så även jag... . När jag talade om hur bra jag tyckte dom och han var så tittade han upp och rakt in i mina ögon och jag blev alldeles varm för han hade samma sammetsblick som förr. Han såg jätteglad ut.    

 

        

Här skriver i alla fall Svenne Hedlund autografen i mitt block till min väninna ia och mig. Jag hade velat ha en bild där jag står med honom som Mr T skulle få ta men det var stört omöjligt för han hade så många fans som pockade på uppmärksamhet

 

   

Så här ser hans autograf ut.  

 

                

   

När allt var slut och vi var på väg till parkeringen så dök denna ursnygga Cadillack upp framför oss. Det kan vara Svenne Hedlunds men det stod på en skylt Road Ledgens Jönköping

 

   

Hep Stars spelade naturligtvis låten "Cadillack" och då blev publiken i extas och sjöng med så det smällde om det...  

 

   

                      

När Hep Stars sen sjöng Cornelislåten "I natt jag drömde" så ställde sig hela publiken upp och sjöng med. Svenne blev även han rörd när han såg vår reaktion. Det blev så magiskt och underbart att man var helt uppfylld av glädje och tillfredställelse. Vi stod precis som alla förenade.

 

Här kommer nu den låten och ni kan tänka er när vi alla sjöng med.

 


Det hände så mycket i går så jag har mer att skriva om Tabergsdagen. Det kommer mera........................

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards