Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 augusti 2010

Av Malin wiper - 8 augusti 2010 20:36

   


Vi åkte in på en riktig gammal väg och valde att åka mot Haraldsbo kvarn. Det var otroligt idylliskt och som att bli förflyttad till en annan tid. 

 

   

Inte perfekt kan vara så vackert ibland. Lite igenvuxet med naturstaket och stolpar...  Allt är så nära när man åker på små vägar.


                     


Rätt som det var ur intet tycktes det som dök en hönsgård upp. Det fanns inga staket och hönor och en tupp stod på gräset vid vägen. Jag blev exter och sprang ut ur bilen och blev mest fixerad vid tuppen...  som jag ville ha en närbild på. Konstigt nog så kom tuppen närmare hela tiden och jag fattade inte att han inte blev rädd. Till slut började han gå mot mig och jag anade oråd.  

 

              


Tuppen började titta lite ilsket på mig och blev som lite längre och stramare. Sen kunde jag inte ta nå mer bilder för han började jaga mig och jag slängde mig in i bilen. Mr T sa att tuppen vaktade sina hönor. Där ser man vad jag vet om djur....  nothing...Detta gjorde tyvärr att jag inte fick fler kort på omgivningen runtomkring som var så vacker.

 

Klicka här för att kolla in tuppkammar...  

 

  

 

Lyckades ändå få ett kort av en av hönorna...  

 

       

 

Såna här mjölkhämtare finns överallt på landsbygden. Det är så kul att folk behåller dom så man får njuta när man är ute och kör på vägarna.

 

   

 

Ytterligare en papp med mjölkhämtare.

 

  

 

Man riktigt kände tidens tand när man såg denna hårt medfarna lada.

 

  

 

Nu blev jag riktigt sugen att se om en Svensk film från 1981 som heter "Tuppen" huvudrollen spelas av Magnus Härenstam med den äran. För regin står Lasse Hallström. Filmen är så dråplig och kul men ändå med en allvarlig touch. Kan varmt rekommendera filmen som är väldigt underhållande. Det är massor av bra skådespelare med i filmen bl.a Allan Edvall, Pernilla August och Maria Johansson.

 

          

 

Handlingen:

 

Året är 1944. Vid Örnens textilfabrik jobbar i stort sett bara kvinnor. Samhällets yngre män är inkallade. En tidsstudieman, ingenjör Cederqvist, anländer till fabriken. Han ska rationalisera arbetet. Cederqvist visar flickorna ett påtagligt intresse, till att börja med utan framgång. Vissa reagerar direkt avståndstagande. När han sätter sig i personalmatsalen (och försöker bjuda en av flickorna, Åsa, på bio) får han en knäpp på näsan av en klassmedveten arbeterska:

 

 

Här ett litet smakprov ur början på filmen. Det finns ingen riktig trailer utan avsnitt och detta är avsnitt 1.

 

   

 

Av Malin wiper - 8 augusti 2010 19:21

  


Vi blev så rastlösa i dag så vi åkte iväg på en uflykt och tog med oss kaffe och smörgås. Vi kände för att åka på gamla vägar igen och min man kollade på nätet efter nån liten badstrand och hittade Stengårdshultasjön som ligger 3 mil i höjd med Norra Unnaryd. Här fotar jag honom när han står längst ut på bryggan och fotar själv utöver vattnet.

 

    

 

  

 

Vägen dit såg ut så här.   

 

   

 

Här ser ni mannen på väg ner mot stranden där det fanns flera sittplatser. Det fanns både gungor och annat för barn. Gräsmattan var välklippt.

 

   

 

Omklädningsbyggnaden var helt öppen med tre trappsteg och såg ut som en scen. Eftersom det duggade så satt vi oss där i skydd och drack vårt kaffe till en härlig utsikt över sjön.       

 

   

 

Inne på damernas så hade nån glömt både baddräkt och handduk...            

 

   

 

Det var en fantastisk fin botten med bara härlig sand.

 

 

    

 

Vi hade en skön stund och det var så stilla och idylliskt. Sen åkte vi vidare.   

 

Av Malin wiper - 8 augusti 2010 12:10



      

 

Här regnar det för fullt nu och vi skall bara ta det lugnt, men ev åka ut lite med bilen. Jag kommer in på era bloggar lite senare. Tack för era kommentarer...  

 

                            

 

Ibland behöver man bara leta på ett ord på Youtube så kan vad som helst dyka upp. Jag letade på sunday och hittade denna sångerskan som jag aldrig hört talas om. Hon heter Sue Raney och föddes 1940 i Kansas. Hennes karriär startade tidigt. Hon kom från en musikalisk familj där hennes mamma var sångerska. Det låter lite äldre James Bondmusik.

 

            

 

Klicka här för att gå in på hennes fansite och läsa mera


Av Malin wiper - 8 augusti 2010 10:51

                


Detta blev en sen morgon och vi har sovit som stockar...  Vi skall äta frukost nu så allt blir förskjutet i dag men vad gör väl det?. Vi hade det jättetrevligt i går och jag blev  inte ett dugg trött. Eftersom Mr K som är grannmannen har besvär med sina ben och bor inne i samhället numera så drack jag inget för att jag skulle kunna skjutsa dom hem. Det gick jättebra och jag satt och läppjade på Butik Ingelunds vita iste som är jättegott. Det kändes som om jag drack en drink för man skall ha massor av is i glaset. 


   


   


Vi fick en chokladask istället för blommor...  lyckat va?...  Vi öppnade inte den för vi hade eget godis att bjuda på. Jag lyckades motstå alla frestelser och det är jag jätteförvånad men glad över. Mr T fick däremot gömma godiset när vi blev ensamma igen för det kom lite sötsug...  Det får vara gömt tills vi får besök igen. 

 

 

   


Så här mycket blev det kvar av godiset vi köpte för dom är lite försiktiga också eftersom hon har diabetes. Min man fick gömma denna skål också... . Dom tyckte att min päronkaka var jättegod och jag hade vispat lite grädde till den men man kan även ha vaniljsås. Min man gjorde en laxsoppa som var rena gourmén så dom åt 2.5 tallrikt/person...  sen hade vi fina ostar och gott bröd till. Mr T är otroligt bra på att göra goda soppor. Jag har inga anlag alls för detta...  

 

 

          

 

Dom andra drack whiskey och rött vin. Detta är en Lindemans Shiraz från 2009. Mrs R tyckte att det var ett gott vin. Det håller 13.5 % vol. Det kommer från Australien och har nr 6374

 

Klicka här för att läsa mer om vinet.

 

   

 

Från att ha varit kallt hela dan så sken det upp och blev så varmt att vi kunde sitta ute under partytältet. Där satt vi bra länge och snackade. Det är många som går med sina hundar på gatan och när man sitter ute så hälsar dom alltid på oss och vinkar.

 

   

 

Här kom en husse förbi med sin fina hund som jag glömde bort rasen på. Hunden var lite skygg så vi fick inte klappa på den och det skall man respektera.

 

   

 

Vi satt först på altan sen satt vi i soffan där pannacottan intogs. Dom gillade verkligen pannacottan. Vi hade gjort för 4 personer men eftersom vi inte äter sånt nu så fick dom våran del också...  och det hade dom inget emot. Till den så serverade jag vispad grädde och varm drottningsylt...  Ni kan tänka er vilka frestelser vi blev utsatta för i går... . Nu ser jag att det går att bjuda hem folk utan att spåra ur. Istället för pannacottan så tog vi två små mörka chokladtryfflar från Café Lakatos, nåt gott måste man ändå få äta och dessa triggar inte sötsuget. Mr T drack både vin och whiskey så han fick lite kolhydrater i sig men inte så mycket ändå.

 

   

 

Jag fotade väldigt lite i går så jag har knappt några bilder. Vi pratade så mycket så jag glömde. När jag skulle skjutsa hem dom så kom en granne med sin hund dom är en Labrador som heter Scirocco. Hunden är hela 12 år gammal men rätt pigg och frisk. Vi bröt upp vid midnatt och när vi släppt av dom så tog vi en tur förbi Restaurang Martini där det var full rulle och massor av folk och hälften satt på uteserveringen. Vi var ju dit och såg Lalla Hansson och det var en toppenkväll. Vi har tänkt att gå dit i höst och lyssna på musik och äta nåt gott igen när tillfälle ges.

 

          

 

Nu önskar jag er alla en härlig och avslappnande söndag...     

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards